Beef en Steak

Eerste keer pulled pork

zyzzalive

Tondelzoeker
Dag allemaal,
IMG_8854.jpeg

Onlangs hier een post geplaatst waarin ik mij heb voorgesteld. Gek op koken en een mini kamado gekocht. Eerste keer was een succes (standaard bbq spul zoals een hamburger). Maar omdat koken voor mij net zo leuk kan zijn als het eten was ik al snel enthausiast om pulled pork te maken. Ik heb het wedstrijdrecept van Noskos gebruikt als leidraad. Omdat het het een echte mini kamado is (26,5 diameter grillplaatje) een procureur van 1.3kg gepakt van Beef&Steak voor de bereiding. Als platesetter heb ik een klein cast iron pannetje.

De avond voor bereiding de procureur geinjecteerd met een mix van appelciderazijn, appelsap en uienpoeder. Daarna drooggedept en gerubt met de rub van noskos. Toen het zakje rub openging kreeg ik al direct honger:

De volgende morgen heb het vlees om 8:00 uit de koelkast gehaald en heb ik de kamado rond 9:00 aangestoken met een blokje appel rookhout. Omdat zo'n mini kamado snel vol zit, en ik wat bang was dat de kooltjes te snel op waren maar een blokje rookhout erbij gedaan.
Zo'n kleine kamado is snel op temperatuur. Ik heb wel gemerkt dat er een leercurve zit in de temperatuurcontrole, dat maakt het voor mij juist extra leuk.
In het gietijzeren pannetje (platesetter) heb ik appelsap gedaan maar zoals iemand al zei in mijn voorstel topic: dat is zo verdampt. Volgende keer neem ik de tip met het fijne zand over, later in de foto's zie je behoorlijk verband spul in het pannetje liggen.
De probe was een draadloos model van inkbird. Dat ding begon fantastisch maar later op de middag begon dat ding telkens na 5 minuten te disconnecten. Echt enorm vervelend, zeker omdat de kooktimer dan ook reset. Ik zag op internet dat dit veel voor komt, voor mij geen inkbird meer.
IMG_8858.jpeg

De kerntemperatuur liep erg snel op. Ik denk dat ik na iets langer als 2 uur de stall bereikte op 73 graden kerntemp. Daar heeft hij circa 45-50 minuten op gehangen! Toen de pieper afging op 74 kern zag hij er zo uit:
De geur die uit de kamado kwam was echt heerlijk. Heel de tuin rook subtiel naar een restaurant.
Op 74 kern heb ik de procureur geglazed met een mix van bbq saus (noskos), appelcider azijn en honing:
IMG_8866.jpeg

Na het glazen heb ik de procureur zo'n 1,5 uur met rust gelaten (hier heb ik afgewijkt van het recept van noskos omdat de kerntemperatuur inmiddels al 81 graden was. Toen 3x ingepakt met dun aluminiumfolie. Hier werd het even lastig: ik wou even het aanbrandsel uit mijn platesetter halen en controleren of er genoeg kooltjes waren. Hierdoor te lang de kamado opengehad waardoor de dome temperatuur enorm hard opliep toen ik hem weer eenmaal sloot. Uiteindelijk besloten om de procureur er af te halen (hij was immers toch goed ingepakt) zodat de kamado rustig in temperatuur kon zakken. De schuifjes heb ik bijna helemaal moeten sluiten en toen daalde de temperatuur langzaam. In het aluminium ging het proces vervolgens snel. ergens rond 16:20 was de kerntemp 92 en gleed de probe er op elke plek in als boter. Zie hier hoe hij er uit kwam:

IMG_8867.jpeg
IMG_8869.jpeg
IMG_8870.jpeg

Ik heb het sap van het vlees gemengd in de eindsaus (recept noskos). en door de pulled pork gemengd. geserveerd op brioche (kant en klaar van beef&steak) met coleslaw en een extra scheutje bbq saus. Het was echt enorm lekker!

Lessen voor de volgende keer:
- Alternatief voor appelsap/water in platesetter / opvangbak (fijn zand kreeg ik eerder als tip)
- Betere probe voor kerntemperatuur
- Probe voor kamado temperatuur (ik vertrouw de thermometer van de kamado niet, is lastig af te lezen en je moet steeds naar buiten)
- kamado sneller dichtdoen om hap zuurstof/temp stijging te voorkomen
- verse witte bolletjes, ik vond de brioche van beef&steak wat taai. Ik denk dat het op een vers zacht bolletje nog lekkerder is!

Al met al een groot succes! Het is super leuk om vroeg je nest uit te gaan en de barbecue aansteken onder het genot van een kopje koffie. Volgende keer met een thermometer voor de kamado zelf scheelt een hoop heen en weer geloop, zeker als je nog niet helemaal gewend bent aan hoe de kamado zich gedraagt.

Ik ben nu al aan het kijken voor een volgend low and slow recept. Ik heb ooit buikspek low and slow gegeten, naar mijn weten was hier weinig mee gedaan behalve wat peper en zout en dit was (toen) het lekkerste vlees wat ik ooit had gegeten. Ik hou mij dus aanbevolen voor recepten!

Mooi verhaal, lees lekker weg!
Komende week hoop ik de eerste keer pulled pork te gaan maken, afhankelijk van de weersomstandigheden.
De tips neem ik ook mee natuurlijk :cool:

Terug
Bovenaan Onderaan