BasBQ
Beef en Steak

CREOSOOTVORMING TIJDENS HET SMOKEN

  • Onderwerp starter Ton van der Sluijs
  • Startdatum
T

Ton van der Sluijs

Gast
Hallo Sorry, allemaal... Sorry, ik ben hier nog niet veel geweest, wegens diverse omstandigheden... W?l regelmatig de smoker bijgezet...

Wat in me op komt borrelen is, Hoe zit het met creosoot in de ketel?  Nu weet ik wel, dat je bij 110 graden goed zit, maar je vlees is kouder en de wanden van de rookkamer eveneens.... Ik heb gisteren spareribs op Essenhout gemaakt en 5,5 uur lang op hout met een weberkoolgrondlaag gestookt en voor het eerst met een geknepen schoorsteenklep gewerkt.  DE ribben waren om te zuigen, maar er zat wel een zwarte laag op de binnenwanden.... Is dat te voorkomen en ik heb ergens gelezen, dat je maar twee uur op hout/kooltjes moet smoken en de overige tijd op houtskool.... Kan iemand me daar uitleg over geven?

groetjes Ton
 
Creosoot ontstaat door onvolledige verbranding. Dus wanneer je meer lucht binnen laat dan uit je smoker kan. Als je zorgt dat de uitlaat altijd verder open staat zul je dus een schone verbranding hebben en geen last van creosoot. Zwarte laag aan de binnenkant van je smoker is geen probleem, zolang het maar niet afbladdert en op je eten valt. Die laag is zelfs goed omdat als je een reflecterende binnenkant hebt de temperatuur in je smoker hoger blijft.
En dat zwarte is niet automatisch creosoot er komen bergen verschillende dingen vrij bij verbranding.
 
Ton, de zwarte laag aan de binnenkant is niet te voorkomen als je aan het roken gaat op je barbecue. Rook gaat overal op zitten, je vlees, je rooster en ook de wanden van je barbecue zijn niet veilig voor de rookaanslag.

Je kan roken zolang je wil, er wordt gezegd dat vlees tot een graad of 42 C rook opneemt en daarna niet meer, maar dat klopt maar ten dele want de rub neemt ook nog rook op bij hogere temperaturen.

 
Dank jullie wel voor deze info. Ik schrok er eigenlijk van en dacht "laat ik iedereen (en mezelf) nu gif eten? Ik heb al weer plannen om een grotere smoker te gaan bouwen.....
groetjes Ton
 
Vergeet je niet om dan om hier wat foto's van je bouwproject te plaatsen Ton
We zijn gek op zelfbouw projecten ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan