BasBQ
Beef en Steak

Cola Tokkie voor een Tokkie?

 
 
 

Camillio020

Kooltjesharker
Berichten
101
Onstuimig weer in mei... Geen reden voor mij om niet naar de Albert Cuyp te gaan om daar een heerlijk kippetje te scoren. De poelier waar ik al 20 jaar kom, zit het dichtst bij de viskramen zeg maar... Deze heeft echte kip en geen getumble-de troep zoals de buurman. 

Vandaag geen beercan chicken, maar een Coca Cola Can Chicken!

Heb van de week mijn heat deflector en Chicken Setter ontvangen voor mijn Black Bastard, dus hiermee ga ik aan de slag. Mijn eerdere Chicks waren zonder deflector gemaakt, dus ben benieuwd naar het verschil.

Stap 1 is natuurlijk een rub maken voor mn chick! Hiervoor heb ik dit gemengd:
1 eetlepel chilipoeder (die mix, niet het pure spul!)
2 theelepels zout
2 theelepels lichtbruine basterdsuiker
1 theelepel zwarte peper, versgemalen
1 theelepel komijn, gemalen
? theelepel knoflookpoeder
? theelepel cayennepeper

IMG_2590.JPG


Stap 2 is dat ik onder de huid van de kip wat bacon heb gestopt. Maakt het weer wat rokeriger en sappiger en ik wrijf de kip in met de rub

IMG_2592.JPG


Stap 3: Er moet wel een lekkere bbq saus bij, ik maak deze van Jez Felwick: http://www.simkookt.nl/barbecuesaus-uit-het-gehaktballenboek-van-jez-felwick/

IMG_2595.JPG


Stap 4: De cola voorzien van de overgebleven rub (bruist lekker) en in de Chicken Setter gedaan die ik via TheBlackBastard.nl besteld had.
IMG_2596.JPG



Stap 5: Mn Chick op 180 graden de Black Bastard op! Wel even temperatuur reguleren, maar gaat perfect! Klein beetje gelakt met wat bbq saus, bruine suiker, rub en wat appelsap.
Temperatuur bij de poten is boven de 82 graden, de borst inmiddels ook....
IMG_2598.JPG



Stap 6: M'n kip is zo mals en gaar dat het vlees van het bot valt... De smaak is ultiem, sappig en puur...
IMG_2603.JPG



De andere helft ligt morgen op mijn bord! Te lekker dit!

Mag ik een Tokkie afvinken?
 
Das een lekkere chick, gefeliciteerd met je sticker
 
Mooi hoor..., stickert verdient vind ik ...  B-)
 
Ziet er lekker uit van harte met je Tokkie!
 
Best kippie!! kippekop verdient!!
 
het lijkt mij een heerlijk kippie, welkom bij de tokkies
 
Dat ziet er heerlijk uit, gefeliciteerd met je welverdiende TOK
 
Terug
Bovenaan Onderaan