BasBQ
Beef en Steak

Eerste poging worst maken. Venkelworst & Thüringer braadworst

 
 
 
 

R@lph

Kooltjesharker
Berichten
193
Na verschillende interessante verhalen en berichten omtrent het zelf worst maken gevolgd te hebben, nu toch eindelijk zelf maar eens aan de slag gegaan. :)

Op basis van de informatie uit de “Worstbijbel” ben ik aan de gang gegaan.
Het zoutgehalte had ik voor beide recepten wel naar 12 gr per kg teruggezet.
Voor beide recepten 1 kg worst gedraaid.

Twee woorden die me goed bij gebleven waren: M.E.N.G.K.O.U.D.

Foto’s zeggen meer dan woorden. ;)
GWbBSXR.jpg

QJGMNTh.jpg

HCUN4Io.jpg

7dwjXjC.jpg

FJmucSj.jpg

TRv43Nj.jpg

vqaMxmt.jpg

uZXlKds.jpg

RXyn4Mn.jpg

hYAK1V9.jpg

h8umG04.jpg


Vier Thüringer braadworsten volgens recept geweld en de volgende dag op de BBQ gegaan.
Overige worsten zijn daarna de vriezer in gegaan.
K1s204H.jpg

UoeDI5K.jpg

mVFkv6D.jpg


Het zelf maken viel me zeker niet tegen, het kostte wel veel tijd en moeite, maar wel gaaf om het zelf te doen. Het vullen is wel een lastig klusje wat je wat vaker moet doen om er wat meer gevoel bij te krijgen. De uiteindelijke smaak van de Thüringer braadworst was meer dan prima. Volgende keer toch wat meer kruiden toevoegen. En toch misschien wat meer zout. Ben nu erg benieuwd naar de smaak van de Venkel variant.
Wel erg leuk om er op deze manier mee bezig te zijn. Toch weer een extra dimensie aan het bbq-gebeuren.
De variaties zijn eindeloos. Dit gaan we zeker nog eens doen!
 
mooi resultaat voor de eerste keer.

Ja, het kost wel wat tijd en moeite, maar je krijgt inderdaad ook veel voldoening.
Wacht maar tot je meerdere smaken gaat maken/ontdekken.

Ik zie dat je je worst direct hebt gegaard. Ik doe ze altijd indirect (vaak op de WGA)
Dan knapt het velletje niet en blijven ze lekker sappig
 
Mooi verslag en mooie worsten, ze zien er schitterend uit.
Dat belooft nog wat als dit je eerste keer worstmaken is. Dat geldt zeker voor de thuringer waarbij je ook nog moet emulgeren, knap hoor.
Afgelopen weekend ook venkelworsten gemaakt ook 12 gram zout per kilo, vond ze warm toch nog net iets te zout.
Maar koud valt dat weer reuze mee, proef nu net een stukje koud.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan