Beef en Steak

Eerste keer spareribs met cornbread en baked beans

CrossFit

Sprokkelaar
Vandaag de eerste keer een lange(re) sessie, waarbij de temperatuur laag gehouden moest worden .
Vanochtend samen met mijn zoon (moeder - zoon 😉 ) de keuken ingedoken.

We hebben de volgende recepten van @noskos opgevolgd:
3-2-1 spareribs van de BBQ
Cornbread
Keri's Hog-Apple Baked Beans

Vlies van de spareribs afhalen en in de rub zetten (spareribs van Noskos):
IMG_20230611_095940663.jpg

Vervolgens de BBQ klaar maken. Gekozen voor de snake methode. We hebben kersenrookhout gebruikt, omdat mijn zoon dat zo lekker vindt ruiken.
IMG_20230611_103215660.jpg

Nadat de briketten goed waren, aan het begin neergelegd, waterbak met kokend water er, spareribs erop en gaan.
IMG_20230611_110213078.jpg

Het doel was om de temperatuur tussen de 107 en 120 te houden. Nadat de spareribs erop zijn gegaan, meteen de onderste schuif flink dicht gedaan. De bbq heeft er ongeveer een uur over gedaan om op 107 te komen. Geeft niks, we hebben de tijd (en zijn druk aan het leren). Volgende keer de schuif wat langer open laten staan. Eerst meer op temperatuur laten komen.
Kleine 2 uur later eraf gehaald (temperatuur bleef tussen de 97 en 110 graden) om ze vervolgens in de pakken met boter, suiker en maple siroop:
IMG_20230611_140320071.jpg
IMG_20230611_140409475.jpg

IMG_20230611_141219401_HDR.jpg

Nadat ze lekker ingepakt terug lagen op de bbq, begon de temperatuur heel voorzichtig te zakken. Na een kleine 20 minuten schuif iets verder open, maar er gebeurden niks. Schuif nog wat verder open en bleef zakken. Zelfs met schuif open, bleef de temperatuur zakken.
Toen hij nog op 90 graden stond eens gaan kijken. Tja...... toen bleken de briketten niet meer tegen elkaar aan te liggen. Heel snel nieuwe briketten in de starter gedaan en 20 minuten later weer op de snake gelegd. Toen kwam de temperatuur weer omhoog en bleef hij netjes rond de 110.

Na 2 uur uitgepakt, teruggelegd op de bbq (en toen brak er een stukje af). Kerntemperatuur gemeten en die zat al op de 90 graden. Meteen gaan aflakken en nog een minuut of 30 op 115 graden.
IMG_20230611_163318540_HDR.jpg

Dit was het resultaat op het bord
IMG_20230611_174352913.jpg

Het was zalig, lekker mals, viel van het bot, maar had toch nog een "bite"!! Ook het kritische publiek (lees de kinderen) vonden ze heerlijk!! Alleen te weinig............ en dat snap ik wel want ik had ook mijn ouders uitgenodigd, dus we moesten 2 strengen spareribs delen met 5 personen.

Vraag: Hoe kan ik 4 of 5 van die strengen spareribs op mijn Weber klaar maken? Kan ik alle fases gewoon in het sparerib rek doen? Dus ook de laatste fase? Ik heb wel eens gezien dat ze zowel de eerste als 2de fase de spareribs stapelen, maar zie nooit wat ze er daarna mee doen.

Ondertussen had mijn zoon ook de rechthoekige bbq aangestoken en daar op gevoel het cornbread en de baked beans op gemaakt. Bij de baked beans heb ik iets minder mosterd en de chipotle poeder vervangen voor een dotje gewone peper.
IMG_20230611_173922498_HDR.jpg
IMG_20230611_172900645.jpg

Alles bij elkaar was echt heerlijk!!

Afwas gedaan, alles netjes opgeruimd en nu de benen omhoog met een bak koffie.

Ziet er goed uit! (y) Maar dat kan natuurlijk ook niet anders met zo'n hulp! :)
Ik heb met spareribs ook altijd ruimte tekort op mn rooster. Fase 1 en 3 doe ik in het rek, fase 2 letterlijk stapelen (zonder rek dus, gewoon op elkaar leggen). Dat gaat eigenlijk altijd wel goed.

Thanks!! Hij (zoon is 11 jaar) vind het heerlijk om op deze manier in de weer te zijn :D . Enige waar ik hem in moet remmen is dat hij niet telkens het deksel omhoog doet om te kijken hoe het ervoor staat 🤣.

Dank je wel voor je antwoord! Ga/gaan ik/we het de volgende keer ook zo proberen, zodat iedereen 1 streng spareribs heeft.

Mooi werk, dat zijn de recepten die hier ook vaak langskomen. En gewoon alle drie in het rek of fase twee stapelen zoals hierboven al vermeld.

Nothing mis met de goeie hulp. Als de racks ingepakt zijn zou stapelen prima kunnen. Wellicht is er ook iets mogelijk met een verhoger?
het ziet er allemaal zeer lekker uit!!

Thanks!! Hij (zoon is 11 jaar) vind het heerlijk om op deze manier in de weer te zijn :D . Enige waar ik hem in moet remmen is dat hij niet telkens het deksel omhoog doet om te kijken hoe het ervoor staat 🤣.

Dank je wel voor je antwoord! Ga/gaan ik/we het de volgende keer ook zo proberen, zodat iedereen 1 streng spareribs heeft.
Superleuk zo’n enthousiaste zoon. Mijn 17 jarige maat is ook heel erg fanatiek, echter pas vanaf het moment dat het eindresultaat op z’n bord ligt 😂. Das dan ook wel weer heel fijn, want dankbare eters maken het grillen immers extra leuk!

Terug
Bovenaan Onderaan