BasBQ
Beef en Steak

Bacon

 
 

grevel63

Kooltjesharker
Berichten
159
Vorige week een kilo buispek in pekelzout gewreven en in de koelkast gezet. Na een week afgespoeld en 24 uur in de koelkast laten drogen. Gisteravond kon de bacon worden gerookt. Op de Kamado (temp. 107 gradeb Celcius) met een paar blokjes eiken tot een kerntemperatuur van 65 graden Celcius laten komen. Dat duurde zo'n 2,5 uur.

Bijna 2,5 uur onderweg, ja ik weet het, het is geen beef maar dat maakt voor het meten uiteraard niets uit:



Inmiddels was het donker en de gerookte bacon kon er af.



Prachtige kleur en wat ruikt dat lekker!! Natuurlijk gelijk een warm stukje geproefd, echt hemels.



Na een nachtje in de koelkast vanmorgen lekker wat plakjes gesneden voor eieren met spek. Dit is zeker voor herhaling vatbaar.



 
het water loopt me in de mond  :)
 
Dit lust ik!! :D
 
lekker spekje heb je gemaakt, die mooie kleur binnenin  hoe heb die gekregen?
 
Hallo Pieter, naast conserveren heeft het nitriet in colorozout tot effect dat het vlees mooi van kleur blijft. Gebruik je gewoon zout dan kan het vlees wat grauwer kleuren door het verwarmen/roken.
 
Ron zei:
Hallo Pieter, naast conserveren heeft het nitriet in colorozout tot effect dat het vlees mooi van kleur blijft. Gebruik je gewoon zout dan kan het vlees wat grauwer kleuren door het verwarmen/roken.
Ron,
hoeveel colorozout heb je gebruikt voor je kilo spek, en strooi je dat er puur op?
 
Ik moet ook weer aan de slag, mijn bacon is ook op..
 
En bedankt..... weer iets voor op de Todo. Moet dit toch snel ook eens gaan maken. Waar haal je dat colorozout?
 
McPeet zei:
En bedankt..... weer iets voor op de Todo. Moet dit toch snel ook eens gaan maken. Waar haal je dat colorozout?
Dat is gewoon bij de slager te verkrijgen.
Daar heb ik het ook vandaan. Want een 25 kg zak van de Makro vond ik net even teveel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan