Beef en Steak

Aansteken Kamado

Marco1963

Tondelzoeker
Goedeavond,

Mijn naam is Marco en ik ben nieuw op dit forum..... Ben al een paar jaar fan van Noskos....Ik heb gelijk een vraag.....Sinds kort een large kamado....Deze staat bij mijn huis onder balkon van de buren.....In het begin van het aansteken van de wokkels rookt die en ik wil geen overlast voor de bovenburen.... Nu denk ik eraan om achter in de tuin in een starter 2 kooltjes aan te steken en als die gloeien ze in de kamado op de andere kolen te leggen... Is dit een optie??

Groet Marco

Hoi Marco, ik vermoed dat het roken bij het aanmaken te maken heeft met vocht en warmte. Hoe vochtiger je kamado en je kolen des te meer rook, bij warmer weer minder rook dus hoe warmer je kamado is bij ontsteken des te minder de rookontwikkeling zal zijn. Maar ook het type kolen zal er mee samen hangen , dus een Starter met veel droge kolen rood gloeiend toevoegen kan zeker een antie rook optie zijn....Proberen wat voor jou werkt.......Zelf werk ik met een afzuig installatie- zakfilter, filterdoek, een lange spiralietbuis naar hogergelegen deel tussen de garage's . Maar dat kan niet bij iedereen...

Welkom Marco, veel plezier en inspiratie hier!

De beste rook-luwe opstart heb ik met een crème brulé brander op een gastankje.

Welkom Marco!

Ik gebruik een elektrische verfstripper.
1 minuut op de kolen richten en ze gaan gloeien, bijna rookloos.
Looftlighter is er speciaal voor BBQ.

Is dit een optie??
Hoi Marco,

Goed dat je je bekommert om je buren! Als iedereen dat zou doen, dan was er een stuk minder kritiek op bbq's in het algemeen denk ik.

Helemaal rookvrij zal nooit lukken, maar in principe is een kamado al vrij rookvrij bij het aansteken, omdat je de kolen van bovenaf aansteekt. Oefenen baadt kunst. Als ik de mijne aansteek dan komt er (veel) minder rook vanaf als een sigaret.

Kijk ook goed naar de houtskool, soms zitten er stukken tussen die niet goed zijn verkoold. Deze roken sowieso enorm. Stukken bast doen vaak ook geen goed (ook al zijn ze goed verkoold). Overstappen op andere kolen kan helpen.

Ik gebruik zelf een gas-onkruidbrander, dit is rookvrij. De Looftlighter/verfstripper hierboven genoemd is ook rookvrij. Beide methoden zijn wel lawaaierig, dat is het nadeel. Ik zou zeker ook andere aanmaakblokjes proberen, want in sommige wokkels zit vet in verwerkt. Sommige mensen maken de wokkels ook wat losser door ze weer terug te wringen.

Probeer eens een klein kuiltje bovenin de berg houtskool te maken en leg daar dan een aanmaakblokje (zorg dat het blokje genoeg lucht rondom kan krijgen.) Leg daar dan 1 kooltje overheen zodat de vlammen er langs kunnen. Je kan daar wat mee spelen. Als je het goed doet, dan krijg je een soort van heel klein wervelvuurvlammetje waar 0.0 rook vanaf komt.

Blijf er gewoon eens bij en kijk waar het door komt, soms kun je door een kooltje weg te halen of te verleggen het roken stoppen.

Laatst bewerkt:
Marco, welkom bij de club.

Genoeg tips hierboven, zelf gebruik ik een looftlighter maar rook zal je altijd wel iets hebben.

Dank allemaal voor de reacties en het welkom heten😃.....Ik gebruikte de laatste x kolen en aanmaakwokkels van het merk "Echt".... Ik merkte dat die minder rookte.... Had de kamado wel achter in de tuin aangestoken en nadat wokkel uit was gebrand de kamado voorzichtig naar mijn huis gereden.....Is ook nog een oplossing..... Bewaar kolen in mijn schuurtje wat enigszins vochtig is...moet daar ook ff oplossing voor vinden om ze vochtvrij te bewaren..... Ik ga verder met experimenteren....Dank nogmaals voor de reacties ....

Welkom Marco. Veel plezier hier!

Wokkels goed opendraaien scheelt ook zeker maar rook vrij lukt mij met een wokkel ook niet.
Ooit bij de Action een echte Big Jeff "looftlighter" gekocht maar verfstripper en gas brander zijn allemaal goede alternatieven.
Maar onder het balkon blijven BBQ-en zal vroeg of laat toch tot irritaties gaan leiden ben ik bang.....
Als je rookhout gebruikt of een eendenborstje klaar maakt zal je dat niet in dank worden afgenomen denk ik?

Maar onder het balkon blijven BBQ-en zal vroeg of laat toch tot irritaties gaan leiden ben ik bang.....
Als je rookhout gebruikt of een eendenborstje klaar maakt zal je dat niet in dank worden afgenomen denk ik?
[/QUOTE]

Dat ligt eraan of ie zn bovenburen uitnodigd voor het eten 😁

Als ik geen rook wil hebben tijdens het opstarten gebruik ik de looftlighter

Is het geen optie om de kolen binnen te bewaren. Of de kolenmand na gebruik in een afsluitbare kunstof box te stoppen.

Welkom Marco!

Boven genoemde tips zijn zeer behulpzaam ;)
Betreft het roken onder een balkon..

Ik heb vandaag nog de bbq aangehad en het raam boven nog open ( stond er echt wel onder ).. stond een beetje wind waardoor ik binnen toch niks rook boven.. ben het wel nog effe gaan checke.

Misschien een ventilatortje erbij als je denkt dat het te gortig word?

Terug
Bovenaan Onderaan