BasBQ
Beef en Steak

Fan adapter voor Primo!

 
 
 
 

Nosmo

Gerijpt
Berichten
3.741
Nieuwe BBQ, nieuwe uitdagingen! De fan van m'n temperatuur regelaar was gebouwd voor een WSM en niet voor de nieuwe Primo en paste dus niet. Geen van de commercieel verkrijgbare fan adapters voor de Primo kon me erg bekoren dus zat er niets anders op dan zelf maar wat in elkaar te prutsen.

Ik had wel een paar eisen aan het ontwerp, de fan moest eenvoudig en zonder gereedschap te plaatsen en te verwijderen zijn, en ik wilde geen modificaties van de Primo zelf.

Ziehier de eerste poging;

Voorkant;
fanadaptor1.jpg


Achterkant;
fanadaptor2.jpg


Eenvoudige montage;
fanadaptor3.jpg

fanadaptor4.jpg

fanadaptor5.jpg


Om te zorgen dat de adapter zich niet los kan werken.....
fanadaptor6.jpg


...wordt hij zo geborgd.
fanadaptor7.jpg


En klaar is Nosmo. ;)
fanadaptor8.jpg


Er komt nog een klepje achter de uitstroomopening te zitten die sluit als de fan niet draait, dit zal tevens de luchtstroom naar onderen geleiden.
 
Netjes man!
 
Jeetje, dit lijkt wel de nieuwste aflevering van Macgyver  8)
Erg netjes gemaakt Piet.

Mac
 
For the record, vergeleken worden met Mekijver vind ik nou niet echt een compliment! :mad:

En wel hierom;
1327388087714048.jpg
 
In my defence Piet  :)

Wikipedia
In MacGyver gaat het voornamelijk om het gebruik van wetenschappelijke kennis en inventief gebruik van huis-, tuin- en keukenspullen. In combinatie met zijn Zwitsers zakmes komen er bij MacGyver allerlei oplossingen voor haast uitzichtloze situaties (meestal een zaak van leven en dood).

Het bedenken en maken van complexe apparaten in tijdspanne van enkele minuten vormen vaak de rode draad van de aflevering.

Of je een zakmes hebt gebruikt weet ik natuurlijk niet, en die auto ziet er wel heel erg complex uit hoor  ;)

Mac
 
Als zoiets nog niet op de markt is, zou ik ermee commercieel gaan! top!
 
Ik ben nu bezig met de eerste testen, tot nu toe valt het niet tegen! :)

Zal ik alvast een patent aanvragen?
 
het ziet er iig profi uit. patent doen! :p
 
Ik ben nu met een test run bezig, op een grote overshoot (+7?C) in het begin na blijft de temperatuur nu mooi stabiel op 120?C +/- 1?C. De overshoot kan komen omdat de instellingen van de PID regelaar nog op de waardes van de WSM stonden of door het ontbreken van het klepje in de uitstroom opening waardoor er misschien te veel lucht in de Primo komt als de fan niet draait.

Op dit moment staat de regelaar te autotunen om de regeling nog beter te krijgen.

Gelukkig hoef ik niet te koken vandaag dus ik heb hier nu mooi even de tijd voor.;)
 
Ik begrijp er helemaal niets van. Is technisch! Maar ik vind het wel heel mooi.
Bewondering voor mensen die dit begrijpen en kunnen maken.
 
Ik snap de grafiek ook niet helemaal.

Je ben de PID variabelen aan het optimaliseren, terwijl je de temperatuur op je setpoint probeert te controleren, wat zegt de autotune lijn?
 
De DigiQ geeft 5 graden van te voren al aan dat hij de gewenste waarde heeft bereikt, dus 10 graden om de gewenste waarde zie je die gewoon in het display terwijl dat dus best iets hoger of lager kan zijn. Maakt je minder nerveus ;)
Om over shoot te voorkomen knijp ik de luchtstroom altijd als hij in de buurt begint te komen. maar dat is bij jouw opzet niet nodig. Kun je een soort dempingsfactor in de opstartfase aanbrengen?
 
Het eerste gedeelte van de grafiek is met de regeling aan op 120C. Waar de setpoint lijn groen wordt is waar ik de autotune heb ingeschakeld. Hierdoor gaat de regelaar zelf z'n P,I en D waardes proberen te berekenen waardoor de grafiek onregelmatiger wordt, dit duurt enige tijd. Op dit moment is de autotune klaar en is de temperatuur weer stabiel!

 
Misschien een tip, in de aquaria handel worden dit soort ventilators in RVS verkocht.
Speciaal bedoeld voor het koelen van zoutwater aquariums.

Fijne dagen,

Vuurvlieg.
 
Nog even een beter grafiekje;

grafiek1.jpg


Na het autotunen is de temperatuur mooi stabiel, helaas heb ik na het tunen maar kort kunnen testen maar ik ben er wel van overtuigd dat de fan goed werkt en dat er niet te veel lucht langs de adapter lekt, iets waar ik wel een beetje bang voor was. Het monteren en weer los halen is letterlijk seconden werk en als de luchtschuif dicht geschoven is zit alles ook goed stevig vast, ik verwacht ook niet dat de fan zich door trillingen los zal werken.

Ik zal binnenkort een lange sessie doen om te kijken hoe het in de praktijk werkt.
 
Knap hoor. Ik begrijp er helemaal niks van, al die termen, maar knap dat je dat gemaakt hebt Piet! Ikdenkhetiskerst,ikdoeeensaardig;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan