BasBQ
Beef en Steak

Eerste BCC; goed te eten maar niet knapperig

Z

zimple

Gast
ik heb afgelopen weekend voor het eerst een beer can chicken gemaakt op mijn weber compact 47 (ja, het goedkoopste model ;)). Dit was overigens mijn eerste keer BBQ'en via indirect, met een eigen samengestelde dry rub (recept van Internet) en temperatuur gecontroleerd BBQ'en - leuk!

Ik heb de bbq voor indirect ingericht en heb appelhout gebruikt voor het roken. De kern va de kip was na 1,5 uur op 72 graden, kern temperatuur is via een Maverick ET-732 bijgehouden (super apparaat!).

Het eerste probleem waar ik tegenaan liep was dat de kip niet rechtop (op het bier blikje) kan blijven staan als de deksel van de weber erop moet :(. Voor nood heb ik de kip maar horizontaal neergelegd op het bovenrooster. hierdoor liep er wel een groot deel van het bier uit, uiteraard.

- Ligt het aan mijn bbq dat de kip niet rechtop kan staan? Gaat dit beter met een ander model weber? Moet ik juist het bovenrooster niet gebruiken? Hoe doen jullie dit op de weber?


Het eindresultaat was dat de kip goed te eten was, maar ik van hem iets te sappig. Ik had de kip liever wat droger, maar vooral krokanter gehad. Ik heb de temperatuur rond de 100 - 110 graden gehouden tijdens de 1,5 bereiding. De kip zelf was iets minder dan 1KG.

- Kan ik de temperatuur beter hoger aanhouden om dit te bereiken?
 
Je moet de BCC op het onderrooster zetten (op een lekbak), dan past het ook prima op een 47cm. Het bovenrooster wordt in dit geval dus niet gebruikt.

Zelf houd ik een temperatuur van 180-200 graden aan. Halverwege de kip omdraaien en dan wordt het een knapperig en toch nog sappig beestje :)
 
Kip kan op het kolenrooster met kolen aan 2 kanten.
Voor een krokant velletje moet de temperatuur omhoog. Ik doe zelf de kip op 180-200gr.
En nog een tip: FOTO's! ;)
 
dromer1967 zei:
Je moet de BCC op het onderrooster zetten (op een lekbak), dan past het ook prima op een 47cm. Het bovenrooster wordt in dit geval dus niet gebruikt.

Zelf houd ik een temperatuur van 180-200 graden aan. Halverwege de kip omdraaien en dan wordt het een knapperig en toch nog sappig beestje :)
+1  :D
 
dromer1967 zei:
Je moet de BCC op het onderrooster zetten (op een lekbak), dan past het ook prima op een 47cm. Het bovenrooster wordt in dit geval dus niet gebruikt.

Zelf houd ik een temperatuur van 180-200 graden aan. Halverwege de kip omdraaien en dan wordt het een knapperig en toch nog sappig beestje :)
+1

Ceriel zei:
Kip kan op het kolenrooster met kolen aan 2 kanten.
Voor een krokant velletje moet de temperatuur omhoog. Ik doe zelf de kip op 180-200gr.
En nog een tip: FOTO's! ;)
+1 (met name de laatste ;) )
 
Met deze tips heb ik nu alweer zin om wat kipjes op te halen en opnieuw gaan testen :) Bedankt zover.

Ik ga de volgende keer dus het kolen rooster gebruiken om de kip op te zetten; helemaal top! Waar ik wel verschillende meningen over lees is of je nu aan twee kanten kolen moet doen of maar aan ??n kant tijdens het indirect grillen. Hoe zijn de meningen er op dit forum over? Heeft het ??n voordeel ten opzichte van het ander?

Samengevat wordt de nieuwe sessie;

- temp. omhoog gooien tot +/- 180 gr.
- onder rooster gebruiken
- ??n of twee kanten voorzien van kolen

Ik heb uiteraard foto's van afgelopen weekend :) zal kijken of ik ze vanavond toe kan voegen.
 
Als het past op een 47, aan beide zijden. Als het krap wordt, aan een kant en het kippetje  na een minuut of 20 draaien.
 
Ik doe de kolen aan ??n zijde. Ongeveer halverwege draai ik de kip een halve slag zodat de andere kant ook naar de kolen toegekeerd is.

Gaat altijd prima. Je kunt het beste beide eens proberen om te kijken wat je het beste bevalt. Ik ben een beetje gemakzuchtig wat dat betreft. Kolen aan ??n kant is minder werk en smaakt ook prima  B-)
 
Op een 47 compact past het om aan twee kanten kolen te doen: zou wel kolenrekjes gebruiken om ze goed op hun plek te houden. Ik heb zo wel eens 2 BCCs tegelijk op een compact 47 gemaakt: gaat prima, met bijna volle (grote) starter briketten. Zoals al gezegd: temp. 180-200 graden geeft beste resultaat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan