Beef en Steak

De Grutte Pier Kaas Bitterbal: Een Legende uit Friesland

Sticky Fingers

Gemarineerd
Hoi kameraden van het vuurfront

Grutte Pier… ik ben geen cultuurbarbaar maar een echte Limburger die zijn provinciale volkshelden wel kent,maar Friese volkshelden als Grutte Pier…daar heb ik werkelijk nog nooit van gehoord. Tot @Rdj met dit onderwerp kwam voor deze maand. Ik wist ook echt niet wat ik me moest voorstellen bij de goede man. Maar na wat lezen op het internet kwam daar wel verandering in. Aangezien ik een zwak hart heb voor bitterballen leek het mij leuk om mijn smakelijke bitterballen assortiment eens uit te breiden.Ik heb wat Friese producten en gedachten goed van Grutte Pier verwerkt in een heerlijke stevige Friese Grutte Pier Kaas Bitterbal.

Even een smakelijke intro van mijn Grutte Pier Kaas Bitterbal:

In de vroege 16e eeuw stond Friesland op zijn grondvesten te schudden. Grutte Pier, de mythische vrijheidsstrijder, was berucht om zijn kracht, zijn strijdlust, en als we de kronieken mogen geloven,zijn imposante baard. Hij joeg vijanden angst aan met zijn grote zwaard, maar achter die woeste blik zat ook een man van eenvoud: een boer die hield van het land, de melk en natuurlijk de kaas.
Stel je voor: na een dag strijden en ploegen schuift Pier aan bij de haard. Voor hem staat een stevige Friese kaas, romig en krachtig van smaak.

IMG_2960.png

Maar in onze tijd wil ik Grutte Pier nog een culinaire erfenis meegeven, iets wat zijn naam eer aandoet, zijn roots
en tegelijkertijd iets wat de borrelplank vult. En zo ontstond de Grutte Pier kaas bitterbal: een knapperige robuuste bitterbal vol smeuïge Friese kaasragout gevuld met kleine stukjes Friese droogworst en een vleugje Sonnema 1860. Even robuust als de man zelf en met net dat tikje bravoure dat je van een volksheld mag verwachten.

IMG_3027.jpeg

Oké genoeg Poëtisch geouwehoer over Grutte Pier, het wordt tijd voor de bereiding van de Grutte Pier Kaas Bitterbal.

Ingrediënten voor de Grutte Pier Kaas Bitterbal (Dag 1)

ragout:
  • 250 g Friese Oude Nagelkaas (geraspt)
  • 25 g Bleu de Wolvega (Friese Blauwe Kaas) “in kleine stukjes gesnedenen”
  • 125 gram Friese droge worst (Voor de bite) “vel eraf snijden en er kleine dobbelsteentjes van snijden”
  • een klein snufje geraspte Parmezaan (10–15 g) geeft diepte van de kaaslagen zonder de smaak te veranderen.
  • 50 g Sonneme 1860 (voor de Friese spirit)
  • 1,25 tl Nootmuskaat ( dit ba
  • 15 g Peterselie (fijngehakt)
  • 100 g Roomboter
  • 120 g Bloem
  • 150 g volle melk
  • 300 g Runderbouillion (eventueel meer als je de ragout te dik vind)
  • 2 x eigeel
  • 100 g slagroom
  • 6 gram gelatineblaadjes (3 stuks)
  • Peper & Zout naar smaak
Ingrediënten voor het paneren:
  • Paneermeel
  • Panko
  • 4 ei witten
  • 1 eetlepel Bloem
Overige benodigdheden:
  • Dutch oven (om de ragout te maken)
  • Skillet (voor de Friese droge worst iets op te bakken)
  • Fries roggebrood
  • Sonnema 1860
Bereidingswijze van de Grutte Pier Bitterbal

Begin met het maken van de Ragout:

IMG_2989.jpeg

• Week de gelatine in een bakje met koud water en zet dit opzij tot je het nodig hebt.
  • Steek de Bbq aan naar 150c/170c directe hitten.
  • Zet de skillet op de Bbq en bak de Friese droge worst licht krokanter op en zet appart.
IMG_2991.jpeg

• Zet de DO op de Bbq en wacht tot deze warm is.
  • Smelt voor de roux de boter in de DO. Laat de boter bruisen maar voorkom dat hij bruin wordt. Roer met een garde de bloem erdoor. Laat 1 à 2 minuten doorgaren tot het goudgelig van kleur is en de massa loslaat van de pan.
IMG_2994.jpeg

• Voeg beetje bij beetje de melk en bouillon toe aan de roux, steeds wat meer als de vorige hoeveelheid is opgenomen. Laat de ragout al roerend even doorkoken tot de bloem gaar is.
IMG_2995.jpeg

• Proef, en haal de DO van het vuur als de ragout glanst en niet meer melig smaakt.
  • Roer de Sonnema 1860 erdoor (de warmte haalt de alcohol eruit zodat de kruidige aroma’s overblijven)
  • Roer de uitgeknepen blaadjes gelatine erdoor.
  • Roer het ei en slagroom erdoor
  • Roer vervolgens de kaas en nootmuskaat er door(zorg dat de kazen goed zijn opgenomen in de ragout)
  • Ik heb de DO nog even op de Bbq gehad en alles goed doorgeroerd zodat de kaas ook goed was gesmolten
IMG_2997.jpeg

• En dan als laatste de Friese droge worst en peterselie.
IMG_3006.jpeg

• stort vervolgens alles op een platte ovenschaal en doe er wat huishoudfolie over zodat er geen velletje op de kaasragout ontstaat en zet deze in de koeling tot de dag erna.
IMG_3008.jpeg

Het was nogal een uitdaging om een ragout op de Bbq te maken. Normaal maak ik de ragout op het fornuis. Maar deze keer op de Bbq. Ik had dat zelf ook nog nooit gedaan. Het ging in ieder geval als een tierelier in de DO 😅

Bereiding van de Grutte Pier Bitterbal (Dag 2)
  • Haal de kaasragout na een dag uit de koelkast.
IMG_3009.jpeg

• Schep bollen ragout van ongeveer 40 gram en maak er bolletjes van (Pier houd wel van een stevig Bitterballetje)
IMG_3011.jpeg

• Rol ze vervolgens door het fijne paneermeel.
IMG_3014.jpeg

• Klop de eiwitten los en roer de bloem erdoor. Haal de Grutte Pier bitterballen door het eiwit, en rol ze door de panko
IMG_3016.jpeg

• Frituur de Grutte Pier bitterballen 3 minuten in olie van 180c
  • Frituur ze niet te lang want een kaas Grutte Pier bitterbal kan snel openspringen.
De bedoeling was eigenlijk om een bitterbal te maken van Griene Tsiis met Bleu de Wolvega (dat zat nou eenmaal in mijn hoofd), maar de kaaswinkel gooide roet in het eten helaas en wist me te vertellen dat deze niet meer op voorraad was, jammer genoeg. Dus werd het een Friese oude nagelkaas, samen met Bleu de Wolvega, om de Grutte Pier Kaasbitterbal mee te maken. Eigenlijk was ik er best huiverig voor om een Friese oude nagelkaas te mixen met de Bleu de Wolvega kaas om er een bitterbal van te maken, vooral omdat die twee kazen best een uitgesproken smaak hebben. Maar het resultaat mocht er zijn: een heerlijke, intense, pittige en robuuste bitterbal die net als Grutte Pier karakter heeft.

IMG_3028.jpeg

Ik heb de borrelplank gevuld met de Grutte Pier Kaas Bitterballen, Friese nagelkaas wat Bleu de Wolvega, Friese droge worst, een lekker Sonnema dipsausje een Sonnema 1860 shotje en wat groen voer (al denk ik dat de man dat niet kon waarderen 😅)

IMG_3026.jpeg

Groet,
Roy

Laatst bewerkt:
Nu ben ik niet zo van die blauwe kaas en nagel kaas maar dit ziet er toch geweldig lekker uit!!

1758647954938.png
Haha creatief met chatgpt? 😅 Mooie ballen man 🤩!

Nu ben ik niet zo van die blauwe kaas en nagel kaas maar dit ziet er toch geweldig lekker uit!!
Ik moet zeggen dat de uitgesproken kaas smaken van die 2 kazen niet eruit knallen kwa smaak. Ze zijn in combinatie met de rest van de ingrediënten mooi in balans😀

Haha creatief met chatgpt? 😅
Haha inderdaad A3N!
Soms is dat voor dit soort dingen wel leuk om een beetje mee te klooien🤗

• Leuk
Waarderingen: A3N
Dit lijken me heerlijke balletjes Roy.
Prachtig bedacht, Zou Pier wel gelust hebben 😋.

Mooi verhaal en mooie bitterbal Roy

Wat een heeeerlijke reportage weer Roy!
Water loopt me in de mond dit is sowieso een winnaar los van de uitslag van de fotowedstrijd :love:

Terug
Bovenaan Onderaan