Hallo BBQ vrienden
Mijn schoonzus kwam met dit vlees met de woorden:"heb het geprobeerd maar dit is niet eetbaar klaar te maken!"
Op de originele verpakking stond "eisbein" maar ik twijfel een beetje of dat wel waar is.
Voor mij begon de uitdaging om smaak in dat vlees te krijgen
het pekelbad met zeezout, verse rozemarijn, verse peterselie, wortel, ui, knoflook, peper
afspoelen en laten drogen na 4 uurtjes in de pekel
kruiden met cajun kruiden
indirect bij 120?C .. 140?C
de tussenstand na een uurtje of 4, kern 62?C
de eindstand na 7 uur, kern 85?C, op naar de alufolie
het eindresultaat.
Nou smaak was er! licht zilt en de kruiden, met name rozemarijn, kwamen goed uit. Dus daar zat ik wel goed. Alleen de tekstuur van het vlees viel tegen. Het was niet taai of droog maar vooral heel stevig. Je moest echt kauwen.
De verhouding bot/vlees en vorm was ook anders dan wat ik gewend ben bij Eisbein/haxe die ik regelmatig in Duitsland eet.
misschien kunnen jullie me helpen met de volgende vragen:
Alvast dank voor jullie reacties!
gloeiende groet van Camiel de barbecueman
Mijn schoonzus kwam met dit vlees met de woorden:"heb het geprobeerd maar dit is niet eetbaar klaar te maken!"
Op de originele verpakking stond "eisbein" maar ik twijfel een beetje of dat wel waar is.
Voor mij begon de uitdaging om smaak in dat vlees te krijgen

het pekelbad met zeezout, verse rozemarijn, verse peterselie, wortel, ui, knoflook, peper

afspoelen en laten drogen na 4 uurtjes in de pekel

kruiden met cajun kruiden

indirect bij 120?C .. 140?C

de tussenstand na een uurtje of 4, kern 62?C

de eindstand na 7 uur, kern 85?C, op naar de alufolie

het eindresultaat.
Nou smaak was er! licht zilt en de kruiden, met name rozemarijn, kwamen goed uit. Dus daar zat ik wel goed. Alleen de tekstuur van het vlees viel tegen. Het was niet taai of droog maar vooral heel stevig. Je moest echt kauwen.
De verhouding bot/vlees en vorm was ook anders dan wat ik gewend ben bij Eisbein/haxe die ik regelmatig in Duitsland eet.
misschien kunnen jullie me helpen met de volgende vragen:
- was dit wel eisbein? mij leek het meer vlees om soep van te trekken.
- is er een methode om dat vlees malser te krijgen? ik heb nu gepekeld, zou voorkoken een optie zijn?
- andere tips en truuks voor dit soort vlees?
- wat is het verschil tussen haxe en eisbein, heb me laten vertellen dat de ene voorgekookt wordt en de andere niet....
Alvast dank voor jullie reacties!
gloeiende groet van Camiel de barbecueman