BasBQ
Beef en Steak

Beercan Chicken

 
 
 
 

Big-T

Gemarineerd
Berichten
2.093
Deze week stonden er iets te veel kippetjes op diverse forums, waardoor ik er weer een trek in kreeg! dus dan hebben we maar weer eens een BCC gemaakt. Was ook al weer te lang geleden. Bij deze de reportage:

Belgisch kippetje. Voordat ik hem gerubt heb is hij twee keer in een bad met lauw water en azijn
foto1.jpg


Plowboys Rub en Warsteiner. In het bier het ik Todd's Dirt gedaan
foto3.jpg


We noemen haar Maria
foto5.jpg


Hoofdrolspelers van vandaag. Kersenhout geweekt in het bier
foto4.jpg


Here we go!
foto1-1.jpg


Na ongeveer 75 minuutjes:
foto2-1.jpg


Resultaat:
foto3-1.jpg


Conclusie: Erg lekker. Alles was erg sappig, borst was ietsje te droog, maar dat heb je al snel. qua kerntemperatuur was hij precies goed. Het mag echter eigenlijk helemaal geen naam hebben.

Al met al smakelijke maaltijd op deze zaterdag!
 
Big-T, goedgekeurd ;) Welkom bij de Tokkies!
 
Dat is een lekker Chickie Big-T.
Het water loopt mij reeds in de mond.  :)

Gefeliciteerd met je Tokkie.

Mac
 
Wow, dat ziet er goed uit. Tokkie DIK verdiend!
 
Lekker kippetje, gefeliciteerd met je tokkie. Je hebt trouwens een heel goed biertje gekozen  ;)
 
lekker kippetje hoor, welkom bij de tokkie familie
 
Lekker kippetje heb je.

Gefeliciteerd met je tokkie.
 
Gefliciteerd met je Tokkie!  Kippetje ziet er goed uit!
Om droogheid te voorkomen zou je hem de volgende keer in een brine kunnen zetten. Verder heeft het weken van je rookhout niet echt veel zin. Het bier zal amper het hout intrekken en je koelt nu je vuur af met het vocht dat eerst moet verdampen ;) En waarom afspoelen in water met azijn? Is met de moderne kippen helemaal niet nodig. Ik was mijn kippen eigenlijk nooit meer, hoe droger de huid is hoe knapperiger je hem kan krijgen.
 
noskos zei:
Gefliciteerd met je Tokkie!  Kippetje ziet er goed uit!
Om droogheid te voorkomen zou je hem de volgende keer in een brine kunnen zetten. Verder heeft het weken van je rookhout niet echt veel zin. Het bier zal amper het hout intrekken en je koelt nu je vuur af met het vocht dat eerst moet verdampen ;) En waarom afspoelen in water met azijn? Is met de moderne kippen helemaal niet nodig. Ik was mijn kippen eigenlijk nooit meer, hoe droger de huid is hoe knapperiger je hem kan krijgen.

Goede tip van de brine! Doe ik volgende keer! Ik week rookhout omdat het dan langer rookt. Dat het met bier was, was puur omdat ik bier niet wilde weggooien. Water en azijn doe ik niet altijd, maar kip was niet goed schoon gemaakt!
 
Je hout rookt niet langer, eerst zie je stoom en dan pas rook ;)
 
noskos zei:
Je hout rookt niet langer, eerst zie je stoom en dan pas rook ;)

Echt? Dat wist ik dan weer niet. Stomen in bier daarentegen klinkt best goed toch?
 
Dat is dan weer het water dat uit het bier verdampt :D Ik heb hier hele kleine snippers die spontaan opfikken als ik ze op de kolen gooi, die wil ik soms nog wel eens weken. De rest doe ik eigenlijk nooit, die van weber doen het prima zonder vocht als je maar je deksel er snel op doet, dan is er te weinig zuurstof om te kunnen ontvlammen.
Door vocht op je kolen te doen zullen ze een beetje doven en je hebt net je best gedaan om ze aan te steken.

Maar ach zo zijn er een hoop opvattingen over die materie, wel of niet weken, wel of geen schors etc.
 
Mooi kippie hoor.
Je kunt je rooksnippers ook op aluminiumfolie op de kolen leggen. Dan vatten ze geen vlam.
 
noskos zei:
En waarom afspoelen in water met azijn? Is met de moderne kippen helemaal niet nodig.

Sinds ik nog wel eens in een kippenslachterij kom(understatement), spoel ik mijn kip altijd zeer grondig af (met warm water)!
Je wilt niet weten wat een bende ik soms tegen kom, ook in west Europa! ???
 
Maar de azijn? Dat is volgens mij iets typisch Aziatisch / Surinaams etc. om te doen maar wat de meerwaarde er van is.
 
Het zal wel te maken hebben met het doden van bacteri?n op de huid.

In slachterijen in de USA gaan de kippen voor het koelen door een bad met melkzuur om salmonella te doden. Daarna zit er ook nog een fijne hoeveelheid chloor in de koelers waar de kippen nog eens een uurtje of anderhalf in dobberen. Daarom heb je in de USA altijd van de mooie spierwitte kip. ;)

In Europa en het grootste gedeelte van de rest van de wereld gebeurt dit niet omdat wij luchtkoeling gebruiken en ook geen chemische zooi in de kip willen. Goed verhitten dus maar!
 
Terug
Bovenaan Onderaan