BasBQ
Beef en Steak

raketten stoofjes /eerste versie en tweede versie

matig vuurtje .. met da rakettestovetje ga niet zo eenvoudig worden vrees ik.


Steve
 
steve zei:
matig vuurtje .. met da rakettestovetje ga niet zo eenvoudig worden vrees ik.


Steve


Moet je toch eens over nadenken  :-?
Anders kan je alleen maar gerechten bereiden die heel kort hoog vuur kunnen verdragen en dat zou jammer zijn als je
hem ook als kooktoestel wil gaan gebruiken.
Want 't is zo'n grappig ding. ;)
 
Hans zei:
steve zei:
matig vuurtje .. met da rakettestovetje ga niet zo eenvoudig worden vrees ik.


Steve


Moet je toch eens over nadenken  :-?
Anders kan je alleen maar gerechten bereiden die heel kort hoog vuur kunnen verdragen en dat zou jammer zijn als je
hem ook als kooktoestel wil gaan gebruiken.
Want 't is zo'n grappig ding. ;)

misschien een idee om de bovenkant van de schoorsteen deels of helemaal af te sluiten (met een evt uitneembaar plaatje) en dan aan de zijkant de warmte te laten ontsnappen? Zo heb je geen directe hitte tegen je pan wanneer je bijv paella wilt maken maar kun je het plaatje er af halen voor als je iets op hoge temperatuur wilt doen.
 
Ja, indd, zoiets ben ik aan het maken, een soort viersprong zodat de vlammen afgeleid worden naar vier zijden en in het midden enkel stralingswarmte. ook zogr ik ervoor dat de pan in hoogtes kan gezet worden, traploos.
Mss wel automatich met warmtevoeler en stelmotortje want dat heb ik wel nog ergens in een schuif liggen  ;)


Steve
 
Het materiaal voor versie 3 van de rakettestoven is aangekomen, ik moest het wel nu bestellen want de store gaat dicht, Jaarlijkse vakantie !
Een vierkante buis van 100*100 dikwandig van 1meter 80 heb ik maar meegebracht komt altijd wel van pas voor een of ander projectje als er wat moest teveel zijn.


Morgen gaat versie 2 op de werkbank ( 150*150 ) waar ik reeds 75 % mee af ben. De klepjes komen erop en ik wou nog een schuifje maken voor de as.


Zover ben ik dus nu :

DA92NTi.jpg



e3LjZ3n.jpg



uK3mMFH.jpg



FW0MTM4.jpg


Het U profiel wat ik liet plooien heb ik er nu onderaan aangezet en daar komt een schuif in voor de as, die door de gaten valt waar trouwens ook de verse lucht doorvliegt.


En ik wil er achteraf een kacheltje van maken met kookplaatje aan maar daarvoor moet ik eerst nog wat materiaal verzamelen.
 
Kacheltje met stoofplaat?
Hadden we vroeg?h thuis ook :D, een potkachel met een soort van vierkante plaat erachter die naar de schoorsteen ging.
Kon je heel goed je eten op koken (warm houden) . :)
 
Zoiets bedoel ik ? denk da da PUITJE noemt en da wil ik maken!
 
Leuk, ik blijf het volgen ;)
 
steve zei:
Zoiets bedoel ik ? denk da da PUITJE noemt en da wil ik maken!


Ik kende de uitdrukking puitje niet maar heb er even op gegoogeld en je hebt gelijk.
Bij de Leuvense stoof staan er verschillende die er verdacht veel op lijken.
Alleen die van ons was niet zo luxueus  ;)
 
