BasBQ
Beef en Steak

Dutch oven

S

Stan

Gast
Graag jullie advies over de aanschaf van een dutch oven. Ik ben de zeer gelukkige eigenaar van een BGE Large. Nu wil ik graag een dutch oven aanschaffen. Welke kan ik het beste kopen?
 
ik zou dan voor een 6 quart gaan, kun je makkelijk voor 4 personen eten in maken
 
Ik zou in ieder geval niet voor de DO's van BGE gaan. Die zijn bijna tweemaal zo duuur als andere merken, zoals Qvist, terwijl je er niets m??r voor terugkrijgt (behalve dan het pr?chtige logo natuurlijk :) ). Een 6 quart past in ieder geval goed in je BGE-L, mocht je dat willen.
Ik gebruik mijn DO trouwens nooit in mijn ei, omdat het eigenlijk niets toevoegt. Het is gewoon een gesloten pan, dus je kunt 'm net zo goed in je oven zetten. Alleen als je specifiek nog dingen in die pan wilt roken, dan is het wel handig. Een DO is wel een leuk ding voor kampeertripjes. Niks zo gezellig als een kampvuurtje met dat ding erop en dan met zijn allen rond de pan afwachten tot het eten klaar is.
Als je 'm voornamelijk in oven of Ei wilt gebruiken, is het wel een overweging om een DO zonder pootjes te nemen. Die zijn alleen maar handig om het ding boven briketten of een open vuur te zetten. Dan verstikt het vuur onder de pan niet.
 
Ik heb zelf een 9qt Wolf van Qvist. Misschien wat groot maar daarmee wel flexibel. Heb hem zowel op de Primo als stand alone gebruikt. Dat wil zeggen boven kampvuur en met kolen onder de pot en op de deksel.

Een echt multi functioneel dingetje dus.
 
Nog een tip, op een BGE L kan je beter een bredere dan een hogere DO hebben.

De mijne is vrij hoog en ik moet de DO precies in het midden zetten anders gaat de deksel van mijn BGE L niet meer dicht.
 
stoofpotje in de rookoven gaat ook prima in een rvs pan of ovenschaal.
 
Terug
Bovenaan Onderaan