BasBQ
Beef en Steak

4 manieren spek

 
 

Ken

Kooltjesharker
Berichten
107
Ik wilde toch 's het verschil proeven tussen brine/cure en koud/warm gerookt
Dus 2 stukken in de brine, 2 stukken droog
en van ieder 1 koud en 1 warm gerookt.
Alles zelfde % en tijd.
Voor mij is de winnaar dry cure en koud gerookt :)
En jullie?

IMG_2270.jpg


IMG_2314.jpg


IMG_2724.jpg
 
Droog jij de spek nog na het koudroken?
En kan je het dan zo eten of moet je het eerst nog bakken?

Heb flink wat spek liggen van mijn varken dat ik wil gaan roken. Twijfel tussen koud en warm roken, maar dacht altijd dat je na koud roken moest drogen.
 
Ik ben jaloers dat je je eigen varken had!!
Nee, ik heb het niet gedroogd.
Ja, deze moet je bakken.
Het spek wordt idd een stukje kleiner met het bakken door het vocht verlies.
Na het koud roken, 2x12 uur trek ik het vacuum en laat het nog een paar weken liggen in de ijskast voor dat ik het snij.
Na het snijden gaat het per portie voor 2 personen de vriezer in.
 
En heb, er loopt weer verse bacon in de wei ;)
Ik moet zeggen dat ik de spek eigenlijk altijd wel bak, op af en toe een plakje na dat ik oppeuzel. Ik zag dat je ook de Umai zakken hier kan krijgen in Nederland voor het drogen van vlees. Scheelt weer het gedoe van een droogkast te bouwen. Misschien dat ik dat dan toch ga proberen.
 
En heb, er loopt weer verse bacon in de wei ;)
Ik moet zeggen dat ik de spek eigenlijk altijd wel bak, op af en toe een plakje na dat ik oppeuzel. Ik zag dat je ook de Umai zakken hier kan krijgen in Nederland voor het drogen van vlees. Scheelt weer het gedoe van een droogkast te bouwen. Misschien dat ik dat dan toch ga proberen.
Die Umai zooi is perfect om de Italiaanse en Spaanse gedroogde lekkernijen te maken.
Het leuke wat ik vond is dat je een nieuwe manier van vlees maken of met vlees spelen, hoe je het wilt noemen, makkelijk kunt gaan uitproberen.
Ik vind het best leuk, salami etc, en ik heb de ruimte, dus ik hoop een ijskast om te gaan bouwen.
Maar wat een luxe man, om af en toe je eigen varken te doen!!
Geniet er van!
 
ik wil me wel ontfermen over de "verliezers" hoor.
lekker zeg, dit zijn de testen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan