BasBQ
Beef en Steak

Buikspek in Hoisin Marinade

 
 

Bas89

Kooltjesharker
Berichten
142
Vandaag heb ik heerlijke buikspek in hoisin marinade klaargemaakt. Gisteren heb ik de buikspek (eigenlijk 2 stukken) al in de hoisin marinade gelegd. Ik had een leuk recept online gevonden en heb deze zo goed mogelijk proberen na te maken. Ingredi?nten marinade bij 1 kilo buikspek:

- 2 el zonnebloem- of olijfolie
- 100 ml hoisinsaus
- 50 ml ketjap manis
- 2 tl knoflookpoeder
- 2 tl uipoeder
- 4 el donkerbruine basterdsuiker - of honing
- 1 el piment?n - gerookt paprikapoeder
- 2 tl komijnpoeder
- peper en zout

Allereerst de buikspek uiteraard aan de vetkant ingesneden en vervolgens samen met de marinade in een ziplock zak gedaan. Deze in zijn totaliteit bijna 24 uur in de koelkast gehad.
dn7iqt.jpg


Vandaag de BBQ voorbereid voor indirect met een temperatuur van 150 graden. De buikspek voorzien van thermometer. Ongeveer om de 45 minuten, met de overgebleven marinade, de buikspek aan de bovenzijde ingesmeerd. Na ongeveer 3 uur was hij klaar.
8a5y31o.jpg


Het eindresultaat mag er wezen, al zeg ik het zelf. Wel had ik wat moeite om de Q op 150 graden te houden. Wellicht dat ik te veel kolen erop had die allemaal te snel aan het branden waren. Iemand hier suggesties/tips?
lb10z46dskwdv.jpg


De marinade heeft voor een lekkere sticky laag gezorgd en het vlees was super lekker.  Als garnering heb ik nog even wat Bimi, ingesmeerd met knoflook olie en zout, geroosterd terwijl de buikspek aan het rusten was.
zvxzyuxrb.jpg
 
Ziet er lekker uit. ;)
Te hoge temperatuur is zelden de oorzaak van te veel kolen maar eerder een gevolg van te veel zuurstof, eerder knijpen.
Ik stort m'n kolen bak meest lekker vol door de toe en afvoer van zuurstof via de schuiven te regelen beheers je dan de temperatuur.
 
Dit is wel een spekkie naar mijn bekkie heerlijk en wat Hans zegt teveel zuurstof  :)
 
Lekker spekkie hoor. Deze lust ik ook wel. Hij kan iig zo door naar de fotowedstrijd. Ziet er heerlijk uit.
 
Buikspek gaat er altijd wel in!
Buikspek... voor m'n buikspek
 
Volgens mij een prima kandidaat voor de fotowedstrijd van deze maand! Ziet er heerlijk uit

Sent from my SM-G960F using Tapatalk

 
Hans zei:
Ziet er lekker uit. ;)
Te hoge temperatuur is zelden de oorzaak van te veel kolen maar eerder een gevolg van te veel zuurstof, eerder knijpen.
Ik stort m'n kolen bak meest lekker vol door de toe en afvoer van zuurstof via de schuiven te regelen beheers je dan de temperatuur.

Thanks voor het advies.. lees net ook dat ik een fout heb gemaakt. Hield de Margrietschijf dicht omdat ik dacht hem zo af te knijpen, maar zo kan de warmte er natuurlijk niet uit. Aldoende leert men
 
Terug
Bovenaan Onderaan