Hahahhaah ja ik was al jongere al gefascineerd door dit soort dingen, alles met wielen vooral maar ook bbq stoofjes enz .. dingen die je eigenlijk relatief makkelijk zelf kan maken en die echt waarde hebben als gebruiksvoorwerp. Zo heb ik me eerste echte bruikbare kachel gemaakt voor mijn garage, met heel wat uitproberen vooral herbeginnen, maar altijd volgehouden tot ik een kachel heb kunnen maken,  die NIET rookte, verschrikkelijk veel warmte produceerde en dat met heel weinig brandstof. ondertussen bijna 28 jaar geleden.
Het was een oliestoofje, ik verwarmde wel rond 150 m3 ermee en toen het -10 was haalden we tijdens een test tot +28 ?c in een niet sterk geisoleerde garage. het was dubbel beveiligd tegen brand en ik kon het in 25 seconden laten uitdoven. het pricipe was hetzelfde als de pelletkachel nu, brandstof en geforceerde luchttoevoer. Alleen had ik niet de nodige sturing en ook niet de centen en of kennis om er een sturing op te zetten. Ik was net terug van een jaartje avontuur in Duitsland en had ook net het huisje aangekocht dus het was sparen geblazen.
De kachel belandde in de schroot toen ik bang ben gemaakt voor brand en verzekeringen die niet zouden betalen, weet je dit ding was 10 keer veiliger dan de huidige houtkachels. Probeer maar es een houtkachel die je net opstookte te doven in halve minuut!


terug naar het stoofje nu, ik heb vandaag niks gedaan wegens +30 graden en ik had er totaal geen zin in  :p  maar wat ik wel deed was een en ander uittekenen en nu op zoek naar het nodige ijzer aan betaalbare prijs .


Steve


 
En zo blijven we bezig, mooi verhaal. ;)
 
Zo , de vierkante buis is klaar om te verzagen!! Na heel wat opkuiswerk in de garage is zoonlief erin geslaagd de boel terug op orde te krijgen! Nu ligt alles klaar, reeds de zaagsnedes aangeduid met potlood en morgenavond gaat het verder.

100*100*1800 is de buis nu,4 mm dikke wand.



Steve
 
Alles verzaagd, ontbraamd en aan elkaar gelast onder de juiste hoek. heel wat gaten geboord diameter 13mm zodat de assen mooi in de aslade kunnen verdwijnen.
Een paar regelbare pootjes eraan gezet en zodra ik deze week wat vrij kan maken komt bovenaan de houder voor de kookpot/paellapan. Versie 3 is dus bijna af..

Versie 1 is ondertussen richting HH ( hansestadt hamburg) , mijn goeie maat was op verlof en ik was em nog wat schuldig en heb em dan maar het raketstovetje versie 1 meegegeven. Als een klein ventje met een spekke is ie vertrokken, zalig iemand zo gelukkig kunnen maken !!


Versie 2 is ondertussen bijna een heus kookfornuis geworden, een vlakke plaat , 8 mm dik 1000mm lang en 400mm breed , maar de foto die ik zo vlug mogelijk ga posten toont duidelijk wat ik bedoel.


Steve





 
Door omstandigheden heb ik even geen tijd om verder te werken, maar uitstel is geen afstel !
ondertussen wel alles volledig opgelast!


Steve
 
Ondertussen is het raketstoofje versie 2 volledig af en heb er dus een buitenkeukentje van gemaakt. Een dikke laag verf kreeg het geheel gisteren en heb alles in de garage voor de pelletkachel laten drogen. Morgen of Donderdag komt alles in de tuin en kan ik de eerste duidelijke fotos posten!


Steve
 
Om de een of andere reden wil het dus weer eens niet lukken om de foto te plaatsen .. maar ik geef niet op!

Morgenavond gaat de set trouwens buiten in de tuin voor de eerste keer warmdraaien zodat de verf kan inbranden en volledig droog is. Ook de plaat wil ik inbranden, het vettige laagje is er reeds op, de ingredi?nten om op de juiste manier het laagje erop te branden liggen ook klaar.


Ik hoop dat mijn berekening qua in en uitgang ietwat klopt zodat alles goed op temperatuur kan komen.



Steve
 
jFieZlR.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan