BasBQ
Beef en Steak

Broodje buikspek op Vietnamese wijze

 
 

Ragnarok

Sprokkelaar
Berichten
47
Wat was het lang geleden dat er nog eens buikspek op het menu heeft gestaan. En omwille van het verhuizen enzo was het heel druk de laatste maanden waardoor er weinig tijd was voor de barbecue.

Daar moest dit weekend verandering in komen met een mooie portie buikspek.

Aan de slag gegaan met 1 kg buikspek, jammer genoeg zaten er enkele ribben in het vlees, ook al had ik gevraagd om een stuk zonder botten. Ook heb ik redelijk wat vet moeten wegsnijden, maar na het trimmen zag het er een mooi stukje vlees uit.

Dan gedurende 6u de rub in, en mosterd gebruikt als bindmiddel. De rub zelf was gemaakt van lichtbruine suiker, gember, koriander en nog wat kruiden.

Daarna de barbecue aangestoken en door middel van een snake zitten mikken naar 130graden. Alles ging vrij vlot buiten 1 ogenblik toen de bbq plots klom naar 170graden. Toch ook dit probleem vrij snel kunnen oplossen. En natuurlijk mocht een blokje rookhout niet ontbreken...

Enkele uren later had de kern 70graden aangetikt en mocht het vlees even rusten. Ondertussen wat houtskool in de ketel terwijl ik het spek mooi overlangs in plakken sneed. Elke snee werd nog mooi boven het vuur van enkele streepjes voorzien bij het afbakken en uiteindelijk kwamen ze terecht op een ciabattabroodje met wat sla en een streepje sriracha-mayonaise (4 delen mayonaise met 1 deel sriracha).

Wat het geheel helemaal afmaakte was de fles die ik kocht bij een bevriende brouwer. Een geuze gecombineerd met appelcider... echt heerlijk!!

Kortom: het was het echt waard om zo lang te wachten op buikspek want deze bereiding is een blijver.
13dbe6018180035933f714ce51b12802.jpg
db4075dcbfaf38f27b5ab3653c2c49a9.jpg
988239ee72f693a58c4099657200a3a0.jpg
479fbcc2cc90430452814e00d9d60322.jpg
fcf5b3c6e1ff633a20cec15f66adc21e.jpg
b77de5f342c11e429851b16b823379ab.jpg
1b84976c790f593ce8c41cae769cc63c.jpg
29dfa111e9ab8d3caf49fc5ed2d8dda9.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-A226B met Tapatalk
 
Prima broodje, veel plezier in de nieuwe woning.
Btw benieuwd naar de Lambiek cider.
 
Dat ziet er lekker uit.

Zo’n broodje lust ik ook wel.

Die uitschieter in je temperatuur kan goed veroorzaakt zijn door een stukje rookhout wat aan is gegaan.
 
Prima broodje, veel plezier in de nieuwe woning.
Btw benieuwd naar de Lambiek cider.
Brouwerij Angerik in Dilbeek, maar je zal je moeten haasten als je nog een fles wil is het wel dubbel en dwars waard

Verstuurd vanaf mijn SM-A226B met Tapatalk
 
Dat ziet er lekker uit.

Zo’n broodje lust ik ook wel.

Die uitschieter in je temperatuur kan goed veroorzaakt zijn door een stukje rookhout wat aan is gegaan.
Ik denk het ook, dus heb ik even het deksel omhoog gedaan om de hitte eruit te laten (niet te lang) en de gleuven bijna volledig toegeknepen

Verstuurd vanaf mijn SM-A226B met Tapatalk
 
Prima broodje,
Plotsetemp stijging, wat @Zzzjon ook al aangeeft, vaak gevolg van snel fikkend rookhout.
Wel nog een mooi clean rooster in de W57.
 
Ik heb zelf nog nooit buikspek gemaakt. De keren dat ik het ergens gegeten heb, was dat altijd zo een blubberig vet. (3/4 vet, 1/4 vlees) Niet mijn ding, was dan de conclusie.
Jouw vlees ziet er wel heel lekker uit.
 
Prima broodje,
Plotsetemp stijging, wat @Zzzjon ook al aangeeft, vaak gevolg van snel fikkend rookhout.
Wel nog een mooi clean rooster in de W57.
Ik moet erkennen dat ik mijn barbecue en grill altijd goed kuis na gebruik (wat voor velen heiligschennis is)

Verstuurd vanaf mijn SM-A226B met Tapatalk
 
Ik heb zelf nog nooit buikspek gemaakt. De keren dat ik het ergens gegeten heb, was dat altijd zo een blubberig vet. (3/4 vet, 1/4 vlees) Niet mijn ding, was dan de conclusie.
Jouw vlees ziet er wel heel lekker uit.
Ik denk dat ik bij het trimmen ook wel 20% van het totaal heb weggesneden hoor. Maar uiteindelijk was het het waard want zo´n homp blubber is inderdaad niet smakelijk.

Verstuurd vanaf mijn SM-A226B met Tapatalk
 
Dit zijn de goede broodjes!
 
Ik heb zelf nog nooit buikspek gemaakt. De keren dat ik het ergens gegeten heb, was dat altijd zo een blubberig vet. (3/4 vet, 1/4 vlees) Niet mijn ding, was dan de conclusie.
Jouw vlees ziet er wel heel lekker uit.
Dat is wel erg extreem. Ik zou het toch nog eens een kans geven want dat kan echt beter. Uiteraard is het een vet gerecht maar de verhouding moet echt beter zijn en door een goede bereiding is ook de textuur beter dan een blubberig mondgevoel
 
Dat is wel erg extreem. Ik zou het toch nog eens een kans geven want dat kan echt beter. Uiteraard is het een vet gerecht maar de verhouding moet echt beter zijn en door een goede bereiding is ook de textuur beter dan een blubberig mondgevoel
Ik heb hier al verschillende foto's zien passeren, die er overheerlijk uitzien. Buikspek is dus op het to-do lijstje komen te staan. :-D
 
Terug
Bovenaan Onderaan