BasBQ
Beef en Steak

Bbqen met zo min mogelijk rook

 

Barth1234

Tondelzoeker
Berichten
12
Hallo allemaal,

Ik ga binnenkort verhuizen. Ik woon nu nog vrijstaand (dijkhuisje) en ik ga naar een tussenwoning. In de nieuwe situatie zal ik dus rekening moeten houden met de buren.

Nu wil ik een Kamado gaan aanschaffen, echter zou het erg jammer zijn als ik deze niet kan gebruiken door overlast.

De vraag is: hoe kan ik bbqen met zo min mogelijk rook? Is de Kamado daar het juiste middel voor?
 
Weet je al of je nieuwe buren er last van hebben? Ik woon in een hoekwoning en ik ruik soms de vette stank van de afzuigkap van mijn buren. Ik houd rekening met de windrichting als ik ga roken, maar barbecuen doen de buren rechts van mij ook en dat ruik ik ook af en toe.
 
Ik woon ook in een tussenwoning en mijn buren klagen niet. Beetje geven en nemen in zo'n wijk. Maar kamado aansteken en grillen geeft weinig rook. Chuncks rookhout gebruiken geeft ook niet heel veel rook. Je ruikt het wel, maar niet heel erg. Dus veel woonplezier.
 
Ik kijk er niet naar .. op zich rookt de Keg niet erg.
En wat eruit komt vinden ze prachtig.
Geven en nemen. als ze er last van hebben. Knap een spare rib over de schutting. lol
 
zou me er ook niet al te druk over maken, ik bbq hier 3 keer in de week en heb nog nooit gezeur gehad over de rook oid
 
Tja je moet er wel mazzel mee hebben wie je naast je krijgt. mijn buren beginnen al met klagen als ze me met de starter zien lopen. =))

Ik probeer er wel zoveel mogelijk rekening mee te houden maar dat heeft helaas met de azijn pissers die naast mij wonen geen enkele nut.

Dus Lekker bbq-en en probeer er zoveel mogelijk rekening mee te houden
 
Of je nu een kamado gebruikt of een gewone ketelBBQ, maakt voor de hoeveelheid rook niet zoveel uit. Tijdens de fase van het aanmaken kun je de hoeveelheid rook/stank wel beperken door geen geperste aanmaakblokjes te gebruiken e.d., maar bijvoorbeeld een Looftlighter. Die maakt dan wel weer net zoveel herrie als een wat luide f?hn, maar je hebt geen last van rook.
Maar zoals men hierboven zegt: eerst maar eens zien of er ?berhaupt een probleem is....
 
Ik zit met 't zelfde probleem als Danny...
Daarom ga ik deze zomer ook een overkapping maken in de tuin incl buitenkeuken met afzuigkap.
Nu alleen nog een handige timmerman vinden :D
 
Ik woonde tussen twee buren in en terwijl de ene nooit overdag thuis was, was de ander dat vrijwel 100%. En ik merkte dat hij vooral bij het aansteken van de kolen overlast meende te ervaren.
Als vegetari?r was een sparerib zijn kan top gooien niet een optie, dus ik bbq'de alleen bij gunstige wind, wat gelukkig redelijk vaak voorkwam.

Deze wind zorgde voor afvoer van de rook tijdens het opstarten, tijdens het BBQ'en op zich kwam er eigenlijk zo weinig rook vrij dat de man vijf huizen verder op mijn zijn houtkachel in de winter en vuurkorf in de zomer meer rook veroorzaakte.

En qua vleesgeur? Daarmee had hij pech, de hele buurt rook toch al naar allerlei gerechten van allerlei culturen de hele dag.

Met andere woorden, ik probeer de last zo laag mogelijk te houden, maar er zijn grenzen, in een buurt met mensen heb je wel wat te accepteren van de buren.
 
Leven en laten leven. Mensen kunnen helaas weinig meer van elkaar hebben. Ik zeg altijd probeer overal rekening mee te houden binnen wat grenzen. en bevalt ze het niet dan moeten ze maar met een hutje op de hei gaan zitten. en das andersom ook zo. Onze buren hebben regelmatig een feestje. en ja dat hoor je. ze houden er ook rekening mee maar binnen het redelijke ik zeur daar nooit over.


Mijn bijdrage aan de mensen die zeuren GET A LIFE of neem ene hobby of zo.
En als het een mooie buurvrouw is .... Roep ik wie zeurt krijgt een beurt.
houd de humor er ook een beetje in.

 
Houd rekening met de wind, gebruik goede briketten of houtskool en gebruik je rookhout droog.
Nat rookhout geeft veel stoom wat als rook wordt gezien ;).
 
Inderdaad, probeer rekening te houden, soms steek ik de kolenstarter in de brandgang  aan.
soms wat uitdelen is ook leuk
 
Heb hier ook aan de ene kant vast geschakeld aan mijn hoekwoning buren die er niets om geven. Zitten in mijn blok van 5 nog 2 huishoudensdie graag Qen. Een gezin uit Polen en ik geloof de ander van oorsprong joegoslaven. Dus die zijn het gewend. De andere kant, gelukkig gespiegeld qua huis. Daar grenst mijn achtertuinaan hun oprit. Die kunnen niet veel hebben. Kwamen na een maand aan mijn vrouw vragen of we wilde waarschuwen voor het Qen. Die heeft maar niet gezegd dat we in het hoogseizoen dan 3 tot 5 keer aan de deur zullen staan 

Tegenwoordig hoor ik ze er niet meer over. Zijn een beetje loners, geen contact met de buurt in z'n geheel, en niemand kent ze verder ook bij naam. Maar zodra er leven is bij ons in de tuin lopen ze wel 12keer per dag naar de vriezer in de schuur bij hun op de oprit, om zogenaamd te rommelen. Ik lig er niet wakker van. Hou er wel enigzins rekening mee, maar soms is het wat het is. Je moet ook gewoon wat kunnen pikken.
 
We zitten nu in week 4 en al 5 keer de Q aangehad. Tot nu geen klachten gehad. Terwijl de laatste twee runs wel met ruk kolen waren die walmden als de pest. Ik moet wel zeggen dat ik in de toekomst naar achter in de tuin ga verhuizen, nu is het winter en zijn de ramen dicht. Maar in de zomer zijn alle ramen bij ons en de buren open.. En om daar nou recht onder een Q aan te vlammen... Geen goed idee...

Ach.. Binnenkort is mijn verjaardag (MOINK staat op de planning) dan proeven ze gelijk wat ik uitvreet... Denk niet dat er dan nog veel opmerkingen ?berhaupt meer komen (als ik wat ballen over de schutting stuiter aan beide kanten)

Zeikerds heb je altijd, vorige huis.. Buren waren aan het klagen als ik achter in de tuin stond te roken (echt roken) terwijl bij hun alles potdicht zat (leuk detail: hij deed een pak shag per dag BINNEN). Soms geeft het meer te maken met het feit dat mensen wat te zeiken MOETEN hebben.

Nie druk om maken en kijk maar hoe het loopt. Een rib, MOINK of broodje PP maakt meer goed dan wat er ooit stuk kan (als de start niet gelijk al ruk is tijdens het verhuizen)
 
Mag ik - met permissie van de TS - hier wat tips vragen om zo rookvrij mogelijk een brikettenstarter af te vuren? Welke briketten+aanmaakgebeuren-combi werkt het best? Ik heb ergens iets gelezen om hem niet van onder op te warmen maar juist van boven aan te steken, werkt dat?

Ook ik zit in een rijtjeshuis met erg ondiepe tuinen (6 meter) en dus redelijk dicht op de huizen. Wind is tussen de huizen dwarrelig, dus kan niet echt wachten op goede wind. En ik zoek dus - nadat ik net mijn electrische BBQ heb weggegeven en nu voor het eerste een kolenkit ga aanschaffen - een manier om met zo min  mogelijk overlast te gaan BBQ-en.

Want dan weet ik dat ik het ook vaker ga doen, als ik weet dat ik overlast ga veroorzaken ben ik zo'n floeperd die het dan maar niet gaat doen, en dat is zonde...
 
Volgens mij is alles al gezegd, maar ik organiseer jaarlijks, (en inmiddels halfjaarlijks.. de buurtjes wilden ook een winterBBQ ;) ) de buurtBBQ.

Toevallig vanmiddag zelfs een broodje hamburger naar een van de buren wezen brengen. Zo hou je iedereen tevreden ;)
 
Mijn buren klagen nooit. Ze vinden het juist gezellig als de Q aangaat. En zo nu en dan blaast er ook een stukje vis of vlees van de BBQ hun kant op. Dat kunnen ze heel erg waarderen.
De eerste keer dat ik aan het roken was belde ze verschrikt aan "buurman, je schutting staat in brand", inmiddels weten ze beter B-)
 
Met alle respect voor alles en iedereen maar ik doe gewoon de bbq aan om het even uit welke hoek de wind komt.

Moet niet gekker worden dat ik in mijn eigen tuin dat niet kan doen.

Ik klaag niet over veel auto's Vd buren, of de lawaai Vd andere.

En men moet niet klagen over mijn bbq.
Ik kan al zelden de bbq aandoen en dan gaat hij aan ook.
 
Hermanusb zei:
Met alle respect voor alles en iedereen maar ik doe gewoon de bbq aan om het even uit welke hoek de wind komt.

Moet niet gekker worden dat ik in mijn eigen tuin dat niet kan doen........

+1

De gore luchten uit de roosters van de afzuigkappen die naar buiten komen bij veel huizen, daar kan dat beetje rook van mijn BBQ echt niet tegenop.
Hypocrieten zijn het.
 
Terug
Bovenaan Onderaan