Omdat ik mijn oude OTP de deur uit had gedaan, hij was behoorlijk versleten een Master-Touch Premium gekocht.
Deze kwam ik voor het eerst tegen op de Weber fan dag in Amersfoort. Schanierend deksel is handig maar hoefde van mij niet echt. Rvs rooster klonk al wat interessanter maar toen zag ik die houtskoolring/diffusere plate en vooral de gevormde "P" vents onder in de ketel om te fine tunen vielen me op. Deze Q moest het worden..
Afgelopen zondag was het zo ver, SpareRibs proberen met die plate proberen.
4 Ribs besteld bij slager Menno Hoekstra in Anjum, een slager met nog eigen slagterij en oh man, geen spijt!
Breed, lang en dik bevleesd!
Omdat het ook voor het eerst proberen was 2 klaar gemaakt en 2 in de vriezer.
Vlies van de ribs getrokken
Eerst beide ingesmeerd met mosterd
en een dikke laag rub er over. Ik heb Noskos the Spareribs gebruikt.
In de plastic folie gewikkeld en een nacht in de koelast
De volgende dag de bbq aan gezet, een 30 koude briketten in de ring. Misschien wel meer het lag vol in ieder geval,
en een kleine starter met 12 stuks briketten daar weer op
Ik heb die nieuwe weber briketten gebruikt, ik hoorde daar in Amersfoort dat hun die ook gebruikten en dat de Q al een uurtje of 8 zo door kon smeulen.
Voor de rook een alu bakje met 2 handjes voorgeweekte Appel hout snippers er tegen aan gezet.
Met de Plate er in en deksel dicht gaf hij 57 graden aan.
luchtgaten onder vol open en de temp laten klimmen.
Ik weet niet of dit de juiste manier is om te doen maar hij klimt.
Die handige houder voor de thermometer aan het scharnier van het deksel gezet.
Zo was het draad van de probe lang genoeg. Die probe had ik met een prop alu folie vlak boven het rooster gezet.
Hoor vaker van een aardappel, maar die waren op. Is dat wel beter? ik hoor het graag..
tijd om de ribs er op te leggen
Deze zegt van niet , maar die is dus niet betrouwbaar.
Zuurstof onder helemaal dicht.
Ribs er op
De toevoer van zuurstof op standje roken gezet, dan is de luchttoevoer eigenlijk dicht alleen dat dmv dat halve rondje krijg je nog toevoer van lucht.
Nou, dat werkte dus niet!! zat zo maar op de 125 graden dus de lucht toevoer helemaal dicht.
laten zakken to 110 graden
toen de toevoer op nog een half standje minder gezet
zo ziet dat er van dicht op uit.
En ja hoor, 2 uren lang stabiel op 118 graden. Het werkt! B-)
Maar.. omdat de temperatuur zo omhoog schoot, had ik niet die schuifen vol open moet gooien in het begin? Of kwam het omdat de ketel open was geweest?
Tips? Antwoorden? Ik hoor het graag!!
Na 2 uren rookte hij niet meer. misschien anders indelen de volgende keer of blokjes gebruiken..
Na 3 uren er afgehaald. licht bruine suiker, honing en wat klontjes echte boter er onder en er op en strak ingewikkeld met 2 lagen alufolie.
(Helaas, wegens enthousiasme de fotos vergeten)
Uurtje in de folie er op weer en uitpakken toen. Oh wat ruikt dat al lekker zeg
weer op het rooster maar dat moet voortaan voorzichtiger, je wrijft de 'bark' er gewoon af.. zonde
Half uur er op weer en kijken of ze gaar zijn. breek testje gedaan maar 'knakken' deden ze nog niet. nog maar een kwartiertje.
Na een 15 a 20 minuten? knakten ze! Ze waren klaar!
Ingesmeerd met bbq saus
As bbq saus heb ik het blauwe flesje van Noskos gebruikt. ging prima!
Maar had ik dat moeten voorverwarmen? was goed zo, maar mischien was dat nog beter? Ik hoor het graag.
En dan nu: Het eind resultaat na een half uur op de gril nof en 10 miuten rusten on de folie->
Ze waren super geslaagd! Boter gaar, maar je moest ze wel nog lichtjes van het bot af trekken.
De rook en die rub was een gouden combi en de saus maakte het echt af.
Had het flesje met Noskos BBQ-Saus er ook nog bij staan maar niemand maakte er gebruik van.
Het was gewoon goed zo
Oh ja, en die nieuwe Premium is een blijfertje, wat een oppervlak om laag mee te roken.
De volgende keer misschien proberen met een goede kwaliteit houtskool. Dit omdat na een 6 uren sessie met briketten hij de helft van de briketten nog maar had verbruikt.
Deze kwam ik voor het eerst tegen op de Weber fan dag in Amersfoort. Schanierend deksel is handig maar hoefde van mij niet echt. Rvs rooster klonk al wat interessanter maar toen zag ik die houtskoolring/diffusere plate en vooral de gevormde "P" vents onder in de ketel om te fine tunen vielen me op. Deze Q moest het worden..
Afgelopen zondag was het zo ver, SpareRibs proberen met die plate proberen.
4 Ribs besteld bij slager Menno Hoekstra in Anjum, een slager met nog eigen slagterij en oh man, geen spijt!

Breed, lang en dik bevleesd!
Omdat het ook voor het eerst proberen was 2 klaar gemaakt en 2 in de vriezer.

Vlies van de ribs getrokken

Eerst beide ingesmeerd met mosterd

en een dikke laag rub er over. Ik heb Noskos the Spareribs gebruikt.
In de plastic folie gewikkeld en een nacht in de koelast
De volgende dag de bbq aan gezet, een 30 koude briketten in de ring. Misschien wel meer het lag vol in ieder geval,

en een kleine starter met 12 stuks briketten daar weer op
Ik heb die nieuwe weber briketten gebruikt, ik hoorde daar in Amersfoort dat hun die ook gebruikten en dat de Q al een uurtje of 8 zo door kon smeulen.
Voor de rook een alu bakje met 2 handjes voorgeweekte Appel hout snippers er tegen aan gezet.

Met de Plate er in en deksel dicht gaf hij 57 graden aan.

luchtgaten onder vol open en de temp laten klimmen.
Ik weet niet of dit de juiste manier is om te doen maar hij klimt.
Die handige houder voor de thermometer aan het scharnier van het deksel gezet.
Zo was het draad van de probe lang genoeg. Die probe had ik met een prop alu folie vlak boven het rooster gezet.
Hoor vaker van een aardappel, maar die waren op. Is dat wel beter? ik hoor het graag..

tijd om de ribs er op te leggen

Deze zegt van niet , maar die is dus niet betrouwbaar.
Zuurstof onder helemaal dicht.

Ribs er op

De toevoer van zuurstof op standje roken gezet, dan is de luchttoevoer eigenlijk dicht alleen dat dmv dat halve rondje krijg je nog toevoer van lucht.
Nou, dat werkte dus niet!! zat zo maar op de 125 graden dus de lucht toevoer helemaal dicht.
laten zakken to 110 graden

toen de toevoer op nog een half standje minder gezet

zo ziet dat er van dicht op uit.
En ja hoor, 2 uren lang stabiel op 118 graden. Het werkt! B-)
Maar.. omdat de temperatuur zo omhoog schoot, had ik niet die schuifen vol open moet gooien in het begin? Of kwam het omdat de ketel open was geweest?
Tips? Antwoorden? Ik hoor het graag!!
Na 2 uren rookte hij niet meer. misschien anders indelen de volgende keer of blokjes gebruiken..
Na 3 uren er afgehaald. licht bruine suiker, honing en wat klontjes echte boter er onder en er op en strak ingewikkeld met 2 lagen alufolie.
(Helaas, wegens enthousiasme de fotos vergeten)

Uurtje in de folie er op weer en uitpakken toen. Oh wat ruikt dat al lekker zeg

weer op het rooster maar dat moet voortaan voorzichtiger, je wrijft de 'bark' er gewoon af.. zonde
Half uur er op weer en kijken of ze gaar zijn. breek testje gedaan maar 'knakken' deden ze nog niet. nog maar een kwartiertje.
Na een 15 a 20 minuten? knakten ze! Ze waren klaar!

Ingesmeerd met bbq saus

As bbq saus heb ik het blauwe flesje van Noskos gebruikt. ging prima!
Maar had ik dat moeten voorverwarmen? was goed zo, maar mischien was dat nog beter? Ik hoor het graag.
En dan nu: Het eind resultaat na een half uur op de gril nof en 10 miuten rusten on de folie->

Ze waren super geslaagd! Boter gaar, maar je moest ze wel nog lichtjes van het bot af trekken.
De rook en die rub was een gouden combi en de saus maakte het echt af.
Had het flesje met Noskos BBQ-Saus er ook nog bij staan maar niemand maakte er gebruik van.
Het was gewoon goed zo
Oh ja, en die nieuwe Premium is een blijfertje, wat een oppervlak om laag mee te roken.
De volgende keer misschien proberen met een goede kwaliteit houtskool. Dit omdat na een 6 uren sessie met briketten hij de helft van de briketten nog maar had verbruikt.