Beef en Steak

Even voorstellen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Pitje
  • Startdatum Startdatum

Pitje

Tondelzoeker
Ik ben Peter en wil me al een tijdje toeleggen op het betere bbq-werk. Ik vind nog steeds dat het voor een groot deel draait om gezelligheid, maar ik wil ondertussen wel wat verder kunnen gaan dan gewoon even wat zaken op de rooster grillen. Zaken als Pulled Pork staan op het lijstje,... Ik heb al veel ideeën opgedaan op de Blog en op Youtube, en kwam ook geregeld het deze site tegen.

Ik ben fan van Weber en heb net een nieuwe Master Touch aangekocht, waar ik volop mee aan het experimenteren ben. Voorlopig leg ik nog geen dure stukken op de bbq, omdat ik de bbq eerst helemaal goed wil kunnen regelen, enz. Dat begint al aardig te lukken.

Voorlopig heb ik wel één probleem, en daar hoop ik hier een oplossing te vinden. Tot op heden gebruik ik briketten van Weber, gewoon, omdat deze in het verleden toch al een beter resultaat gaven dan met wat ik allemaal elders kon kopen. Maar toen ging ik niet verder dan wat grillen.
Wanneer ik deze gebruik om vlees in langere sessies te garen, dan smaakt het vlees nadien te veel naar kolen, en dat is het echt niet lekker. Ik maak gebruik van de ring met ronde plaat erop. De ring vul ik met koude briketten en in het midden leg ik een 10-tal hete briketten. Daarna laat ik de bbq op temperatuur komen. Wat me wel opvalt is dat de BBQ nog heel hard rookt, ook wanneer deze de juiste temperatuur bereikt heeft. Toevoeging van rookhout heb ik voorlopig achterwegen gelaten, tot ik de oplossing heb. Ik heb ook al andere briketten besteld van Ecobrasa besteld, maar die zijn nog onderweg.

Hopelijk kan iemand we zeggen wat ik fout doe. Het zal niet de laatste hindernis zijn, maar dat hoort erbij. Ik wil hier zeker ook niet beweren dat het aan de briketten ligt en ga er eerder van uit dat ik zelf at fout doe.

Alvast bedankt,
Peter

Welkom en wat betreft de kolen. Snel overstappen, ik gebruik in de weber ook ecobrasa voor de longrun. Ik gebruik ook regelmatig houtskool maar dat is meer voor in de kamado.

Welkom bij het genootschap

Deze al eens tegen gekomen?

Tnx.
Die had ik inderdaad al gezien. Via deze video ben ik trouwens bij de Ecobrasa-briketten terecht gekomen.
Aangezien ik zo'n nieuwe Master Touch heb, probeer ik de roestvrijstalen warmteverdeler gebruiken waarvan in de video ook sprake is.
Wat ik zeker al verkeerd deed is dat ik mijn waterreservoir met koud water vulde. Dat verklaart al wel waarom het redelijk lang duurde vooraleer de juiste temperatuur bereikt werd, maar niet waarom ik met die slechte smaak zit.
Moet ik misschien langer wachten wanneer de bbq op temperatuur is, en wachten tot die minder rookt?

welkom hier
als ik jou verhaaltje zo lees denk ik dat je met nieuwe (kokos) briketten van ecobrasa uit de brand ben.
en ja, koud water duurt ff voordat het opgewarmd is. volgende keer kokend water gebruiken uit de waterkoker of een alternatief hiervoor als je het water als demper gebruikt. een alternatief kan bijvoorbeeld zand zijn (voldoende massa gebruiken) of een paar stenen.
Doordat je de massa ook moet opwarmen/afkoelen gaat het allemaal wat trager dan als je geen massa in je bqq heb.
Alleen water zorgt er ook nog eens voor dat je rondom de 100gr blijft (kookpunt)

Terug
Bovenaan Onderaan