Beef en Steak

De jacht op de perfecte cederzalm

diesel4666

Pitmaster
Ik heb intussen al ontelbare keren zalm bereid op een ceder rookplankje. Het begon allemaal met kleine hapjes: zalm met five spice, mosterd, bruine suiker, en als finishing touch wat wasabimayo en lente-ui. (Met dank aan Noskos en het forum – jullie weten wie jullie zijn!)

Wanneer de zalm deel uitmaakt van het hoofdgerecht, houd ik het meestal simpel met wat lemon pepper. Daar heb ik flink mee geëxperimenteerd, en na veel geproef en geknoei bleek het beste resultaat verrassend eenvoudig: het plankje niet voorweken, en zo dicht mogelijk bij het vuur leggen. Het mag gerust onderaan goed zwart blakeren – hoe zwarter, hoe beter de rook.

Die aanpak gaf al een heerlijke, subtiele rooksmaak… maar ik dacht: dat kan nog beter.

Dus heb ik iets nieuws geprobeerd: ik gooide de helft van een eerder gebruikt cederplankje rechtstreeks in het vuur. En wat een verschil! De rookwolk die daaruit opsteeg – pure cederhemel.

Het resultaat? Een zalm met een diepere, rijkere rooksmaak, precies wat ik zocht.
Eindelijk heb ik het gevoel dat ik de perfectie op de plank heb.
Vanaf nu wordt dit mijn vaste ritueel.

Wat een briljant idee, fantastisch om @Carlijn te overtuigen.

Zalm roken op een plankje, om zalm te kunnen roken op een plankje.

Maar ff zonder gein, je oude rookplankjes als rookhout gebruiken is natuurlijk altijd een goed idee.

Lekker bezig!

Terug
Bovenaan Onderaan