Beef en Steak

Char Siu

Martin de Bruijn

Sprokkelaar
Deze wilde ik al een tijdje maken. Als ik het bij de chinees haal is het altijd super lekker. Ik heb een recept van Smokey Goodness gebruikt (Asian BBQ boek).
Zaterdag had ik tijd, dus voorgenomen om dit te maken. Tijdens de voorbereiding bleek dat we op zondag geacht werden wat te eten mee te nemen naar de sinterklaasviering, dus maar wat extra gemaakt.

Op vrijdag avond begonnnen met 5 kilo procureur van de Makro.
Vervolgens in repen van 5 cm gesneden.
664.jpg

en in de marinade.
Na enig zoeken, en eerst een te kleine pan gebruikt te hebben, toch een pan gevonden waar het in ging.
665.jpg

Zaterdag middag om 15.00 de smoker opgestart.
678.jpg

Past net.
681.jpg

ik vond het termperatuurverschil tussen links en rechts toch te groot, en dat zag je terug in de kern temperatuur. Dus een iets andere opstelling geprobeerd. Volgens recept moest er iedere 20 minuten gelakt worden, dat was een mooi moment om de stukken van links naar rechts te roteren.
683.jpg

De rechter lag nu wel erg dicht op de vuurkamer, en die liep in temperatuur voor, dus op een stapeltje geprobeerd. Ze lagen er al 4 uur op, dus qua rook leek het me voldoende, maar lakken is zo wel lastig. Qua plaatsing van grote hoeveelheden moet ik nog wat spelen in ieder geval. @Kevin-B, die long is toch een goede keus denk ik ;).
684.jpg

Achteraf had ik denk ik ook de temperatuur net te hoog. Er was op het rooster niet echt plek meer voor een probe, dus heb ik de thermometer op het deksel gebruikt. Ik dacht dat die ~20 graden teveel aangeeft, maar misschien is dat toch minder.

Maar ja, als je vergeet dat bij 3.5 keer zoveel vlees als in het recept de tijd niet echt meer klopt, en het gaat 's avonds ook nog regenen, wordt je wel ongeduldig 😬.
685.jpg

Anyway, om 21.00 kwam het zo van de smoker:
686.jpg

Een klein korstje, maar daar smaakten ze niet minder om.

Met de bami van @Ewald (https://www.bbqgenootschap.nl/threads/noodles-bami.27749/) met een beetje extra ketjap en sambal, en een komkommer van copilot en mijzelf kon ik dit aan mijn vrouw geven:
688.jpg

Het smaakte prima, en de dag erna au bain marie opgewarmd (thanks @Ewald) zelfs nog beter.

Conclusie:

Voor nu wint de lokale chinees nog (net), maar met een extra keertje oefenen weet ik het zo net nog niet.

Mijn familie eet toch minder als gedacht, dus ik eet het al 3 dagen, mijn ouders hebben voor een week genoeg en ik heb nog een kilo in de vriezer liggen 😂😂.

Laatst bewerkt:
Wat een leuk verslag!
Dat was wel een tijdje werken dan 💪
Ik heb op de valreep nog gevraagd om ook de mogelijkheid te hebben om de thermometer lager te plaatsen.
Hij moest nog gelakt worden dus was geen probleem. Topservice 👍

Terug
Bovenaan Onderaan