BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer pulled pork

 

ChrisMaes

Gemarineerd
Berichten
1.398
Deze staat al een hele tijd op mijn Barbecue Bucket List maar nu is het er toch eindelijk van gekomen, met kerst wil ik tussendoor ook een broodje PP serveren dus heb ik vandaag uitgetrokken om hem te bereiden.

Omdat het mijn eerste keer is heb ik een klein stukje (1kg) varkensnek meegebracht van de Makro. Ik volg het wedstrijdrecept van Noskos en ben aan het roken met kersenhout. Ligt ondertussen 3 uur op en heeft een kerntemperatuur van 65?C. Omdat het een klein stuk is gaat het uiteraard allemaal een pak sneller.

P1260733_zps742b9396.jpg

P1260742_zps8e35ca79.jpg

P1260757_zpsd44099f0.jpg

P1260765_zps10f186a2.jpg

P1260768_zps881162a4.jpg
 
lekker hoor, gaat er altijd in pp
 
Blijft ??n van mijn favorieten!
 
Volgens het recept van Noskos moet je de glaze er op doen bij 74?C. Omdat het een kleiner stuk is dat sneller gaat heb ik beslist om de glaze er op te doen bij 68?C.

Bedoeling was om dan de temperatuur te laten stijgen tot 74?C en dan in te pakken tot 88?C. Nu denk ik dat ik de voorbije uren in "the zone" zat. Mijn temperatuur is de hele tijd tussen de 100 en 130?C gebleven maar het stuk vlees bleef sinds 14u20 hangen op 68?C. Ik had de zone zo vroeg niet verwacht en dacht dus dat het wel zou overgaan maar heb om 16u dan toch beslist om in te pakken in de hoop dat het nu sneller gaat want om 18u30 moet ik naar een feest :)

Jammer want tot nu toe ging het volledig volgens de verwachtingen, ik hoop dat ik vanavond nog kan pullen en alles niet voor niets is geweest  :-\
 
Als hij blijft hangen en je bark is goed kun je inpakken. Je kunt ook de temperatuur wat opschroeven.
 
noskos zei:
Als hij blijft hangen en je bark is goed kun je inpakken. Je kunt ook de temperatuur wat opschroeven.
Ik had nog geen bark maar heb nu wel al ingepakt, liever een PP zonder bark dan geen PP :) Als de kerntemperatuur straks niet (snel genoeg) stijgt stook ik nog wat bij.

Komt het omdat het zo'n klein stuk is dat de zone-temperatuur veel lager ligt?
 
Geen idee, doe nooit kleine stukken. Maar het varieert per stuk vlees.
 
PP, altijd goed!
Succes met de laatste loodjes..
Ben benieuwd hoe lang je uiteindelijk doet over een kg.

 
Mijn paniek was onnodig, om 17u heb ik, ingepakt, de 88?C bereikt. Het vlees ligt nu te rusten en de ingredi?nten voor de eindsaus staan klaar :)

@MrMannetje: van 11u20 tot 17u00: 5,5u dus inclusief 2 uur blijven hangen op 68?C

Voor de volgende keer probeer ik aan een groter stuk vlees te raken
 
Spiering moet je toch makkelijk kunnen kopen? Dat is de Belgische benaming voor procureur.
 
Lekker bezig geweest zo te zien Chris.
Ben benieuwd naar je eindfoto's, en wat je er van vind.  :)

Mac
 
hmmmm hier mag je me voor wakker maken!
 
De smaak is super (bedankt Dennis!) maar ik vond het te droog, te weinig bark en het pullen ging ook niet goed (je moest er echt nog veel kracht op zetten), ik denk niet dat dit de bedoeling was. Ik heb het wel nog goed kunnen redden door bij het opwarmen de dag erna nog een 2e portie eindsaus doorheen te mengen en dan te serveren zonder extra barbecuesaus. Al bij al ben ik wel tevreden, denk dat het met een groter stuk spiering beter zal lukken.

We hebben het geserveerd op kleine ronde broodjes met wat cole slaw.

P1260811_zps0f073c77.jpg

P1260816_zps862d11be.jpg

P1260824_zps1b7cf53e.jpg

P1260825_zpsb71a8f8c.jpg

P1260853_zps0f1e7977.jpg
 
Mooi resultaat!
 
Het zier er heerlijk uit Chris  8)
Jammer dat hij wat aan de droge kant was. (maar goed, dan komt een voordeel van het inpakken naar voren, en dat is, dat je de sappen hebt opgevangen, wat je weer door het vlees kan mengen)
Die sappen maakt het niet alleen vochtiger, maar zorgt ook voor extra smaak.

Op naar je volgende (Grotere PP)  ;)

Mac
 
Als ik het stukje vlees aan het begin nog eens even goed bekijk is het ook wel erg mager vergeleken met de procureurs die we hier bij de Makro weghalen. Misschien toch een ander stukje van het beest met wat minder vet en bindweefsel?!?
Ook het gewicht helpt niet echt mee denk ik, het gaat allemaal sneller waardoor je niet echt een lekkere buitenkant kunt cre?ren.
 
Chris,

Ik had vorige week ook een weerbarstige PP. Gewoon een stuk van de makro had er ruim 10 uur op gelegen (met inpakken dus) en dit stuk was ook niet zo makkelijk te pullen. Had dit ook nog nooit eerder meegemaakt dus was ook een beetje verbaasd. Was verder prima te eten.  ;)
Dus gewoon nog een keer proberen. Een goede PP is het allemaal waard  ;D

Mike
 
Terug
Bovenaan Onderaan