BasBQ
Beef en Steak

2e gerecht op de bbq... zalm op cederhout en garnalen!

 
 
 

A6-owner

Vuurmaker
Berichten
94
Na het 1e (inwijdings)recept van kippebouten op de BBQ, wilde ik de zalm op cederhout gaan proberen.

De zalm komt van de Supercoop (omdat ik hier toevallig in in de diepvries tegen aanliep)
Gekozen om 2 smaken te proberen. 
De ??n met een mix van lemon/pepper en de ander met peper en zout, mosterd en bruine basterdsuiker.
Plankje natuurlijk een paar uur laten weken.



De BBQ weer klaargemaakt voor indirect grillen.
Voorkeur van de kinderen was ook om de garnalen met provencaalse kruiden (van de Lidl) op de BBQ te grillen, dus die er maar bij.





Het eindresultaat i.c.m. gestoofde wortelen en aardappelpuree.



Omdat het dunne zalmmootjes waren, waren ze ook sneller klaar dan verwacht. Om die reden dus ook ?ets droger dan de bedoeling was.
Maar ook nu meer dan tevreden met het resultaat.

Op naar het volgende recept.  ;)
 
nog een voorkeur voor de eene of de andere zalm?
 
Vond ze allebei lekker, maar mijn voorkeur ging absoluut uit naar de variant met mosterd en basterdsuiker.

Mooie combi van smaken.
 
Lekker hoor!

Ik zou volgende keer wel het folietje onder je garnalen weg laten. Ze kunnen prima zonder.
 
Voor een tweede keer heb je het al goed in de vingers!
 
Goed gedaan, zo je maar weer wat je hier al niet opsteekt  ;D
 
Zonder folie? check!

In de vingers?
Veel gelezen al hier en tips van Poetsertje doen al een heleboel.
Slagersachtergrond heb ik nog het minste aan. Op dat gebied gaat een wereld van vleesvoorbereiding voor me open. ;)
 
A6-owner zei:
Na het 1e (inwijdings)recept van kippebouten op de BBQ, wilde ik de zalm op cederhout gaan proberen.

De BBQ weer klaargemaakt voor indirect grillen.
Maar ook nu meer dan tevreden met het resultaat.

Op naar het volgende recept.  ;)

Lekker hoor. Maar mag ik vragen waarom je met een cederhouten plankje kiest voor INdirect grillen ipv direct? Op deze manier cre?er je toch niet de rook van het cederhout die je gerecht juist dat extraatje geven?
 
Tja, daar maak je een punt Chef Martin. :-[

Vond mijn plankje ook nog zo netjes na het grillen. Totaal niet verkoolt. ;D
Heb dus nog niet de smaak van het ceder geproeft.

Take 2 voor de zalm dus op direct vuur.
 
Scherp inderdaad jongens.  :)
Deze opmerking was meer in het algemeen gericht.
Als je me vorig jaar vertelde dat sucade op de bbq kan worden klaargemaakt had ik je voor gek verklaard. (Heb ik ook gedaan trouwens. Sorry nogmaals poetsertje)
Dus in die zin leer ik hier erg veel over vlees en de mogelijke bereidingswijzes.
 
A6-owner zei:
Heb dus nog niet de smaak van het ceder geproeft.
Dit is hoe ik het doe:
1. Plank zonder vlees of vis op directe zone plaatsen voor een 5-tal minuten tot de plank begint te roken en verkleurt onderaan.
2. Plank omdraaien (met de donkere kant naar boven) en het vlees of vis er op plaatsen
3. Plank grillen op directe zone

Heeeerlijke rooksmaak :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan