BasBQ
Beef en Steak

1e pulled pork

 
 

BdeV

Sprokkelaar
Berichten
29
Gisteren was het dan zo ver.
Eindelijk de procureur die al een paar weken in de vriezer lag op de kj2 classic.

Uiteraard netjes van te voren ontdooid en geïnjecteerd met het mengsel uit het wedstrijd recept van @noskos
Helaas nergens in de buurt appelazijn op voorraad dus die maar vervangen door een shotje whisky 😇
Daarna rub er over

Na een nachtje afgedekt in de koelkast was het tijd om aan de gang te gaan.
Helaas door omstandigheden al rete vroeg wakker maar dat zorgde er wel voor dat het vlees uiteindelijk om 08:30 op het rooster lag.

Na 5 uur mocht de glaze er op. Gevolgd door nog 2 uur liggen waarna de bark goed zou moeten zijn. Dit vondt ik persoonlijk tegenvallen? (Zie vragenlijst onderaan)

Na het inpakken in folie alles weer terug op de bbq, probe er terug in en toen was het wachten, wachten wachten, nog meer wachten tot vervelens aan toe maar uiteindelijk om 20:15 was de temp 92°C had op 90 graden al eens geprikt maar was toen nog niet boterzacht. Bij 92 wel dus hop naar binnen en 15min uitdampen.
Toen het echt vreselijke rusten in de koelbox met een geur in huis waar je gek van de honger door werd 🤣
Uiteindelijk om 21:30 alles uit elkaar gaan trekken en 2 broodjes met coleslaw en pulled pork gevuld.
Klein beetje bbq saus er bij en eten maar.

Smaakte prima maar vond de whisky smaak wel iets TE aanwezig dus dat gaan we volgende keer anders doen.
Vanavond weer van gegeten met wat bbqsaus en water in de pan opgewarmd en dat kwam de smaak zeer ten goede.
De rest gevacuumeerd en in gevroren voor aan boord.

Kan ik morgen als ik 2 weken ga werken de collega's iets lekkers van de kamado laten proeven.

Gelukkig hadden we gisteren nog wel wat kipfilets gerookt en die waren mooi op tijd klaar zodat we rond etenstijd toch al lekker wat konden eten 😉


Dan nu nog wat vragen:
1: Na een nacht in de koelkast was er naar mijn idee veel injecteer vocht uit het vlees gelopen? Hoort dit zo of zou dit maar een minimale hoeveelheid moeten zijn?

2: Waarom bleef de rub op het vlees licht vochtig? Wat de barc ook niet mooi hard maakte?

3: Voortaan geen vocht meer in de lekbak er onder doen?

Hoe denken jullie er over?

Al met al wat leermomentjes maar niet ontevreden zo voor de 1e keer.

Foto's bij het verhaal:

IMG20230108204035.jpg


IMG20230109091914.jpg


IMG20230109132710.jpg


IMG20230109202133.jpg


IMG_20230110_181745.jpg
 
Wat ik denk is dat je temp probe teveel aan de zijkant van het rooster heeft gezeten en de aflezing daardoor niet juist was.Bij pulled pork doe ik het rooster van de KMJ boven in de kamado dan heb je meer warmte straling vanuit de dome van de kamado.En dan de temp probe zover mogelijk in het midden van het rooster.
 
Mooi resultaat voor de eerste keer, meer kruiden geeft een betere bark.
Gefeliciteerd met je knor.
 
  • Leuk
Waarderingen: BdeV
Lekker broodje!

Meestal gebruik ik een “Boston Butt” voor pulled pork, deze heb ik nog nooit geïnjecteerd.
Een procureur heb ik al wel eens geïnjecteerd, deze vond ik ook erg nat. (Geen idee of dat aan mij lag)

Vocht in je lekbak zorgt ervoor dat je temperatuur stabieler blijft, dit is echt een trucje voor in een ketel bbq, in een kamado zal het ook wel zo werken maar is het (in mijn ogen) meer om vet te vangen zodat het niet gaat verbranden op je deflectorplates. (Of roken in een droog bakje)

Gefeliciteerd met je 🐷
 
  • Leuk
Waarderingen: BdeV
Proficiat met je knorrie award.
Broodjes zien er niet verkeerd uit.q
 
  • Leuk
Waarderingen: BdeV
gefeliciteerd met je knor.

Injecteervocht zou je kunnen tegen houden door je vlees helemaal in te pakken in vershoudfolie.

En natuurlijk zorgen dat de gaatjes aan de bovenkant zitten
 
  • Leuk
Waarderingen: BdeV
gefeliciteerd met je badge!
 
  • Leuk
Waarderingen: BdeV
Terug
Bovenaan Onderaan