BasBQ
Beef en Steak

Welke brandstof bij voorkeur in WSM47?

 
 
 
 

RedFox

Gerijpt
Berichten
3.160
Welke brandstof en hoeveel geniet de meeste voorkeur in een WSM47 voor lange sessie low and slow?
Er is zeer veel over geschreven en ook vele wijze instructies zijn te lezen.
Ik heb hier zo'n 110 kg ecobrasa's nog zitten en 30 kg Flamy.
Houtskool erbij halen?
De WSM47 is binnen afzienbare tijd hier present.....
 
Eco en Flamy. Werkt helemaal prima in WSM. Gewoon je bak volgooien, en er een paar brandende briketten op leggen. Uren plezier, en de volgende keer kun je ze weer verder gebruiken.
 
Gewoon kokosbriketten. Branden gelijkmatig en weinig as.
 
Ik gebruik kokosbriketten zoals de meeste hier vermoed ik. Heb het eea geprobeerd en ik gebruik al tijden de Welkoop/Boerenbond versie. (gele dozen) Vind deze af en toe in de aanbieding voor 15 eurie per 10 kilo en neem dan meestal meteen 40-50 kg mee. Ecobrassa is ook prima maar tov de gele dozen vind ik de prijs/kwaliteit beter. Het scheelt grofweg 25% en op jaarbasis jaag ik er wel 100-120 kilo doorheen dus dat tikt lekker door
 
Hoeveel kilo gaat er in de bak van de WSM47 resp. hoeveel koude kokosbriketjes er in dumpen om te starten?
En dan 12-15 "grijze hete" uit de starter erop zodat minion methode onstaat?
Enkele weken geleden waren er lieden op het forum die wat "lachten' om mijn 90kg Eco's die ik bij Martijn meenam, nu met de WSM in aantocht ben ik blij dat ik ze daar heb geconfisceerd...
 
een volle bodem zal grofweg 3 kilo zijn, en dit zal wel een uurtje of 12-16 branden. Als je dus wat spareribs maakt (5-6) uur is een derde bodem voldoende.
Je kan ook vol beginnen en als je klaar bent alle schuiven dichtdoen. Je WSM zal in grofweg 15-30 minuten doven en wat je overhoud kan je hierna weer gebruiken voor een volgende sessie
 
dank je Boldeagle, dat is duidelijk....en hoeveel hete briketten op de koude gooien? en evtl. hoeveel rookhout tegelijkertijd tussen de briketten steken?
of dan bij spareribs een derde van de bodem bedekken en rest blank laten?
we gaan het allemaal vanzelf testen, maar wat hints voor de opstart zijn welkom..
 
De Minion methode is grofweg een blokje of 12.
Rookhout scheelt per soort. Fruithout is wat zachter qua smaak naarmate de soort veranderd wordt dit meer merkbaar. Als je begint is 2-3 blokjes voldoende kijk wat je prettig vind en pas dit aan. Let er dan wel op welke houtsoort je gebruikt. Dit staat meestal op de zak waar de houtsoort het meest geschikt voor is. Alvast veel plezier me de WSM !!
 
wat is een mooi soort rookhout voor spare ribs?
en die 12 briketjes op het midden van de koude gooien of aan een zijkant?
ik ben blij met de snelle praktische tips hier....over een tijdje kan ik derden zelf adviseren...
(zie dat dit mijn 300e posting is hier, het begin is er  :) )
 
Het soort hout is naar eigen smaak,ik ben gek van fruitsoorten.
En de hete briketten verdeel ik over de koude,en anderen gooien het weer op een hoopje.
 
Maak ook even met koperdraad je kolenring aan het rooster vast. Je hebt dan een soort zeef. Na het q'en alle luchtroosters dicht en als alles koud is even schudden met je "zeef" alles dat overblijft kun je hergebruiken.

Voor ribs vind ik hickory, pecan, kers en appel lekker. De eerste zijn vrij sterk. Vaak mix ik, ??n hickory en twee stukjes fruit oid.
 
En ik start meestal met zo'n 20 brandende met dit weer (ecobrasa).
 
En al die briketten op een hoop in het midden.
 
super bruikbare adviezen Dennis, dank je wel!
 
Dit gaat helemaal goed komen :)
 
ja Gerard, daar ben ik ook van overtuigd....super support van forumleden!
P.S. ik probeerde handtekening ook wat kleur te geven, kon echter niet vinden waar ik dit kon instellen.
 
Bedoel je een tekstkleur
 
inderdaad en dan evtl "bold"  (in de profiel handtekening)
 
Sorry, ik weet niet hoe dat moet  ???
 
Geintje.....
 
Terug
Bovenaan Onderaan