Beef en Steak

BBQen en tuinieren is vooruitkijken (Vis in bananenblad)

Berbera

Vuurmaker
Ik ben al geruime tijd gefascineerd door gerechten gegaard in bananenblad. Alleen zitten de toko's hier niet om de hoek en ik krijg dat spul niet bevroren hier.
Vorig jaar liep ik door de Lidl en die hadden bananenplanten in de aanbieding. Geen seconde nagedacht en de plant in mijn winkelwagen gezet met het idee in mijn achterhoofd om er bananenbladeren van te oogsten.
Dat is een (te) goed idee gebleken en ik heb nu een knoert van een bananenpalm in de tuin die de winter zonder enige bemoeienis van mijn kant doorstaan heeft. En hoe!

Toen was het zoeken naar recepten die toch minder voor het oprapen lagen dan ik dacht. Totdat ik pas in een opruiming het boek 'Live Fire' van Helen Graves vond. Verschillende leuke en aparte dingen met bananenbladeren en andere dingen op het vuur.

Op de markt een paar zeebaarzen gescoord en als eerste gegrilde vis in bananenblad gemaakt.

Een Thaise kruidenpasta gemaakt van:

2 stengels citroengras
rasp van een limoen
de tenen van een bol knoflook
4 Thaise gedroogde chilis
1 grote sjalot
stukje verse geelwortel en laos.

Dit ingepakt in stukken bananenblad met wat Thaise basilicum en citroenblad ertussen.

30 minuten op low/medium direct.

Geserveerd met Thaise kleefrijst en een komkommersalade met vissaus, sesamolie en pinda's

Het resultaat was heerlijk en zeker voor herhaling vatbaar. Had alleen verwacht dat het blad wat meer geroosterd zou zijn.

En omdat de bbq toch heet was de tomaten voor de tomatensoep van gerookte tomaten erop gezet. Dat is voor morgen.

20250831_113531.jpg

20250831_161229.jpg

20250831_184920.jpg

20250831_191600.jpg

20250831_195727.jpg

20250831_194144.jpg

Totaal Prachtige Planten!

Ik maakt pork carnitas en ook al eens puerco pibil, sateetjes en Surinaamse kip in bananenblad. Allemaal zalig, maar heel eerlijk door banaan niet extra smaak tov butcher paper of alufolie. Toch?

Totaal Prachtige Planten!

Ik maakt pork carnitas en ook al eens puerco pibil, sateetjes en Surinaamse kip in bananenblad. Allemaal zalig, maar heel eerlijk door banaan niet extra smaak tov butcher paper of alufolie. Toch?
Dat was inderdaad exact wat ik net wilde vragen. Het ziet er heerlijk uit, maar heeft het bananenblad een meerwaarde?

Terug
Bovenaan Onderaan