BasBQ
Beef en Steak

colorozozout van de slager, percentage nitriet??

 
 
 

Eddeped

Pitmaster
Berichten
770
Ik heb vorige week wat zout van mijn slager gekregen, als ik weer eens wat bacon of iets dergelijks wilt maken. Alleen toen ik hem vroeg wat het percentage nitriet was kon hij mij daar geen antwoord op geven. Hij heeft altijd grote balen zout zei hij en het labeltje was er af. Hij zou het nog even navragen bij de handelaar. Hij zei wel dat als  hij bijvoorbeeld ham maakt, 20g/kg gebruikt. Heeft iemand een idee wat het percentage dan is? Is het ook zo dat je voor verschillende vleessoorten verschillende hoeveelheden gebruikt of maakt dat niet zoveel uit.
 
Ed, de hoeveelheden colorozozout maken wel degelijk veel uit. Het nitriet in het colorozozout zorgt behalve voor een mooie kleur ook voor het doden van schadelijke bacterie?n.

Wij adviseren daarom altijd de recepten nou te volgen en niet te experimenteren!

Het colorozozout van je slager heeft normaal gesproken een percentage van 0,6 % nitriet.

Voor het omrekenen kan je gebruik maken van de omreken tabel. http://www.bbqgenootschap.nl/converter.php
 
als ik het goed begrepen heb is het percentage nitriet in colorozo zout wettelijk geregeld.  Maximaal 0,6 % minder mag maar komt zelden voor heb ik begrepen. dit omdat de slagers met deze verhoudingen werken.
 
Je komt 0,6 inderdaad het meeste tegen. Vuur en Rook heeft ook 0,55 en 0,5%.

In Amerika heben ze Pink Salt daar zit 10 keer zoveel nitriet in. Het voordeel hiervan is da je minder zout hoeft toe te voegen bij recepten, nadeel is dat we sommige Amerikaanse recepten niet kunnen maken omdat we dan teveel colorozo zout moeten toevoegen om aan dezelfde hoeveelheid nietriet te komen en het vlees daardoor te zout wordt.

Gelukkig hebben we hier ook Leozout van 3% daarmee kan je de meeste recepten wel maken.
 
Als het goed is weet de slager morgen het percentage, hoop ik. Maar klopt dat dan een beetje met 20g/kg?
 
Dat ligt er maar aan welk recept je volgt en hoe lang je wil pekelen.
 
Nou ben er ondertussen achter. Zout is 0,55%. Werkt wat prettiger als je weet waar je mee werkt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan