BasBQ
Beef en Steak

Direct grill van LPG tank.

RobbyV

Sprokkelaar
Berichten
38
Hallo BBQ-ers,

Bij deze stel ik me bij deze graag voor:
Ik heet Rob. Kom uit Uden. Hou van mountainbiken, duiken en lekker koken voor mn gezin/vrienden.

Zoals elke man hou ik van een Barbecue met echte vlammen. (zal toch wel een oerdingetje zijn) en ben ik mn gasbbq echt spuugzat.
Ik heb geen moeite met lassen en heb daarom besloten om zelf een bbq te gaan maken.

Ik heb via marktplaats een (lege) LPG tank van 70liter gevonden, die ik woensdag kan ophalen. En dan kunnen we aan de slag.  :D
Omdat ik toch wel wat vraagjes heb (hoe zorg ik dat de klep niet kromtrekt?? Hoe behandelen jullie de binnenkant vd bbq en het rooster tegen roest?? etc.)
zal ik bij DIY ook een draadje openen. Kunnen jullie gelijk volgen of het iets wordt.

Gr Rob

Hi all,

Zoals ik in mijn voorstelbericht al vermeld had, ga ik net als jullie ook zelf wat in elkaar braaien om fatsoenlijk te kunnen braaien.

Het moet iets als hieronder gaan worden:



Zodra ik mn tonneke binnen heb, zal ik m laten zien.
 
En nu alsnog de foto van het voorbeeld. (alleen maak ik m dan zonder de vuurtank)
BBQ_zps9z0lqgut.jpg


En dit is de tank die ik gekocht heb:
_85%201_zpsxtjrtxwo.jpg

Vriend van me heeft een schildersbedrijf en zal de afbijt regelen om de lak eraf te krijgen.
 
Goed spoelen met water bij zo een oude gas tank anders gaat het open slijpen wel heel snel. ;)
Maar gaaf project hoor succes er mee.
 
niet spoelen want t product zit in de porieen  en blijft na verdampen  dus bijna vol met water slijpen.
sucses met de bouw..
 
Kijk, dat zijn al goeie tips.  Bedankt! :D

Hoe zouden jullie de deksel maken?
Een vierkante klep (soort van luik, zoals in mn voorbeeld foto), of de tank gewoon half doorslijpen om wat meer sterkte (tegen kromtrekken)

Is het kromtrekken ?berhauptt een issue?
 
Robbie, als je me wat maten laat weten, kan ik het ??n en ander voor je in 3D cad zetten.
Is een hobbie van me.
 
Das wel tof om te visualiseren!
Tis maar een klein tankje:

Lengte vd tank is 800mm x 400mm buiten diameter.

 
Tank is binnen (frame wordt nog anders)
IMG_1257_zpsgfqnzma7.jpg


Verder wil ik een proefje gaan doen met een volledig keramisch rooster (translucent polykristalijn keramiek). Ik wil even kijken hoe makkelijk dat dat schoon te maken is. Nog even in een stalen frame zetten en dan laat ik wel horen hoe makkelijk het te reinigen is!!
IMG_1259_zpskopqd6cx.jpg
 
Heeft er iemand een goed idee voor regelbare ventilatieroosters? (zowel op de deksel als voor onder het kolenrooster)
Ik wou eigenlijk zoiets als Weber op de deksels maakt. Maar dat is wel lastig op een ronde buis..

18052011056.jpg


Ik zie links en rechts wel mensen die er afsluiters in een smoker hebben gemaakt, maar ik vraag me af of dat wel voldoende flow geeft voor een direct grill.
Alle tips (liefst tekeningetjes, schetsjes of foto's) zijn welkom.
 
Wellicht zoiets.
http://www.huisentuinwinkel.nl/luchtklep-130mm-voor-montage-op-ronde-tank.html
 
All,

Omdat ik zo nieuwsgierig naar jullie projecten kijk, ook maar eens wat foto's posten van wat ik er zelf van "gebakken" heb. Het LPG tankje heb ik maar naar de oudijzer man gebracht. Hier was niks meer van te maken.

In plaats daarvan ben ik met een 60 liter oliedrum aan de slag gegaan. Eerst een rvs frame (hoeklijn) gelast waar de scharnieren aan vast zitten. Vervolgens 2 hoeklijnen aan de binnenkant van het frame gelast waar de roosters op liggen. Uiteindelijk de (halve) ton(nen) dmv proplassen aan het frame vast gezet. Toen Crisco er opgesmeerd en de fik erin!

Alleen het onderstel moet nog gemaakt worden. (dit ding had ik nog staan)

Hij is inmiddels al heeeel vies, en bevalt me prima. Ondertussen ben ik wel al bezig om een UDS te maken. Ik heb gelezen dat de temperatuurbeheersing dan wat makkelijker gaat. (mmmmmmmm 3-2-1 Ribs, Kwijl-kwijl!!)

IMG_1591_zpsq303qo6z.jpg


IMG_1592_zpsmfx7txx6.jpg


IMG_1786_zps6ds58tcf.jpg


IMG_1787_zpsxjnwftk9.jpg


IMG_1788_zpsfop0ecem.jpg
 
Mike van Heel zei:
Als ik op Crisco zoek vind ik iets van vet??

ik ben eigenlijk op zoek naar iets om de margrietschijf van de BGE zwart te maken en roest tegen te gaan.

Groet Mike

Crisco is een plantaardig vet dat door ons wordt gebruikt om (giet)ijzer te seasonen om roesten tegen te gaan. Jij zou dit ook op je margrietschijf toe kunnen passen

http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=320.0
 
Terug
Bovenaan Onderaan