BasBQ
Beef en Steak

Advies nodig

surfingjohn

Sprokkelaar
Berichten
25
Ik heb wat adviezen nodig voor een afdakje voor mijn Bastard.

Het komt in een hoek van de tuin aangrenzend aan een stenen muur.

Afmetingen H 215 cm, D 115cm, B 220cm

Zoals jullie zien komt de rug van het afdak tegen de schutting H 200cm, ik wil die dus gebruiken als achterkant, weliswaar komt het geheel iets hoger, dus de kier moet opgevuld worden.

Nu woon ik in Gouda met een lekkere veengrond, is het verstandig om palen in de grond te zetten?

Ik zie tegenwoordig vaak betonnen voeten met daarop iets van staal waarop dan weer de palen van het afdak op staan.

De vraag is plat dak of schuin dak? Hoe zit het met de regenafvoer? Wat is verstandig?

Ik krijg de hulp van een vriend die wat handiger is dan ik, maar ik wil me wel goed voorbereiden voordat hij de tuin in stapt!

8E261CBD-8FF7-4494-82EA-51001260E8A0.JPG


CFED0801-47D1-4082-9120-446F094D497E.JPG
 
Of je de kier van 15cm moet opvullen Is aan jou. Het zorgt wel voor trek zodat de rook niet blijft hangen.

Je kan een emmer ingraven, vullen met beton. Als dat hard Is kan je een voet erop vast boren. Voet Instorten kan natuurlijk ook. Vervolgens de paal op de voet monteren.

Plat dak of schuin Is wat jij wilt. Je regenwater moet natuurlijk wel weglopen.
Kweenie wat voor dakbedekking je gaat doen?
Afvoer kan met een regenpijp zo in je tuin als je dat geen probleem vindt.
(of een schuin dakje, aflopend tot over de schutting. Krijgen de plantjes van de buren extra water ;))

Ik vind overigens de diepte van 115cm niet erg veel. Dan staat je hete en rokende bbq tegen de schutting. Of die schutting dat nu zo leuk gaat vinden vraag ik me af.
En niet onbelangrijk, je staat zelf in de regen.

Succes
 
Laatst bewerkt:
Of je de kier van 15cm moet opvullen Is aan jou. Het zorgt wel voor trek zodat de rook niet blijft hangen.

Je kan een emmer ingraven, vullen met beton. Als dat hand Is kan je een voet erop vast boren. Instorten kan natuurlijk ook. Vervolgens de paal op de voet monteren.

Plat dak of schuin Is wat jij wilt. Je regenwater moet natuurlijk wel weglopen.
Kweenie wat voor dakbedekking je gaat doen?
Afvoer kan met een regenpijp zo in je tuin als je dat geen probleem vindt.
(of een schuin dakje, aflopend tot over de schutting. Krijgen de plantjes van de buren extra water ;))

Ik vind overigens de diepte van 115cm niet erg veel. Dan staat je hete en rokende bbq tegen de schutting. Of die schutting dat nu zo leuk gaat vinden vraag ik me af.
En niet onbelangrijk, je staat zelf in de regen.

Succes
Bedankt voor je reactie!
Zag al dat er betonnen voeten bestaan, maar een emmer is misschien een goedkoper alternatief.
Schuin of plat, afhankelijk hoe gemakkelijk dit te verwerken is, ben daar nog niet uit.
Wordt een regenpijp, denk dat de buurvrouw het niet gaat waarderen als ik haar plantjes water ga geven haha!
Kan het dak eventueel 50 centimeter groter maken, dan sta ik droog of een andere keuken maken die minder diep is.
 
Bestaande beton poeren betaal je 3 tientjes voor.
Zelf maken van een emmer ( 2 euro ) en een zak betonmix per poer ( 4 euro ) .... is toch al een stuk voordeliger. ;-)

Gebruik in ieder geval de schutting niet als iets constructiefs om je palen tegenaan te schroeven, ze moeten een goede basis in de grond hebben.
De palen rechts zou je eventueel wel tegen de gevel kunnen verankeren met bijv. chemisch ankers met M10 draadeind erin. Zo heb ik dat hier ook gedaan met de overkapping, dat werkt prima.

Verder zorgen voor een goede afwatering van je dak,.

Misschien handig dat je eerst gewoon wat gaat schetsen om een beeld te vormen hoe je het wil gaan maken. En dan kijken hoe je de constructie gaat vormen en de houtverbindingen gaat maken.
 
Je kan de palen ook direct in de grond zetten en van te voren bewerken met een rubber seal van Bison of bijvoorbeeld houtteer. Iets minder duurzaam dan beton, maar scheelt wel wat gedoe
 
Ik zou zelf de standaard poeren gebruiken met daaronder een stoeptegel tegen het zakken. Op alle hoeken één, schilt weer bevestigen aan de muur. Plaat of aflopend dak, daar kan je uren over lezen. Ikzelf heb een licht aflopende overkapping gemaakt. Boeidelen steken zo'n 4 cm boven het dak. Dak is afgewerkt met EPDM, gaat jaren mee.
 
Bedankt allemaal voor de tips, gaan we meenemen, half juni kunnen we pas van start, daarna de foto’s 😀
 
Terug
Bovenaan Onderaan