BasBQ
Beef en Steak

Vragen over jureren bij KCBS wedstrijden

en weer on topic ;) Op die dag was ik 1 van de gelukkigen die mocht jureren.

Puntentelling loopt tot 10 ipv 9.

Jurering gaat in 2 fases, blind proeven en on site proeven. Het blind proeven is redelijk gelijk met KCBS. In een box zitten 3 soorten vlees te weten: de loin, shoulder en leg.

Het on-site jureren is heel gaaf, je gaat naar de teams toe waarbij ze zelf uitleg kunnen geven over de bereiding. Tijdens de jurering moet je controleren of de "joints" gewrichten nog heel zijn om vast te stellen dat het om een heel varken gaat. De kop mag er wel af zijn.

Je kijkt naar de opmaak van het hele varken, presentatie maar ook hoe de werkplek is, de gastvrijheid en het teamgevoel. Ook on site proef je de verschillende delen. Als jury heb je dan veel meer interactie met de teams, je kunt ze vragen stellen en vragen om specifieke stukjes vlees (ikzelf wil altijd graag ook een klein beetje vet proeven)

De organisatie was/is nog een beetje in de opstartfase, wel regels maar nog geen praktische organisatie, maar alle juryleden hadden de instelling:"go with the flow" en dat bleek goed te werken.

Voor wat mijzelf betreft een hele goede ervaring en zeker voor herhaling vatbaar!


 
Het on-site jureren is in dit geval zeker leuk.
Sommige teams deden wel heel erg hun best om de jury te paaien.
Kijk maar naar deze foto waarbij Rene en Leo bij het russische team zaten.
20150523_153419_zpswujxr7rc.jpg
 
Dank voor de toelichtingen bij het jureren!
 
Lijkt me ook wel eens leuk te doen, maar sowieso wel eens leuk om naar zo'n wedstrijd te gaan. Het is alleen jammer dat er bij mij nergens in de omgeving zo'n wedstrijd is (Harderwijk).

Als je eenmaal judge bent, moet je dan ieder jaar weer op herhaling, of blijf je gewoon voor altijd judge?
 
Zolang je lid blijft van de KCBS blijft je jurylid.
 
elhopo zei:
Lijkt me ook wel eens leuk te doen, maar sowieso wel eens leuk om naar zo'n wedstrijd te gaan. Het is alleen jammer dat er bij mij nergens in de omgeving zo'n wedstrijd is (Harderwijk).

Ik weet niet wat voor jouw ver is, maar je kunt anders best een keer met ons meerijden hoor!
 
elhopo zei:
Lijkt me ook wel eens leuk te doen, maar sowieso wel eens leuk om naar zo'n wedstrijd te gaan. Het is alleen jammer dat er bij mij nergens in de omgeving zo'n wedstrijd is (Harderwijk).

Als je eenmaal judge bent, moet je dan ieder jaar weer op herhaling, of blijf je gewoon voor altijd judge?

Troost je, bij ons is het altijd NIET in de buurt!!
 
richard0501 zei:
elhopo zei:
Lijkt me ook wel eens leuk te doen, maar sowieso wel eens leuk om naar zo'n wedstrijd te gaan. Het is alleen jammer dat er bij mij nergens in de omgeving zo'n wedstrijd is (Harderwijk).

Als je eenmaal judge bent, moet je dan ieder jaar weer op herhaling, of blijf je gewoon voor altijd judge?

Troost je, bij ons is het altijd NIET in de buurt!!

Diksmuide toch wel?
 
Terug
Bovenaan Onderaan