BasBQ
Beef en Steak

Advies voor nieuwe Q= WSM geworden

 

Kessel10

Tondelzoeker
Berichten
16
Hallo beste mede Qers


Heb nog steeds niet m'n tweede Q aangeschaft, kom maar geen mooie actie tegen voor die WSM 47. Maar zit nu ook weer een beetje naar de GBS 57 te neigen die is voor +/- 270 euro te krijgen met zo'n mooi scharnierend rooster + seargrate. Heb nu zelf een weber OT 47.

Kan je die GBS ook lang op +/- 110 graden houden? Wat is nou eigenlijk een nadeel van een GBS t.o.v. een WSM?


Bedankt voor de reacties

Gr ed
 
Het grote voordeel van een WSM is dat het veel eenvoudiger op temperatuur te houden is.
Ben je serieus over low & slow aan het nadenken, dan heb je aan een WSM zeker geen miskoop. 
 
Wouter_ zei:
Het grote voordeel van een WSM is dat het veel eenvoudiger op temperatuur te houden is.

Dit, en mijn ervaring tot nu toe is dat het vlees ook "anders" eraf komt, vergeleken met dezelfde roostertemperatuur en verblijftijd van het vlees in een ketel q.
Ik krijg bijvoorbeeld veel makkelijker een rookring bij PP op de WSM vergeleken met de ketel.
Theoretisch zou dit kunnen komen doordat het water in de waterpan van de WSM je vlees bevochtigt / koelt, waardoor bestanddelen in de uitlaatgassen kunnen reageren met het vlees (wat stopt boven een bepaalde temperatuur, waar het de rookring betreft in ieder geval).
Echter, er zijn (hier) veel mensen die zand of een terracotta schaal in hun waterpan proppen en geen verschil merken, dus dat begrijp ik nog niet helemaal.

Ook nog even de WSM nadelen tov ketel q:
- Meer overshoot van temperatuur na openen deksel
- veel windgevoeliger

Je kunt een ketel ook prima op 110 graden houden, maar is meer werk. Verschil:
WSM vullen met 1 starter koude houtskool, halfvolle starter brandende houtskool erbij. Op temperatuur laten komen, en op tijd gaan "knijpen". Vlees erop en als het weer een beetje meezit (en de positie van de WSM ook, zie nadelen), dan hoef ik er in een 6-uurs run eigenlijk niks aan te doen.
Bij de ketel moet ik elk half uur tot uur wel een tikje tegen de onderste en/of bovenste luchtschuif doen, want bij temperaturen onder de 130 graden hou ik mijn ketel minder makkelijk stabiel (maar kan ook aan mij liggen).

I vind een WSM een mooie aanwinst, vooral omdat je tegelijkertijd je ketel voor grillen (of andere hogere temperatuur dingen)  kunt gebruiken. Hier staat ie regelmatig aan.
 
Ok?... ik  begrijp de voordelen van de WSM:

1 temp. langer vast houden
2 temp. beter laag houden
3 minder brandstof voor een lange sessie
4 meer (rook) smaak

Is het trouwens ook fijner om bijvoorbeeld 4 bbq worstjes klaar te maken op een 47 cm rooster dan op een 57 cm? Bedenk nu zo dat je dan minder brandstof nodig hebt op een 47cm voor de zelfde temp.?

 
Laatste run met pp en ribs, keurig rond de 115 weten te houden in de mastertouch.
Moet hem alleen wel steeds in de gaten houden.

Als je veel low en slow wilt doen, zou ik voor wsm gaan, omdat die daarvoor gemaakt is. Gigh en fast op een wsm gaat lastig. Met een mastertouch kun je beide...
 
Heb een WSM gister met de post gekregen  :D

Gelukkig niet bij de Jumbo laten bezorgen... anders kreeg ik um niet in de auto...

Klopt het dat ik eerst een paar keer zonder eten moet draaien?
 
Kessel10 zei:
Heb een WSM gister met de post gekregen  :D

Gelukkig niet bij de Jumbo laten bezorgen... anders kreeg ik um niet in de auto...

Klopt het dat ik eerst een paar keer zonder eten moet draaien?

Gewoon met eten draaien, is anders zonde van de brandstof.
 
Mike +1
 
Kessel10 zei:
Heb een WSM gister met de post gekregen  :D

Gelukkig niet bij de Jumbo laten bezorgen... anders kreeg ik um niet in de auto...

Klopt het dat ik eerst een paar keer zonder eten moet draaien?

Ben wel benieuwd of het een scherpe actiedeal is/was, waar je besteld hebt...
 
Heb nog een zakje van die bouwmarkt zwarte rook kolen. Die doe ik wel ff zonder eten opstoken want dat net of je een autoband aant affakkelen bent in de tuin  :D

Heb um bij de barbecueshop besteld voor 369, betere actie kon ik niet vinden en wou da ding eindelijk hebben  ;)
 
@Marcel1973 ik haal soms het "midden" deel van mijn WSM et tussen uit en dan kan je best redelijk high&fast grillen op de wsm. Heb zelfs m'n seargrate op het rooster gelegd en er entrecot op gemaakt. Hij is er niet echt voor gemaakt, maar het gaat wel.
 
Ik heb hem ook gehad! Fijn ding maar in de wintermaanden wel wat gevoelig voor de omgevingstemperatuur....
 
Terug
Bovenaan Onderaan