BasBQ
Beef en Steak

Zelfbouw smoker

Nice!
 
is een mooi project om te volgen

J_G zei:
Als er mensen zijn die nog handige tips hebben

als je veel op tournee gaat met die smooker zou ik die dissel verlengen.
de koppeling staat wel dicht op de as nu en dat is achteruit knap lastig sturen.


 
AV zei:
is een mooi project om te volgen

J_G zei:
Als er mensen zijn die nog handige tips hebben

als je veel op tournee gaat met die smooker zou ik die dissel verlengen.
de koppeling staat wel dicht op de as nu en dat is achteruit knap lastig sturen.

Het enige rijden wat deze smoker gaat doen is op het erf en anders niet.
Wil hem alleen voor thuisgebruik kunnen verplaatsen, had er eerst 2 kruiwagenwieltjes onder maar die moesten te hard hun best doen om opgeblazen te blijven, kreng weegt echt enorm veel volgens mij.
 
Proficiat, mooi diy project.
 
Oke weer een stapje verder, temperatuurmeter gescoord die tot 600 graden aan kan geven voor maar 9 euro gewoon een ronde rvs meter.
En net terug van ..... jawel.... IKEA

Ik zocht toch roosters ? nou ik heb ze gevonden bij IKEA
lamplig-pannenrek__46035_PE142659_S4.JPG

5 naast elkaar en ik heb de hele smoker in de roosters staan, van rvs EN ik kan ze zo in de vaatwasser plaatsen.

verder nog een braadpan met rooster gekocht om vocht in de ketel te houden.
koncis-braadslede-met-rooster__55075_PE160072_S4.JPG


en wat ik zelf nog wel een leuk vond is deze keukenrol houder.
torkad-keukenrolhouder__0164832_PE320032_S4.JPG

volgens mij is hier wel een kip op te plaatsen. heb er 2 van meegenomen voor die 1,50 per stuk kon ik ze iig niet laten staan.

en uiteraard deze meegenomen om de kolen op te starten.
ordning-rek-voor-keukengerei__0087757_PE217446_S4.JPG



nu nog strippen in de smoker lassen en de roosters inkorten en plaatsen
 
Uiteraard past het niet meteen en moet je het nodige verbouwen, maar ik vind zelf dat het er mee door kan.
J4VjsURl.jpg

bL7V2HXl.jpg

jEp3e8ol.jpg
 
Ja, dat wordt gaaf man
 
Dank voor alle likes en reakties, leuk om te lezen dat mijn inspanningen gewaardeerd worden.
A.k. weekend ga ik toch echt proberen een kip te smoken, ik heb dit nog nooit gedaan dus alle tips en truuks en aandachtspuntjes worden zeker op prijs gesteld, het zou jammer zijn als het op een fiasco uitdraait.
heb er zin aan .
 
Waar ik wel van baal is dat ik erachter kwam dat ik mijn roosters iets te hoog heb en dus geen kip rechtop kan zetten. Voor liggend vlees is het helemaal geen probleem maar voor een beercan chicken lukt het niet.
Dus vandaag toch maar een paar rekjes gehaald bij de ikea en er gewoon nog een rijtje roosters onder gemaakt, ook de temperatuurmeter in de deksel gemaakt, en ik nu dan toch echt zeggen dat de smoker voor mij af is.

l9jtFd0l.jpg

S2WmdvWl.jpg

kRR451Wl.jpg

3oW5KvRl.jpg

4iQ4RIml.jpg


en een plaatje van mijn as la
y3rVctDl.jpg

1fU4Twsl.jpg


Iemand een idee waar ik nog aan houtsnippers kan komen voor zaterdag? omgeving hoofddorp had ze besteld maar ze waren net na mijn bestelling uitverkocht (ja ja) dus heb mijn geld teruggevraagd.
 
Mooi hoor, ben benieuwd naar je eerste run!
 
J_G zei:
Iemand een idee waar ik nog aan houtsnippers kan komen voor zaterdag? omgeving hoofddorp had ze besteld maar ze waren net na mijn bestelling uitverkocht (ja ja) dus heb mijn geld teruggevraagd.

Kun je niet hout van een houtkachel gebruiken. Die splijten met een bijl (of misschien heb je nog wel mooier materiaal hier voor). Een dergelijk apparaat kan best wat grovere stukken hebben.
 
Bij dieren speciaal zaak hebben ze ook zakken beukensnippers in verschillende grof heid.
 
Bel eens naar vuur en rook. Met een beetje geluk heb je die morgen. Martijn doet altijd zij best.
 
Ben voorzien mannen, tuincentrum had wat op voorraad staan.
Heb zakje appel, zakje hickory, en de tip van de beukensnippers is echt briljant dus nog bedankt werty, zak van 2,5 kilo met een gemiddelde grootte van 10 mm.
Het gaat zaterdag echt gebeuren en ik hoop dat ik de smoker warm genoeg kan krijgen, anders zal ik toch weer wat anders moeten gaan verzinnen.
 
Vandaag geprobeerd een kip te roken en jammerlijk gefaald, ik krijg niet genoeg hitte in de rookkamer, temperatuur blijft rond de 120 graden hangen en ik krijg hem niet hoger.
Denk dus dat het gat naar de rookruimte niet groot genoeg is, moest zelfs de baffle plate weghalen om tot die temperatuur te komen.
We zijn nog niet uitgesleuteld aan de smoker.

Ik had na 5 uur een kerntemperatuur van 73 graden en dat is voor een kippie gewoon te lang. heb hem er nu afgehaald in de alu gepakt handdoek eromheen en in de koelbox gemieterd en dan hoop ik dat ie nog ff doorgaart.

ATFSEV3l.jpg

EhuY4Pbl.jpg


Kon het vlees met mijn vingers van het bot aftrekken zonder al teveel moeite, klopt het dat het lichtroze word ?
verder geproefd en hier is het in de smaak gevallen .
 
Geweldig project man! En dat roze klopt! Dat heet 'de rookring' en zolang het vlees aan de binnenkant dan alsnog wit is, zit het wel goed! Kerntemp van 73 is na zo lang garen ook prima!

Succes met het fine-tunen van de smoker! Geweldig ding :)
 
Ziet er wel lekker uit! Goed gedaan .


Steve
 
Terug
Bovenaan Onderaan