BasBQ
Beef en Steak

Aanschaf gietijzeren pan

nickvd

Vuurmaker
Berichten
77
In afwachting van mijn grotere kamado, ben ik op zoek naar wat accessoires. Nu wil ik ook een gietijzeren pan hebben.

Is dit product wat voor een grilloppervlakte van 47 cm of zouden jullie voor groter gaan?

https://www.amazon.nl/KICHLY-Voorge...4&psc=1#aw-udpv3-customer-reviews_feature_div

Klopt het dat je hem naar elk gebruik weer moet behandelen met olie?

Zie uitleg van de site :

Care Instructions​

- Beginnen met een vuile pan

- Was hem af met lauw water

- Droog hem af

- Gebruik uw favoriete bakolie voor het kruiden

- U bent klaar voor het volgende gebruik
 
Een Google translate handleiding 😂 brilliant.

Er zijn genoeg topics over seasoning op dit forum (kruiden van de pannen 😂).
Ik heb zelf geen ongeëmailleerd gietijzer dus heb geen praktijkervaring. Als ik echter de informatie die ik gelezen heb combineer komt het erop neer dat goed seasonen wat langer houdt dan 1x gebruiken, crisco schijnt het fijnste te werken. Wel de pannen vettig houden met olie na gebruik.
Uiteraard als iemand het hier niet mee eens is, moet diegene het zeker laten weten!
 
@nickvd waar wil je de dutch oven voor gebruiken en voor hoeveel personen denk je te koken?
Ik heb ondertussen 4 dutch ovens 2,3,4 L en eentje van 10 liter. De 10L pan is voor meeste zaken wat onhandig, vooral ook omdat er ook nog pootjes onder zitten. Maar als ik een pan stoofschotel maak zal de 4L pan toch echt te klein zijn.
Voor sausjes en kleine bereidingen is 2L bv wel weer ideaal. Dus ieder formaat heeft zo zijn voordelen.


Verder is seasonen vrij makkelijk. Stook je oven of BBQ op tot 200-250 graden. Leg de pan er een half uurtje op om goed warm te worden. Smeer dan de pan in met je favoriete seasoning olie/vet. Beste is met een doek een heel dunne laag aan te brengen. Ik gebruik tegenwoordig reuzel en ben heel erg tevreden met het resultaat. Crisico werkt ook prima. Leg de ingevette pan weer in je oven/BBQ en laat hem liggen tot het roken is opgehouden. Herhaal dit 2-3x.
 
@nickvd waar wil je de dutch oven voor gebruiken en voor hoeveel personen denk je te koken?
Ik heb ondertussen 4 dutch ovens 2,3,4 L en eentje van 10 liter. De 10L pan is voor meeste zaken wat onhandig, vooral ook omdat er ook nog pootjes onder zitten. Maar als ik een pan stoofschotel maak zal de 4L pan toch echt te klein zijn.
Voor sausjes en kleine bereidingen is 2L bv wel weer ideaal. Dus ieder formaat heeft zo zijn voordelen.


Verder is seasonen vrij makkelijk. Stook je oven of BBQ op tot 200-250 graden. Leg de pan er een half uurtje op om goed warm te worden. Smeer dan de pan in met je favoriete seasoning olie/vet. Beste is met een doek een heel dunne laag aan te brengen. Ik gebruik tegenwoordig reuzel en ben heel erg tevreden met het resultaat. Crisico werkt ook prima. Leg de ingevette pan weer in je oven/BBQ en laat hem liggen tot het roken is opgehouden. Herhaal dit 2-3x.
Ik denk maximaal voor 4 personen plus twee kleine Kids. Het zal vooral voor stoofpotjes of gerechten waar het vlees moet sudderen gebruikt worden. De skillet (deksel) heb ik soms ook nodig. Heb hier ook nog een gietijzeren pan liggen met grill strepen. Maar een iets grotere maat is dus aan te raden voor een stoofpotje.

Maar na die 2 a 3 keer hoef ik het een hele tijd niet in te vetten begrijp ik?
 
Nick, zoals al aangegeven door Cold as ice. Zo doen.
NA gebruik nooit met zeepsop etc schoonmaken. Gewoon alleen met heet water.
Daarna drogen en een laagje olie of crisco aanbrengen.

Als mijn Q nog warm is droog ik de pan daarop en smeer dan de warme pan in met crisco.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk maximaal voor 4 personen plus twee kleine Kids. Het zal vooral voor stoofpotjes of gerechten waar het vlees moet sudderen gebruikt worden. De skillet (deksel) heb ik soms ook nodig. Heb hier ook nog een gietijzeren pan liggen met grill strepen. Maar een iets grotere maat is dus aan te raden voor een stoofpotje.

Maar na die 2 a 3 keer hoef ik het een hele tijd niet in te vetten begrijp ik?
zoek er een van 6-7qt en koop er een aparte skillet bij. Die dingen overleven jou als je ze netjes onderhoudt. Let wel dat je er een pakt zonder pootjes, spreek uit ervaring dat met niet zo handig is op de bbq. Petromax en Windmill zijn gekende merken en redelijk makkelijk aan te komen.
 
Mijn DO heeft pootjes. Geen probleem om hem op het rooster te zetten hoor. Vind het juist wel fijn voor als ik de hete DO eraf haal.
 
Terug
Bovenaan Onderaan