BasBQ
Beef en Steak

Beste plaats voor de dome temperatuur meter

 
 
 

Fastforward

Vuurmaker
Berichten
79
Hallo,

Misschien een gekke vraag maar wat is de beste plaats voor de dome temperatuur meter direct boven de kolen of de tegenovergestelde kant (split grill) dus de ventilatie boven de kolen. Of iets er tussen in.

Alvast bedankt,
Frank
 
Als je een deksel heb met al een dome meter,dan ben je afhankelijk van je ventilatie.
Je wil je ventilatie tegen over je warmte bron hebben,zodat de warmte over je eten heen trekt.
 
Fastforward zei:
Hallo,

Misschien een gekke vraag maar wat is de beste plaats voor de dome temperatuur meter direct boven de kolen of de tegenovergestelde kant (split grill) dus de ventilatie boven de kolen. Of iets er tussen in.

Alvast bedankt,
Frank

Ik zou zeggen: waar je vlees ligt?
 
Je moet de thermometer nooit direct boven de kolen doen.
Probeer de thermometer altijd op het indirecte deel te houden.
Houdt er rekening mee dat de temperatuur in de dome vaak  15 tot 20 graden warmer is dat de temperatuur op je grill rooster.
 
Houdt er rekening mee dat de temperatuur in de dome vaak  15 tot 20 graden warmer is dat de temperatuur op je grill rooster
ligt de dome temp hoger dan het rooster? dacht juist dat dit lager zou zijn
 
Warmte stijgt vandaar die verklaring. Als je indirect de BBQ aansteekt dan liggen je kolen vaak aan de zijkant(en) Het midden is dan de betere plek.
Een losse sensor op je rooster dicht bij je product is nog beter. Dus combinatie meter+ sensor (bijv Ikea, Sligro, Hanos vanaf 15 euro heb je al iets)
 
alvon zei:
Houdt er rekening mee dat de temperatuur in de dome vaak  15 tot 20 graden warmer is dat de temperatuur op je grill rooster
ligt de dome temp hoger dan het rooster? dacht juist dat dit lager zou zijn
Nee, die temperatuur is zeker hoger omdat hete lucht stijgt. Ik heb vorig jaar een artikel geschreven over de betrouwbaarheid van die thermometer die hier in iets meer detail op in gaat.
 
Dus als ik het goed begrijp de thermometer niet boven de kolen, maar voor een goede ventilatie moet het rooster niet boven de kolen.  ???
Dus de thermometer ergens tussen in is het beste?

Ik heb een losse meter van de Ikea maar die gaat maar tot 130 graden.
 
Je ventilatie gat hoeft niet perse boven de kolen voor goede ventilatie.
Bij de split grill methode, kolen aan twee kanten, is het beter om het ventielatiegat boven het indirecte deel te doen zodat beide kanten evenveel zuurstof krijgen.
Bij de Dutch pizzaring gebruik je alleen het openingsmanche aan de voorkant, tegenover de kolen.
Wat wel belangrijk is dat je kolen goed branden.

Je thermometer van Ikea is voornamelijk voor voedsel. Je kan hem wel voor de Pit temperatuur gebruiken maar dan moet je wel zeker zijn dat de temp beneden de 120 Celcius blijft.
 
Terug
Bovenaan Onderaan