BasBQ
Beef en Steak

Vragen over jureren bij KCBS wedstrijden

 
 
 
 
 

Sander72

BBQ Junkie
Berichten
6.918
Prachtige foto's Ceriel, hartstikke leuk om er zo toch even bij te kunnen zijn!

Kan je iets meer vertellen over dat jureren? Ik ben zo benieuwd... een heel varkentje, dat gaart toch heel onregelmatig, allemaal verschillende delen... wat bieden de teams aan de jury aan? Gaat het om het totaal plaatje met de garneringen en om een stukje dat mag worden geproefd ofzo?

EDIT: Even een nieuw draadje gemaakt aangezien dit niet onder foto's valt. Frits
 
Sander72 zei:
Kan je iets meer vertellen over dat jureren? Ik ben zo benieuwd... een heel varkentje, dat gaart toch heel onregelmatig, allemaal verschillende delen... wat bieden de teams aan de jury aan? Gaat het om het totaal plaatje met de garneringen en om een stukje dat mag worden geproefd ofzo?
Ik heb alleen op zondag, samen met Hilke, gejureerd. oa Dominique, Leo, ReneR en Camiel hebben zaterdag hun oordeel geveld over de whole hogs.
Wat ik er van weet is dat de teams eerst door Harry met Thermapen gecontroleerd werden, het varken moest 74gr zijn in de schouder. Daarna konden de teams beginnen met het presenteren/opmaken van het varken. De jury kwam, verdeeld over alle deelnemende teams, langs om wat van het varken gepresenteerd te krijgen van de pitmaster. Vaak in combinatie met een bijpassend drankje en verhaal.
Daarnaast was er ook nog een blind-box jurering, met daarin vlees van de schouder, de rug en de ham. Als ik het goed heb... :blush:
 
Beetje off topic, maar om er nu een apart draadje voor aan te maken vind ik ook weer zo wat, dus hier komt ie...
Ik heb d'r niks geen verstand van, maar is er iemand die mij het volgende kan uitleggen?
De jury beoordeelt (oa?) op uiterlijk, smaak, en malsheid.
Smaak is behoorlijk subjectief, dus ondanks dat dit een lastig meetbaar punt is moet je toch wat, en kan ik me voorstellen dat de jury punten nogal uiteen lopen, bij eenzelfde team en eenzelfde onderdeel.
Met uiterlijk hetzelfde, ook niet alle mannen vallen immers op vrouwen met lang blond haar, blauwe ogen, grote borsten (zeggen ze....maar kon je maar eens in hun hoofden kijken, maar dat even terzijde), dus ook daar kan ik met wat moeite nog wel een mouw aan passen.
Maar, malsheid....hoe kan het nu dat in 1 beoordelingsronde het ene jurylid bv een 5 geeft (zo taai als een schoenzool) en een ander jurylid een 9? Dit is toch eigenlijk gewoon een meetbaar criterium? Dan is nog wel een stukje perceptie, dus daar kan onderling nog wel een puntje in zitten, maar als dat meer afwijkt dan klopt er toch iets niet, of zie ik dat verkeerd?
 
Als er een te groot verschil in zit vraagt een CTC je om een comment card in the vullen en anders zal de KCBS REP zich wel melden om een en ander op te helderen. Gisteren zaten veel van mijn collega judges op een lijn.
 
Daarnaast kan het ene stukje anders smaken dan het andere stukje. Er was bij de ribs een discussie aan onze tafel over de smaak. 4 van de 5 juryleden gaven een 8 of 9, en een 6. Zijn stukje had een onaangename zure nasmaak.
 
dennis zei:
Beetje off topic, maar om er nu een apart draadje voor aan te maken vind ik ook weer zo wat, dus hier komt ie...
Ik heb d'r niks geen verstand van, maar is er iemand die mij het volgende kan uitleggen?
De jury beoordeelt (oa?) op uiterlijk, smaak, en malsheid.
Smaak is behoorlijk subjectief, dus ondanks dat dit een lastig meetbaar punt is moet je toch wat, en kan ik me voorstellen dat de jury punten nogal uiteen lopen, bij eenzelfde team en eenzelfde onderdeel.
Met uiterlijk hetzelfde, ook niet alle mannen vallen immers op vrouwen met lang blond haar, blauwe ogen, grote borsten (zeggen ze....maar kon je maar eens in hun hoofden kijken, maar dat even terzijde), dus ook daar kan ik met wat moeite nog wel een mouw aan passen.
Maar, malsheid....hoe kan het nu dat in 1 beoordelingsronde het ene jurylid bv een 5 geeft (zo taai als een schoenzool) en een ander jurylid een 9? Dit is toch eigenlijk gewoon een meetbaar criterium? Dan is nog wel een stukje perceptie, dus daar kan onderling nog wel een puntje in zitten, maar als dat meer afwijkt dan klopt er toch iets niet, of zie ik dat verkeerd?

Dennis, bijna alle juryleden bij deze wedstrijd zijn Certified BBQ Judges, zij hebben de jury cursus van de KCBS met goed gevolg afgelegd.
Ze hebben hierbij geleerd waar ze op moeten letten bij het jureren van de boxes. Uiterlijk is natuurlijk subjectief maar je zal zien dat de meeste bbq liefhebbers hetzelfde mooi vinden en weten te waarderen. kijk maar eens hier: http://www.bbqcritic.com/
Over smaak valt niet te twisten maar je proeft wel of er smaken zijn die overheersend zijn en of dat vervelend is daar kan je dus gewoon een punt voor geven.
Tenderness kan wel degelijk veel verschillen in een box. Bij kip zijn niet alle dijen van dezelfde kip daar kan dus verschil in zitten, ook liggen ze niet allemaal even dicht bij het vuur. Ribben komen ook niet van 1 varken en als je maar 1 slab gebruikt voor de doos kan het heel goed zijn dat het uiteinde gaarder is dan middenin. Ditzelfde geld voor de Money Muscle bij Pork of de strengen die ze de laatste tijd veel in de doos doen en natuurlijk de bark die soms heel hard is. Bij Brisket geldt dit ook, het is een grote lap waarvan de gaarheid zeer veel verschilt van links naar rechts.
Als op 1 tafel de punten meer dan 2 punten afwijken behoort er navraag gedaan te worden naar de reden dit dit behoort niet alleen bij het laagste cijfer maar ook bij het hoogste cijfer te gebeuren.
De cijfers mogen echter niet meer veranderd veranderd worden, dat mag alleen bij diskwalificatie door de Reps.
De comment cards zijn geheel vrijwillig, niemand kan je verplichten er een in te vullen. Er zijn teams die het heel fijn vinden om ze te krijgen en er zijn teams die er niet veel om geven.

Het grappige is dat een jurylid dat een negen geeft een hele goede is terwijl de judge die een zes durft te geven een niet zo goede judge is. Terwijl dat natuurlijk onzin is, als het niet goed is dan moet je gewoon een zes geven, en niet omdat je geen gedonder wil een negen ;).
 
Bedankt voor deze inkijkjes Frits, erg leuk!

En bedankt voor het nieuwe draadje, ik zal beter letten op draadje kaap, da's niet netjes.
 
Sander72 zei:
En bedankt voor het nieuwe draadje, ik zal beter letten op draadje kaap, da's niet netjes.

stouterd  :p
 
En terecht, kan ik hebben hoor...

Nog even over whole hog. Juist dat fascineert me. Presentatie is van het hele varkentje maar mag je als team zelf bepalen wat je aanbiedt om te proeven? Neem nou die ribs. Ik at ze bij Harry in zijn pop-up met ons forum-uitje. Harry is een topper, maar ik vond die ribs teveel bite hebben en zou ze zelfs als undercooked of te rauw kunnen kwalificeren. Zelf heb ik met 3-2-1 te gare resultaten behaald. Dat is ook kwestie van smaak. Hoe kan kcbs daar een standaard voor geven?

Ik ga serieus uitkijken naar een jury-cursus. Heel interessant. Misschien kan dat pas volgend seizoen maar ik doe dolgraag mee!
 
We moesten bij de WholeHog een box maken met daarin 4 stuks van elk : schouder, rug filet, en de ham (zelf kiezen hakken pullen snijden, daarnaast bij de onsite jury  (bij ons was dat Camiel en een Engelsman Roger) terplaatse dezelfde stukken uit het varken snijden, en gelijk presenteren.




Wat betreft die ribs , de bijtafdruk moet in het vlees te zien zijn, maar mooi van het bot komen, het bot droogt gelijk mat op.
 
Klasse Richard, heel mooi boxje zo, dank je voor het delen!
 
Sander72 zei:
Ik ga serieus uitkijken naar een jury-cursus. Heel interessant. Misschien kan dat pas volgend seizoen maar ik doe dolgraag mee!
25 september is er weer een in Gelsenkirchen!
Gaan we daarna samen jureren tijdens de Ruhrpott....  ;)
 
Ceriel zei:
Sander72 zei:
Ik ga serieus uitkijken naar een jury-cursus. Heel interessant. Misschien kan dat pas volgend seizoen maar ik doe dolgraag mee!
25 september is er weer een in Gelsenkirchen!
Gaan we daarna samen jureren tijdens de Ruhrpott....  ;)

Ik denk dat ik deze in de agenda zet. Ik wil namelijk ook :D

Beetje in de buurt ook nog voor mij :p

 
Toe maar... meteen een Internationale Dienstreis... haha!
 
maroc zei:
Ceriel zei:
Sander72 zei:
Ik ga serieus uitkijken naar een jury-cursus. Heel interessant. Misschien kan dat pas volgend seizoen maar ik doe dolgraag mee!
25 september is er weer een in Gelsenkirchen!
Gaan we daarna samen jureren tijdens de Ruhrpott....  ;)
Ik denk dat ik deze in de agenda zet. Ik wil namelijk ook :D
Beetje in de buurt ook nog voor mij :p

Leuk Maroc, zie ik je wel tijdens de jury meeting :D
En jouw ook Sander???
 
Fall of the Bone ribben zijn volgens de KCBS overcooked. Zoals Richard al schreef je moet er en hap uitnemen en het vlees moet los van het bot komen. Om te zien dat het gaar kan je kijken naar het botje dat wordt mat.
 
ReneR zei:
maroc zei:
Ceriel zei:
Sander72 zei:
Ik ga serieus uitkijken naar een jury-cursus. Heel interessant. Misschien kan dat pas volgend seizoen maar ik doe dolgraag mee!
25 september is er weer een in Gelsenkirchen!
Gaan we daarna samen jureren tijdens de Ruhrpott....  ;)
Ik denk dat ik deze in de agenda zet. Ik wil namelijk ook :D
Beetje in de buurt ook nog voor mij :p

Leuk Maroc, zie ik je wel tijdens de jury meeting :D
En jouw ook Sander???
Strak plan :D
 
maroc zei:
Ceriel zei:
Sander72 zei:
Ik ga serieus uitkijken naar een jury-cursus. Heel interessant. Misschien kan dat pas volgend seizoen maar ik doe dolgraag mee!
25 september is er weer een in Gelsenkirchen!
Gaan we daarna samen jureren tijdens de Ruhrpott....  ;)

Ik denk dat ik deze in de agenda zet. Ik wil namelijk ook :D

Beetje in de buurt ook nog voor mij :p

Lijkt me ook wel wat, is net over de poal.
Kunnen we mooi carpoolen Maroc.
 
Terug
Bovenaan Onderaan