BasBQ
Beef en Steak

🐔 Grillworst Jalapeno Cheddar

 
 
 

Robdijn

Pitmaster
Berichten
714
Mijn eerste (ik post eigenlijk alleen maar eerste keren tot nu toe... 🤫) worst gemaakt!
Ik heb op gevoel wat recepten gemixt, het meeste rechtstreeks geleend zonder te vragen van Marcaron (https://www.bbqgenootschap.nl/threads/kippen-grillworst.28286/).
Ik had echter geen zin om kruidnagel te gaan malen, en heb dit vervangen door 5 Spice.
Als eerste 2kg kippendijen in stukjes gesneden, terugkoelen was niet meer nodig omdat het ijs er nog in zat van het ontdooien.
IMG_20210805_153616.jpg

Vervolgens door de grofste gatenplaat van de Kenwood keukenmachine.
Een minuut of 5 met de deeghaak gemixt met de kruiden.
Een stuk cheddar in kleine blokjes gesneden, net als één rode jalapeno.
De rode jalapeno samen met de kip nog eens door de middelste gatenplaat gedraaid.
IMG_20210805_161431.jpg

IMG_20210805_160907.jpg

Even teruggekoeld in de vriezer om smeren te voorkomen (denk ik goed te hebben gelezen).
Vervolgens de cheddar erbij en de kunstdarm in!
IMG_20210805_171235.jpg

Al met al een hele klus met behoorlijke worsten als resultaat. Iets te groot dus.
IMG_20210805_172633.jpg

Snel de restanten uit de molen als een hamburger gebakken:
IMG_20210805_173653.jpg

Uiteindelijk besloten de worsten te halveren en voor 35 minuten in water van 80 graden te garen.
IMG_20210808_135822.jpg

IMG_20210808_141048.jpg

IMG_20210808_140608.jpg

Om de worst af te maken BBQ kruiden (basis recept van Noskos) eroverheen en een half uurtje op de BBQ.
(150 graden).
IMG_20210809_162051.jpg

IMG_20210809_163550.jpg

De scherpe lezer ziet dat het kleinste worstje ontbreekt, er moest immers geproefd worden.
IMG_20210809_171235.jpg

Leerpunten zijn er uiteraard ook 😅:
-Volgens mij had ik een speciale spacer moeten gebruiken tijdens het vullen van de worst in plaats van de grofste gatenplaat.
-Beter wat meer kleinere worsten maken 🙂
-Meer geduld om de BBQ op hogere temperatuur te gebruiken
 
Laatst bewerkt:
Oeps, ik bedenk me net dat ik dit topic in het verkeerde onderdeel heb gezet, deze hoort in barbecue/charcuterie, niet in recepten/charcuterie...
Excuses aan diegene die de moeite neemt om mijn topic te verplaatsen 😇
 
En verplaatst 😁
 
-Volgens mij had ik een speciale spacer moeten gebruiken tijdens het vullen van de worst in plaats van de grofste gatenplaat.
Klopt.

-Beter wat meer kleinere worsten maken 🙂
Klopt ook, niet vergeten dat je geen fabriek bent dus ook geen goed houdbaar-goedjes hebt. Ze moeten niet te lang in de koelkast blijven liggen (alsof ze daar de kans voor krijgen). Kan je beter een extra worstje uithalen dan aan t einde een muffe worst hebben (haha.)

-Meer geduld om de BBQ op hogere temperatuur te gebruiken
Naar mijn smaak mocht hij wel meer GRILL hebben idd, een donker hoekje ofzo.

Dat gezegd te hebben: Wat een schitterende worsten kerel.
Heb je goed aan gedaan om die te halveren.
Ging het goed met die kunstdarmen? Ik heb ze toevallig van de week binnen gekregen.
 
Mooie worsten, zijn goed gelukt, en smaken ze ook goed ? ( afgaande op de kleine rakker )
Dat lijkt me een leuke klus om eens te maken, hoe lang kan je zo'n worst gemiddeld bewaren ?
 
Mooie poging. Zien er goed uit. Misschien een beetje bleekjes. Garen doe ik sousvide, soms in 1 grote worst. Stick in een piepschuim bak, water erin en garen maar. Daarna portioneren en afgrillen. Vullen gaat het gemakkelijkst met een worstenvuller. Heb een elcheapo van ome ali. Een tip van de slager... een beetje fosfaat erbij voor de binding. Bewaren een dag of 2 in de koelkast of invriezen.
IMG-20210724-WA0005.jpg
 
Zien er goed uit.
heb je ze nog vernoemd naar de Daltons?
 
Leerpunten zijn er uiteraard ook 😅:
-Volgens mij had ik een speciale spacer moeten gebruiken tijdens het vullen van de worst in plaats van de grofste gatenplaat.
Dit probleem had ik ook in het begin toen ik worsten ging maken. Je kunt zogenaamde doorvoerplaten kopen bij o.a. <Vuur en Rook>

Als je deze hobby wilt uitbreiden zou ik gaan voor een worstvuller. Ik weet niet of je fosfaat of een ander bindmiddel gebruikt? Maar bij mij plakt grillworst farce het zo erg dat de gehaktmolen niet meer prettig werkt.
 
Dit probleem had ik ook in het begin toen ik worsten ging maken. Je kunt zogenaamde doorvoerplaten kopen bij o.a. <Vuur en Rook>

Als je deze hobby wilt uitbreiden zou ik gaan voor een worstvuller. Ik weet niet of je fosfaat of een ander bindmiddel gebruikt? Maar bij mij plakt grillworst farce het zo erg dat de gehaktmolen niet meer prettig werkt.
Ik heb dat plaatje gewoon! Alleen te laat in de gaten.
Dat plakken had ik inderdaad ook, maar ging er vanuit dat het het befaamde "smeren" was, dus niet koud genoeg.
 
Terug
Bovenaan Onderaan