BasBQ
Beef en Steak

cederplankje

S

sacha73

Gast
Hoi

Ik hoop dat mijn vraag op de goede plekstaat?
Ik las het gebruik van cederplankjes met zalm.
Nu is mijn vraag ik heb thuis een atlas ceder om gezaagd en kan ik van dat ceder hout plankjes maken?
Gr Sacha
 
Ik weet dat die plankjes uit de winkel meestal red cedar is, mijn kennis van flora en fauna gaat niet zover dat ik weet wat een atlas cedar is :) Kom er maar in Ko de Boswachter :D
 
Sacha, de ceder plankjes die hier steeds gebruikt worden zijn zoals Dennis zegt van Red Cedar, dat is een loofboom. De Atlas ceder bij jou in de tuin is een naaldboom.

Dat wil niet zeggen dat je er geen zam op kan maken, je zou misschien de volgende keer als de bbq aan gaat op het eind een plankje ervan op je rooster kunnen leggen (direct boven de kolen) als er dan een lekkere lucht uit de ventlatie schuif komt kan je het de volgende keer met een stukje zalm proberen.
Als je het niet lekker vindt ruiken zou ik het niet proberen ;).
 
het hout wel eerst een jaartje laten liggen. Atlas Ceder is verwant aan onze coniferen, er zit dus hars in.
het zal heerlijk ruiken in je tuinhaard, maar zalm erop...........
 
Als er hars in zit dan verbrandt dat en zorg voor een bittere smaak aan je vlees/vis. Dus dan zou ik dat niet gebruiken.
 
Bedankt voor de info.
Jammer omdat  Red Cedar een lichtroze naaldhoutsoort is en geen loofboom (Thuja plicata of Reuzenlevensboom) dacht ik dat dit wel zou gaan.
Maar inderdaad ga het volgend jaar toch proberen als het goed gedroogd is, en anders ruik het lekker voor in de vuurkorf.
 
Zo is het maar net. Vooral proberen
 
en red cederhout uit de bouwmarkt zelf op maat zagen? Lijkt mij een voordeliger alternatief.
 
Als je er zeker van bent dat het echt niet behandeld is met iets dan kan dat prima.
 
Hoe zou dat smaken, ge?mpregneerd red ceder?  :p ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan