BasBQ
Beef en Steak

Zelfbouw smoker

wat een vakman.....ben een beetje jaloers :blush:
 
Heb de vuurbox vergroot en in het proces met een 1mm slijpschiijfje ff mijn knokkel opengehaald tot op het bot, pleister erop en door maar weer. kan nu ook een pannetje erop zetten om iets te koken.
1cgcradl.jpg


Smoker weer opgestookt en kom niet hoger als 125 graden en dat is te weinig.
lkRzk5Kl.jpg


maar ik ben wel een stapje dichter bij de oplossing, volgende punt is om de schoorsteen een klappie groter te maken, mijn vuurbox word echt fokking heet maar de rookkamer bijna niet, dus ik heb geen trek door die rookkamer.
Dus de schoorsteen is next.
 
ja ik blijf bezig totdat ik het gewenste resultaat heb bereikt, zoek nu een dikwandige pijp cm of 50 lang en een doorsnede van 180 tot 200 mm
 
Okay, eigenwijs als ik ben was ik ervan overtuigd dat mijn smoke stack kwa diameter gewoon te klein was, heeft een tijdje geduurd maar heb eindelijk een grotere stack gekregen, te groot , veel te groot, MAAR , een gat kleiner maken door er iets op te leggen is makkelijker als een gat groter maken.
yxHjl9Il.jpg


Na het lassen de smoker opgestookt en jawel na een kleine 20 minuten kwam de temperatuur tot maar liefst 300 graden Celsius, daar bleef de temp hangen voor een goed uur. Omdat ik de vuurkist geen voedsel meer gaf is de temp langzaam naar beneden gezakt tot nu een 2 uur later 110 graden, niet slecht en ik denk dat een kip nu iets sneller gegaard gaat worden als de vorige keer (5 uur).

gmGijLIl.jpg
 
Had op de schoorsteen een smoorklep gemaakt en die werkt echt uitstekend, had wat eiken hout geregeld en vandaag weer een kip op de smoker gegooid, ik mag wel zeggen dat deze TE lekker smaakt . Niet te pitig maar met een lekkere pittige nasmaak en, mals sappig en ik kan er niet vanaf blijven, met een lekkere rooksmaak eraan niet te overheersend maar net lekker zeg maar.
temperatuur netjes op 200 graden gedurende de hele smooktijd, heb apple wood chips een aantal dagen in de half brandy half water mix laten weken en dat smaakt icm de kip echt enorm lekker.
z4mEAxr.jpg

zo ziet de kip eruit en hij smaakt drie keer beter.

project smoker is wat mij betreft uitstekend geslaagd
 
J_G, wat heerlijk om dit verslagje door te lezen. Fijn dat je de oorzaak van de te lage temperatuur gevonden hebt. Houdt ons svp op de hoogte van je kooksessies. Wat staat er op de planning?
 
Wauw mooi project!!

Ik heb voor een projectje ook het idee de roosters van Ikea te gebruiken maar ik zag dat ze hol zijn van binnen.
Hoe bevallen de roosters? Denk je dat er ook goed op te grillen is?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
BryanB zei:
Wauw mooi project!!

Ik heb voor een projectje ook het idee de roosters van Ikea te gebruiken maar ik zag dat ze hol zijn van binnen.
Hoe bevallen de roosters? Denk je dat er ook goed op te grillen is?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Roosters werken echt helemaal top, en volgens mij kan je erook gewoon prima op grillen hoor, trouwens ze kosten bijna niks dus als ze kapot gaan haal je zo weer nieuwe
 
Terug
Bovenaan Onderaan