BasBQ
Beef en Steak

Dikke sweet and spicey garlic vleesribben

 
 

150degrees

Pitmaster
Berichten
733

Gisteren op het laatste moment bedacht om te gaan bbq'en. De eerste slager was al dicht, want net 16.00 uur geweest. Snel door naar nr.2. Gevraagd naar buikribben, die ze wel kunnen leveren maar niet meer om 16.00 uur alleen op bestelling. Komt u volgende week maar weer even langs.
Dikke vlees ribben hadden ze nog wel dus daar maar een partijtje van meegenomen. Ter plekke werden ze voor mij uitgesneden, de huid er af gehaald en doormidden gehakt. Gelijk door naar huis om ze in de marinade te zetten.
Hiervoor heb ik gebruikt:
8 el soja saus (eigenlijk 2 el sojasaus en 6 el ketjap, had niet genoeg sojasaus meer)
2 el olie
2 el bruine suiker
2 el sherry
2 el chili saus
1 el oestersaus
6 teentjes knoflook/ fijngehakt
5 cm gember/ geraspt
8 el canadian maple syrup
Deze marinade is een variant op de marinade van Blue Smoke BBQ en die smaakt voortreffelijk.
Na het marineren de helft van de saus met 8 el maple syrup (zie net dat dit niet op de foto is gekomen) aangelengd en kort gekookt. Dit gebruik je om de ribben van een glanslaagje te voorzien.
De ribben bijna 24 uur in de marinade gehad. Vandaag om 15.00 de bbq aangestoken, even op temperatuur laten komen en fluks aan de gang, want we hebben zin in deze ribjes.

De ingredienten

De ribbetjes in de marinade

Op de bbq

En op m'n bord.

De ribben hebben zo'n twee uur op de bbq gelegen bij een temp. van tussen de 120 en 150 graden. Dit ga ik volgende keer wat langer doen. Ze waren wel gaar maar ze vielen nog niet van het bot en het resultaat kan nog iets malser.
Weer een goeie reden om de bbq aan te steken ;D

Enjoy
 
Ziet er toch heerlijk uit hoor!
 
ja hoor, kom maar op met die dikke ribben, lusten we hier wel
 
Heerlijk, stuur maar door!! ;D
 
Terug
Bovenaan Onderaan