BasBQ
Beef en Steak

Worst workshop

Status
Niet open voor verdere reacties.
Een herhaling zou mooi zijn, ik had hem graag gedaan die workshop.
 
Goed plan: morgen? ;D
 
Jeroen +1 :D

Ps. grillworst is vandaag in de maak en verslag volgt later
 
Breng je een stukje als hij klaar is DanBras? :p
 
45 minuten op 80 graden zei hij toch? ;)
 
BertM zei:
@Danbras: hoe lang kook je de grillworst, was het nu een half uur?

Yen 45 min op 80 graden en daarna grillen.... Ben heel benieuwd, de parttie smaakte goed gisteren.
 
Hoe krijg je zo'n grote grillworst in een pan om te koken????
Meer grillworsten van een kleiner formaat was misschien een uitkomst geweest, voor iedereen.....

De venkel-knoflook worst gaan we vandaag NIET proeven, die was er niet meer :-S
 
Yep....klopt! 45 minuten op 80 graden. Ik heb stiekem de worst 55 minuten op 80 graden gehad en daarna was de kern 74 graden. Aangezien dit een kipgrillworst is en de koeling gisteren niet optimaal lijkt me dit een veilige keuze.

De lengte van de worst is zeker een belemmering, aangezien ik niet van die grote bakken heb waar dat ding in past. Nu had ik de eerst gemaakte grillworst waar nog wat lucht in zat. Ik kreeg ook de waarschuwing van Martijn dan deze hierdoor mogelijk kon knappen tijdens het gaarproces. Dit mogelijke probleem en dat ik geen pan heb die groot genoeg is heeft mij doen besluiten om de worst door midden te snijden, uit beide helften 2 eetlepels worstmix te halen, alsnog zo goed en kwaad de lucht eruit te halen en daarna met slagerstouw beide helften weer dicht te binden.
Kan niet anders zeggen dat dit een perfecte oplossing was.

Het zijn nu nog steeds twee redelijk grote worsten en ik heb een wok met water gevuld en deze op het kleinste pitje gezet. De worsten erin en na 55 minuten voila.

Ze liggen nu ingewikkeld in huishoudfolie te rusten in de koelkast totdat ik ze straks op de Q ga afgrillen. Eentje is in mijn ongeduld al met 3Eyz rub behandeld, de andere ga ik door de BbqGuru.nl rub van Harry rollen.

Wordt vervolgd.

Ps. wat een geweldige vleesbakken had Martijn toch, waar met gemak 11 kilo vlees gemixed worstvlees in kan en waar je dan nog voldoende ruimte voor een half paard hebt :)
 
Ja dat is nou balen dat ik er niet bij kon zijn. uit pure afgunst dus vandaag maar worst gerookt. Niet zelf gemaakt maar vond rauwe chorizo  van iberico varken bij de SLIGRO. Tijd voor een experiment. Dus de worsten een dag aan de lucht gedroogd en nu in de Bradley rookoven. Nog een uurtje te gaan en dan op een broodje. Misschien eens proberen in de erwtensoep die ik gisteren heb gemaakt. Hollandse erwtensoep met een Spaanse twist. Wie weet!

usyju2et.jpg


6y2unehe.jpg


Ik hoop nog veel plezier aan jullie worstenmakers te beleven, in de vorm van tips en recepten.
 
ReneR zei:
Hoe krijg je zo'n grote grillworst in een pan om te koken????
Meer grillworsten van een kleiner formaat was misschien een uitkomst geweest, voor iedereen.....

De venkel-knoflook worst gaan we vandaag NIET proeven, die was er niet meer :-S
Was idd een uitdaging, maar heb er 1 bij mijn schoonvader kunnen scoren, past er net in !


De venkel worst heb ik ook gemist, dus een reden om hem zelf eens te maken.

Zou roken van zo een grillworst ook een optie zijn? Heb een paar stukjes kip klaarliggen om te roken.. En nog ruimte op de grill.
 
DanBras zei:
Ps. wat een geweldige vleesbakken had Martijn toch, waar met gemak 11 kilo vlees gemixed worstvlees in kan en waar je dan nog voldoende ruimte voor een half paard hebt :)
Klopt , die bakken hadden we vroeger ook in de instellingskeuken waar ik weekendwerk deed. ( vroeguh, toe we nog voor 800 personen echt moeten koken ipv opwarmen)

Maar ik denk dat Boel nog wel spierpijn heeft van het opwrijven van al die kilo's gehakt :D
 
ReneR zei:
Hoe krijg je zo'n grote grillworst in een pan om te koken????
Meer grillworsten van een kleiner formaat was misschien een uitkomst geweest, voor iedereen.....

De venkel-knoflook worst gaan we vandaag NIET proeven, die was er niet meer :-S
Wij zitten op een lijn, ook niet vooraan gestaan met uitdelen....
Bij de volgende worst-shop iets allerter zijn  :)

Maar van de worst die we wel hadden vond ik de peper/koriander de lekkerste
 
DanBras zei:
Jeroen +1 :D

Ps. grillworst is vandaag in de maak en verslag volgt later

Z??r benieuwd Danny!
Gaaf om op deze manier de wereld van het worstmaken te ontdekken. Er is nog veel te doen!
 
Laat het resultaat vanavond weten.

Ik denk dat de meesten mis hebben gegrepen aangezien er 4 grillworsten in totaal waren gemaakt (op speciaal verzoek van Daan....de grillworst dan, niet het aantal).
Typisch gevalletje van op de juiste plek op de juiste tijd dus.

Weet niet wanneer de volgende meating is maar anders wil ik best de helft invriezen, zodat de rest ook nog wat kan proeven :)
 
Als het goed is was chapter Zeewolde bezig met een Meating.... ;)
 
Klopt Zeewolde is bezig met een meating :) Bert en ik zitten in de voorbereidende fase ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan