BasBQ
Beef en Steak

raketten stoofjes /eerste versie en tweede versie

@ Steve.
Bedankt voor je uitleg, ik heb nu een idee over de werking van dit imposante apparaat want ik had werkelijk geen flauw idee waar het over ging. :-?
Nu ik het meen te begrijpen ben ik er benieuwd naar de foto's als het allemaal in werking is. ;)
We wachten vol spanning. :)
 
RdJPyq9.jpg


WsQwGSg.jpg


KxIrceH.jpg


B5UmrCZ.jpg



De verf is erop en nu kan hij de rest van de dag in het zonnetje bakken.


Steve
 
Zonet heb ik versie1 dus es getest, branden doet ie natuurlijk wel en de vlam komt er zo net bovenuit maar het bevalt me nog niet, ik wil meer pit, het moet bulderen in die buis.. iemand tips eventueel of ervaring met deze stoofjes?


Steve
 
heb ooit zelf wel eens een rocketstove gemaakt van blik. Mij staat bij dat de verbrandingskamer geisoleerd was met een buitenmantel volgestort met van die hydrokorrels. Weet niet of je er wat aan hebt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

 
Een tweede test met dubbel zoveel houtstokjes maar dan kleinere diameter leverde me alvast meer vuur op. Ik bezorg me nog meer droge stokjes van 40 a 45 cm en maak er bundeltjes van (zo ongeveer diameter 10 cm, dan heb ik brandstof genoeg voor de kleine raket.

In ieder geval is de verf nu mooi ingebrand en kan ik verder met mijn tweede versie want ik ben benieuwd welke het beter gaat doen !


Steve
 
Cu1BZuX.jpg



qlGlQYs.jpg



Zo deze is volledig af ! VERSIE 1  120mm vierkant ..


Steve
 
Mooi ding geworden Steve. :)
Ik heb een vraagje, ik dacht dat ik de werking begreep maar ik zie geen schoorsteen of rook afvoer.  :-?
Is dat bij deze constructie niet nodig of zie ik hem over het hoofd?
 
Dat ziet er gaaf uit nu de paella nog  :)
 
Er is uiteraard een schouw en die is precies onder de pan / nu een schaal die ik erop gezet heb?
Het is zo dat een rakettestove eigenlijk quasi nul uitlaat geeft ? dit is de beste verbranding die je kan bedenken en vandaar ook milieuvriendelijk maar toch moet er doorstroom zijn en zo komt hier de weinige uitlaat onderaan de pan uit samen met wat vlammen als alles goed gaat. Dan is et precies een pan die op je gasvuur staat en de vlammen strelen je pan :)

Er zijn drie gaten in de stove, helemaal onderaan is er luchttoevoer, schuin omhoog de toevoer voor brandstof, hout / pellet en bovenaan de uitlaat voor rook warmte vlammen .. op de foto zie je indd niet dat er ruimte is tussen de pan en de uitlaatbuis, maar die is er natuurlijk wel !




Steve
 
Nu nu is het me helemaal duidelijk, nogmaals dank voor je uitleg. ;)
Heb je er al gebruik van gemaakt?
 
prUyjK7.jpg



Graag gedaan, goed dat mensen zich vragen stellen rond mijn creaties :)


Steve
 
Daar doen we het toch allemaal voor. :)
We worden graag wat wijzer van de idee?n van elkaar. ;)
 
Ondertussen is het juiste U-profiel aangekomen en kan ik weer verder met Versie 2 van de rakettestoven.Tegen vanavond probeer ik alvast iets uit te bedenken om een aslade te maken met deurtje via dit u-profiel.
Ik hou jullie op de hoogte en natuurlijk met wat fotos!


Steve
 
Lekker bezig zeg! Gaaf ding.

Ben je niet bang dat er teveel warmte op 1 plek onder de pan komt waardoor bijv de paella aan gaat branden? Maw, heb je geen vlamverdeler oid nodig?
 
Ik kreeg indd de indruk dat de pan hoger zal moeten en dat ik een vlammenverdeler nodig heb? maar uiteraard ook een goeie kok aan het vuur die non stop aan het omroeren gaat!! ;)

De pan op de laatste foto is eigenlijk een plantenschaal die ik nog moet voorzien van pootjes en die komt dan in de tuin en de echte paella pan komt eraan!



Steve
 
paella hoef je normaal niet teveel om te roeren, is een kwestie van de juiste temperatuur te hebben en genoeg vocht
 
Ik ga nog iets uitzoeken om dit te kunnen regelen , over welke temperatuur spreekt men als ideaal voor paella ? Koken is absoluut niet mijn sterkste punt, ik wil het wel uitproberen natuurlijk :)




Steve
 
Temperatuur zelf kan ik niet zeggen. Ikzelf doe dit wat op gevoel, eerst op hoge hitte 10 min (sterk kokend) en dan nog een 10min rustig sudderend., ook niet meer roeren dan. http://www.tapasbonitas.nl/arroces/Paella_de_la_Casa_01n.php dit is een goed recept.

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk

 
steve zei:
Ik ga nog iets uitzoeken om dit te kunnen regelen , over welke temperatuur spreekt men als ideaal voor paella ? Koken is absoluut niet mijn sterkste punt, ik wil het wel uitproberen natuurlijk :)




Steve

Bij A.H. wordt gesproken over ? 200gr.C, dit is wel voor de oven maar denk dat het voor de raketten stoof het zelfde zal zijn.
Gewoon eens proberen als je het lekker vind ;)

https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R940676/rijst-en-garnalen-uit-de-oven

Op google (m'n advies bureau) spreekt men meest over matig vuur, het zou dus ook een tikkie lager kunnen.

we zien de plaatjes wel als je het gaat proberen ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan