BasBQ
Beef en Steak

Vernieuwingen Bastard model 2019 op voorgaande model

DennisQDaddy zei:
Hallo,

Ik heb sinds kort na een garantie momentje de bastard urban 2019, ik gebruik de bastard ca 2 a 3x in de week, nu merk ik dat bij de nieuwe topvent er zoals noskos al omschreef wat vocht langs op loopt, echter merk ik ook dat er speling tussen de 2 delen zit, bij mij ca 2mm, ik merk ook dat hij slecht dooft, normaal (oude margrietschijf) als ik op ca 250c heb gestookt dan duurt het half uurtje en dan is het vuur nagenoeg uit, maar bij de nieuwe niet, dan blijft hij branden op ca 100 a 150c
Noskos heb jij de zelfde ervaring?
Alvast bedankt.
P.s. is er een apart draadje voor revieuws van de service van the bastard? Ik heb namenlijk een zeer goede ervaring vwb hun service en wil dit met de mede forumleden delen.

Groed Dennis

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Ik heb ook net een bastard 2019, en dooft ook niet goed door de speling op de dop en niet 100% goed afsluiten van het luchtrooster onderaan.

Het luchtrooster probleem heb ik opgelost door
1) de gleiders op het einde wat dichter te 'kloppen'
2) een klein sleuteltje ertussen te steken zodat er druk komt op het afsluit rvs plaatje.

De speling op de dop heb ik opgelost met alu folie en nu is ie idd. na 30min uit en naar een uur of 2 stond ie al onder de 100graden (kwam van 250).

Heeft er iemand een idee of zo'n afsluitdop van BGE Large past op een bastard Large? Of heeft bastard een oplossing?

Update: ondertussen contact gehad met Basterd-service en die wisten me te vertellen dat de speling na een paar keer gebruiken (ik citeer: 'als het wat vetter wordt') verbeterd
 
krism75 zei:
Heeft er iemand een idee of zo'n afsluitdop van BGE Large past op een bastard Large? Of heeft bastard een oplossing?

Haal je Margrietschijf er maar eens af en meet even de diameter van de uitlaat. (Op de dome dan he). En plaats even een foto met rolmaat. Kan ik mijn BGE L ook meten. Weet je zo of het eea uitwisselbaar is.
 
Die nieuwe BGE dop past niet lekker. Michael van de Barbecue Exclusiefstore in Delft heeft ze naast elkaar staan en was zo lief om me dat even uit te laten testen. Misschien past het als je het vilt van de Bastard afhaalt. Maar ik betwijfel het, het was nogal krap allemaal.

Dat vet maken/worden werd mij ook verteld afgelopen zaterdag toen ik in Haarlem was, maar ik betwijfel het. Voorlopig gooi ik na een sessie mijn keramische BGE afsluitdop erop. Dan is hij echt zo uit. Ik ben zoekende naar een alternatief.
 
noskos zei:
Die nieuwe BGE dop past niet lekker. Michael van de Barbecue Exclusiefstore in Delft heeft ze naast elkaar staan en was zo lief om me dat even uit te laten testen. Misschien past het als je het vilt van de Bastard afhaalt. Maar ik betwijfel het, het was nogal krap allemaal.

Dat vet maken/worden werd mij ook verteld afgelopen zaterdag toen ik in Haarlem was, maar ik betwijfel het. Voorlopig gooi ik na een sessie mijn keramische BGE afsluitdop erop. Dan is hij echt zo uit. Ik ben zoekende naar een alternatief.

Zilverpapier werkte voor mij wel goed

Dit is de volledige uitleg van de servicedesk:
De Precision Top op uw nieuwe Bastard is stabieler in gebruik dan de margriet schijf omdat deze op dezelfde stand blijft staan bij het openen van het deksel waar de margriet schijf de neiging had om open te vallen. Het klopt inderdaad dat er wat speling kan zitten in de top, we raden je aan de top daarom een aantal maal goed in te vetten met een bakpray of plantaardige olie zodat er een vetlaagje kan vormen waardoor de schijf op de top stroever zal gaan lopen en deze stabieler zal blijven. Na een aantal maal gebruik zal je dit niet meer hoeven herhalen omdat de top dan al van het barbecue?n vettig zal worden. Zodra je de kamado wegzet voor langere periode, raden we je aan de metalen delen in te vetten met WD40 n de gietijzeren delen te controleren op voldoende vet om zo (vlieg)roestvorming te voorkomen.
 
Dat niet verschuiven van de nieuwe dop als voordeel tov de oude is een leuke verkoopbabbel. Als je weet hoe je dat ding moet gebruiken dan gebeurt dat dus nooit. Ik doe het ??n keer voor ;)

https://youtu.be/T8zROVwQc-8

Met een paar mm speling rondom moet ik wel een hele dikke vetlaag opbouwen om hem goed sluitend te krijgen. Daarbij blijven de 6 rechte sleuven er gewoon inzitten waardoor ik niet precies genoeg kan regelen.
 
krism75 zei:
Dit is de volledige uitleg van de servicedesk:
Zodra je de kamado wegzet voor langere periode, raden we je aan de metalen delen in te vetten met WD40 n de gietijzeren delen te controleren op voldoende vet om zo (vlieg)roestvorming te voorkomen.

WD40  :-O :-O :-O :-O :-O
 
noskos zei:
Ik heb dezelfde ervaring met de dop. Hij sluit niet lekker af. Je zou er na afloop even folie tussen kunnen doen als oplossing.

Hij lekt vocht dat dan aan de buitenkant over het glazuur loopt.

En mijn grootste ergernis, ik kan niet goed de temperatuur regelen. Als de openingen onder een hoek waren geweest had dat al een stuk beter gegaan. Nu is het recht en heb je meteen meer lucht. Dat plus de speling maakt dat hij low en slow niet lekker te regelen is.
Ervaar je dit lastig te regelen nog steeds? Had zondag spareribs gemaakt met een behoorlijk mooie stabiele temp. 2 uur weggeweest en temp gezakt van 113 naar 111 waar ik wel blij mee was. Het doven zouden ze wel een mooie oplossing voor mogen bedenken

Verstuurd vanaf mijn Redmi Note 5 met Tapatalk

 
Stijn zei:
krism75 zei:
Dit is de volledige uitleg van de servicedesk:
Zodra je de kamado wegzet voor langere periode, raden we je aan de metalen delen in te vetten met WD40 n de gietijzeren delen te controleren op voldoende vet om zo (vlieg)roestvorming te voorkomen.

WD40  :-O :-O :-O :-O :-O


Ik wil geen W.D.40 in de buurt van m'n eten (krijgt die stank nooit meer weg.) X(
 
Hans zei:
Stijn zei:
krism75 zei:
Dit is de volledige uitleg van de servicedesk:
Zodra je de kamado wegzet voor langere periode, raden we je aan de metalen delen in te vetten met WD40 n de gietijzeren delen te controleren op voldoende vet om zo (vlieg)roestvorming te voorkomen.

WD40  :-O :-O :-O :-O :-O


Ik wil geen W.D.40 in de buurt van m'n eten (krijgt die stank nooit meer weg.) X(
Ze hebben het over metalen delen.. Onderstel/scharnier en dat soort dingen. Heb je bij je eten geen last van

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

 
ik heb zelf geen keramische bbq, maar als ik de problemen zo zie vraag ik me af of het mogelijk is om aan de binnenkant van de dop verticale stript vilt te plakken om beter af te dichten?

geen idee hoe de dop er van binnen uit ziet, maar wie weet...
 
Ik kreeg onderstaande als antwoord van 200fahrenheit op mijn melding dat mij basterd large niet vanzelf uitgaat

Methode 1: 
U kunt uw Bastard gewoon blijven gebruiken met uw firebox minder gevuld zodat u de houtskool niet verspilt. Tijdens het gebruik zal er een laag vet ontstaan die de enkele millimeters moet verhelpen dat uw Bastard weer luchtdicht is! 

Methode 2: 
U kunt de Bastard precisie schijf inbranden en een "anti-aanbak laag" op de Bastard precisie schijf branden. 
Een goede blog hierover is te vinden op de volgende website: https://www.meesterslijpers.nl/alles-over-gietijzeren-pannen 
Echter als u deze blog opvolgt raden we u aan om de arachide olie te vervangen voor lijnzaad olie, dit heeft een hogere verbrandings- temperatuur en zorgt voor een betere luchtdichtheid van je Bastard precisie schijf. 

Iemand enige ervaring met methode 2
De 1e waren we hier al tegen gekomen. Ben benieuwd wat dat brengt in oplossing tot het probleem

Gr Eug?ne

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

 
Tegen dat je een laag zal krijgen zo dik zodat je de speling weg krijgt ga je toch een serieuze tijd bezig zijn.

Verstuurd vanaf mijn SM-T585 met Tapatalk

 
Brecht zei:
Tegen dat je een laag zal krijgen zo dik zodat je de speling weg krijgt ga je toch een serieuze tijd bezig zijn.

Verstuurd vanaf mijn SM-T585 met Tapatalk
Ik heb het 2018 model nog, deze heeft echt een heel klein beetje speling (minder als 0.5mm) en heb inmiddels 50 keer low en slow gedaan vanaf januari, maar die speling is er nog lang niet uit (wel zonder extra middeltjes uiteraard)..

Die paar mm speling die in de nieuwe zit moet gewoon een ontwerp fout zijn  maar die willen ze niet toegeven uiteraard. Want dat kost ze geld. Die dop had gewoon degelijk moeten werken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

 
Chaplok zei:
Ik kreeg onderstaande als antwoord van 200fahrenheit op mijn melding dat mij basterd large niet vanzelf uitgaat

Methode 1:
U kunt uw Bastard gewoon blijven gebruiken met uw firebox minder gevuld zodat u de houtskool niet verspilt. Tijdens het gebruik zal er een laag vet ontstaan die de enkele millimeters moet verhelpen dat uw Bastard weer luchtdicht is!

Deze reactie vind ik ronduit stuitend... je signaleert als probleem dat de kamado niet goed afsluit en dat 'ie daardoor langzaam aan helemaal op brand en krijgt dan als advies hier tegen terug dat je hem ook niet helemaal hoeft te vullen... dat botst in mijn beleving met de hele filosofie van het ontwerp van een kamado. Die zijn zo mooi isolerend ontworpen om optimaal zuinig te functioneren. Hiermee erkennen ze wat mij betreft dat hier sprake is van een ontwerpfout of tenminste een mislukte uitvoering daarvan. Het hele principe van een kamado is wat mij betreft dat je onder en boven gemakkelijk zo moet kunnen afsluiten dat de barbecue vlot dooft.
 
Dat ben ik met je eens, ik heb dan ook al aansluitende vragen  gesteld van hun "opplossing"

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

 
Zijn die mensen dan de "fabrikant" van the Bastard? Of waar zou ik mijn klacht kunnen neerleggen.

Verstuurd vanaf mijn Redmi Note 5 met Tapatalk

 
Kraai#5 zei:
Zijn die mensen dan de "fabrikant" van the Bastard? Of waar zou ik mijn klacht kunnen neerleggen.

Verstuurd vanaf mijn Redmi Note 5 met Tapatalk
Basterd = 200farenheit = je aanspreekpunt voor support garantie etc

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

 
persoonlijk vind ik dit slechte service.

hoort af fabriek gewoon in orde te zijn en dat is het niet.
er kan altijd iets fout gaan maar dan moeten ze het oplossen en daar blijven ze in dit geval ook serieus achter.
 
Absoluut waar maar ze praten er nogal omheen.

Zou een alternatief zijn om wat vilt aan de binnenzijde te plakken? Zeg maar tussen beide delen? Je zal wat dunner vilt moeten vinden en de uitsparingen moeten aanbrengen..

Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk

 
Er schijnt een nieuwe dop te komen, maar dat is pas volgend jaar. Zo lang ga ik niet wachten. Wil een barbecue die ik goed kan regelen bij lage temperaturen.

Dit is mijn oplossing voor nu. Bij de Barbecue-Exclusiefstore in Delft staan Bastard en BGE naast elkaar. Michael heeft me even laten passen en meten en toen ik tevreden was een dop voor me besteld.

352d2c09f61bd24a91576cabf0d3ad8a.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan