BasBQ
Beef en Steak

eerste keer eisbein/haxe

 
 
 
 

camiel

Gerijpt
Berichten
2.593
Hallo BBQ vrienden

Mijn schoonzus kwam met dit vlees met de woorden:"heb het geprobeerd maar dit is niet eetbaar klaar te maken!"

Op de originele verpakking stond "eisbein" maar ik twijfel een beetje of dat wel waar is.

Voor mij begon de uitdaging om smaak in dat vlees te krijgen :)

haxe02.jpg


haxe01.jpg

het pekelbad met zeezout, verse rozemarijn, verse peterselie, wortel, ui, knoflook, peper

haxe03.jpg

afspoelen en laten drogen na 4 uurtjes in de pekel

haxe04.jpg

kruiden met cajun kruiden

haxe05.jpg

indirect bij 120?C .. 140?C

haxe06.jpg

de tussenstand na een uurtje of 4, kern 62?C

haxe08.jpg

de eindstand na 7 uur, kern 85?C, op naar de alufolie

haxe09.jpg

het eindresultaat.


Nou smaak was er! licht zilt en de kruiden, met name rozemarijn, kwamen goed uit. Dus daar zat ik wel goed. Alleen de tekstuur van het vlees viel tegen. Het was niet taai of droog maar vooral heel stevig. Je moest echt kauwen.

De verhouding bot/vlees en vorm was ook anders dan wat ik gewend ben bij Eisbein/haxe die ik regelmatig in Duitsland eet.

misschien kunnen jullie me helpen met de volgende vragen:

  • was dit wel eisbein? mij leek het meer vlees om soep van te trekken.
  • is er een methode om dat vlees malser te krijgen? ik heb nu gepekeld, zou voorkoken een optie zijn?
  • andere tips en truuks voor dit soort vlees?
  • wat is het verschil tussen haxe en eisbein, heb me laten vertellen dat de ene voorgekookt wordt en de andere niet....

Alvast dank voor jullie reacties!

gloeiende groet van Camiel de barbecueman
 
Camiel zover ik weet heet het in Duitsland Eisbein en in Oostenrijk Sweinehaxe.Ik zelf het het ook al verschillende keren gemaakt  en het vlees is een Bovenpoot van het varken wij doen dit ook in de erwtensoep.Ik zelf heb het al verschillende keren in Oostenrijk en Itali? gegeten en vond het daar lekkerder als bij mij thuis.Ik heb het vermoeden dat de slagers het daar eerst een paar uur koken en dan bakken of grillen ze het.Vond het altijd lekker want daar is het veel gaarder als bij mij thuis. Als je zoekt op Google en You Tube daar vind je wel iets over deze recepten
 
Als ik het me goed herinner staat er tussen de recepten ergens iets van Willyo die maakt dit ook regelmatig.
 
Hier een leuk filmpje over Sweinehaxe maken in de oven dit zou ook op de Q kunnen.

http://youtu.be/gEQPDQ0jyOk
 
Orgineel wordt eisbein gemaakt van de bovenpoot van de ham.
Dit zijn de bovenpoten van de schouder, het vlees is wat harder en stugger en heeft meer tijd nodig om zacht te worden.
Het is beter om ze net als met spareribs een tijd in de folie met wat vocht te garen en daarna nog even grillen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan