BasBQ
Beef en Steak

Afzuiging buitenkeuken in "bbqkast"

 

Wikkes

Sprokkelaar
Berichten
46
Ik ben bezig met nieuw projectje; buitenkeuken in soort van kast met een klep/deur ervoor.
Dit is een voorbeeld die ik op internet vond.
2a0bf51b5fa98e50dc4397d535038c5e.jpg



Ik bouw het echter in een bestaande houtopslag / berging in. Het bouwwerk leent zich er prima voor.
Iets minder hout in opslag en wat minder bergruimte en ik heb ruimte over voor om m'n BGE in te bouwen.

In de fora al enkele draadjes gelezen over afzuiging maar die waren al een tijdje oud, wellicht zijn er inmiddels betere oplossingen, dan houd ik me aanbevolen..
Ik zit echter een beetje te dubben hoe ik de afzuiging ga inregelen. Ik zat zelf te denken aan een buisventilator met een buis en eindkap welke net boven de bbq hangt.. vragen die ik heb zijn:
  • ivm. warmte; kan een buisventilator dit hebben qua warmte en hoever zou de motor verwijderd moeten zijn van de bbq?
  • op bovenstaande foto zie je een ingebouwde afzuigsysteem, ik neem dat dit niet goed zal werken wanneer je een flink stuk rookhout op je bbq hebt liggen?
  • aangezien de eindkap van de ventilator vlak boven debbq hangt zou het misschien handig zijn dat je de kap naar boven zou kunnen verplaatsen zodat de klep van de bbq normaal open kan. Zou dat kunnen dat je met flexibele buis en ophanging dit naar onder en boven zou kunnen doen?
Wellicht hebben jullie betere ideeen qua afzuiging en hoor ik deze uiteraard graag.
 
Als jij het zo als de foto doet zou ik het eerst zonder afzuiger proberen, waait er wel snel genoeg onder weg . Heb die van mij ook zo onder de overkapping staan .
IMG_0414.jpeg
 
Wat RdJ zegt...
Ik heb hem ook onder een overkapping staan met 2 zijden dicht en echt nog nooit afzuiging gemist.
 
Als jij het zo als de foto doet zou ik het eerst zonder afzuiger proberen, waait er wel snel genoeg onder weg . Heb die van mij ook zo onder de overkapping staan .Bekijk bijlage 59244
Mooi stekkie hoor zo voor je bbq! Jouw dak is wel een stuk hoger dan wat ik met mijn plekje krijg. Er komt dus ook zo'n klep voor(zie foto) waar je onder staat dus waar ik bang voor ben is dat de rook onder de klep wegtrekt naar buiten en ik zelf dus in de rook sta..vandaar mijn wens voor een afzuiging.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rdj
Wellicht kan je een foto sturen van de ruimte waar je de bbq daadwerkelijk wilt inbouwen? Dan is het makkelijker om advies te geven? Ikzelf sta buiten onder een afdakje te bbq-en maar gebruik soms, als de wind de 'verkeerde'kant op staat een, ventilator om een constante luchtstroom onder mn afdakje te hebben .
 
Begrijp niet goed waarom een afzuigkap.
Mijn bbq's staan onder een carport.
Ik heb enkel onaangename rook bij aansteken, max 5 minuten.
Tijdens bereiding met rookhout is het beetje rook dat uit de BBQ komt voor ons niet storend, ruikt lekker zelfs.
Het blijft wel BBQ natuurlijk šŸ˜‰
 
Zodra ik wat verder ben in het proces zal ik een foto sturen van hoe het gaat worden
 
is je project inmiddels gerealiseerd?
wij zijn druk op zoek naar ideetjes voor onze buitenkeuken en kwamen ook dit soort ontwerpen tegen.
Ik ben heel erg benieuwd wat voor soort gasveren je hier voor nodig hebt aangezien de klep een aardig gewicht is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan