BasBQ
Beef en Steak

Pellet BBQ, is dit nog wel BBQ'en?

Pellet BBQ is geen BBQ'en


  • Totaal aantal stemmers
    0
Hans zei:
Als ik dat niet meer zou hebben na m'n zoveelste P.P. ja dan denk ik dat het ook geen zin meer heeft om buiten dingen te gaan koken, bakken, roken of grillen.
We hebben een prima fornuis/oven in de keuken staat altijd lekker droog en helemaal electr. geregeld. :D !!!

PP maken in de oven binnen en dan een smokebox in de oven plaatsen lijkt me niet ideaal. Ik weet zeker dat ik daar thuis niet mee weg ga komen .
Liquid smoke gebruiken lees ik toch niet al te lovende verhalen over.
Dus ben je aangewezen op echte rook van houtproducten. En dat moet je toch wel buiten doen. En zo de BBQ smaak aan je voedsel geven.

Dat gezegd. Ik geloof niet dat ik zomaar de hobby beu ga worden. En er zijn nog zoveel gerechten die ik wil maken en plezier aan ga beleven. Dat voor mij BBQ voorlopig nog geen sleur gaan worden. En ik lekker op de BGE en Weber blijf BBQ-en
 
Bram zei:
Hans zei:
Als ik dat niet meer zou hebben na m'n zoveelste P.P. ja dan denk ik dat het ook geen zin meer heeft om buiten dingen te gaan koken, bakken, roken of grillen.
We hebben een prima fornuis/oven in de keuken staat altijd lekker droog en helemaal electr. geregeld. :D !!!

PP maken in de oven binnen en dan een smokebox in de oven plaatsen lijkt me niet ideaal. Ik weet zeker dat ik daar thuis niet mee weg ga komen .
Liquid smoke gebruiken lees ik toch niet al te lovende verhalen over.
Dus ben je aangewezen op echte rook van houtproducten. En dat moet je toch wel buiten doen. En zo de BBQ smaak aan je voedsel geven.

Dat gezegd. Ik geloof niet dat ik zomaar de hobby beu ga worden. En er zijn nog zoveel gerechten die ik wil maken en plezier aan ga beleven. Dat voor mij BBQ voorlopig nog geen sleur gaan worden. En ik lekker op de BGE en Weber blijf BBQ-en

Kijk Bram, da's de ware geest geen automatisch pallet apparaat op m'n plaatsje.
Maar vrijheid blijheid ieder mag z'n idee daarover hebben. :)
 
Hier ook al weer bijna 4 jaar een pellet BBQ bezitter, waarvan de hoofdreden in eerste instantie de KCBS wedstrijden was. Inmiddels moet ik bekennen dat deze ook veel voor het thuiswerk gebruikt wordt. Dusdanig zelfs dat als ik het aantal keer gebruik zou tellen, de pellet BBQ met kop en schouders in aantal boven de rest van de BBQ's zou uitsteken.
En waarom? Simpel, het gebruiksgemak. Knopje indrukken, kwartiertje wachten en beginnen maar. Ben je klaar? Weer knopje indrukken, weer kwartiertje wachten en helemaal koud. Hoe je het wendt of keert, het kost altijd meer werk als ik een andere BBQ wil gebruiken. Dus met name doordeweeks als ik thuis kom van werk, dan krijgt het gemak de voorkeur.

Is het BBQ? Ja! Aangezien ik de regels van KCBS hanteer en deze dit als BBQ accepteren, is het dus BBQ.
Voelt het als BBQ? Mwah.....heel eerlijk, na al die tijd nog steeds niet helemaal 100%.

Maar ik zie veel redenen voorbij komen waarom een pellet BBQ geen BBQ zou zijn, maar oven. Tegengeluiden zie ik ook, want bij de 'normale' BBQ's worden ook steeds meer hulpmiddelen gebruikt. En zo zie ik het ook.

Elektronische ontsteking voor het ontsteken van de pellets, dat is niet heel anders dan b.v. een Looftlighter gebruiken voor het aansteken van je kolen/briketten. Het is overigens niet 100% noodzakelijk bij een pellet BBQ. Het zal niet vaak voorkomen, maar je kan prima de pellets zelf ontsteken zonder dat het absoluut noodzakelijk is dat de pellet BBQ dit voor je doet. Iets wat wij af en toe ook wel doen, wanneer er en stroomstoring bij een wedstrijd is en we alleen onze backup-accu kunnen gebruiken voor het laten draaien van de pellet BBQ's

Automatische aanvoer van brandstof, dat is dan weer niet heel veel anders dan het gebruik van een gravity feed smoker. Bij de pellet BBQ is dat elektrische wormwiel wel noodzakelijk vanwege hoe het ding gebouwd is en de aanvoer van je brandstof horizontaal verloopt i.p.v. verticaal zoals bij een gravity feed.

Automatische temperatuur regeling, dat is weer niet veel anders dan het gebruik van een controller.

Dus al die losse zaken kom je ook bij andere BBQ's tegen of kan je bij andere BBQ's gebruiken. De kracht van een pellet BBQ zit erin dat deze al deze losse zaken combineert in ??n ding.

Als we naar het gebruik kijken dan is er wel iets wat anders is, wat de meeste misschien op het eerste gezicht niet zouden vermoeden. De rooksmaak in je product; die is er namelijk nauwelijks. De pellets branden zo schoon, dat dit nauwelijks rook produceert op de gangbare temperaturen. Of je moet de pellet BBQ rond de 80-90 graden zetten, dan krijg je nog wel wat rooksmaak mee, maar daarboven nauwelijks is mijn ervaring. Dit gaat trouwens in mindere mate op voor de echte low & slow sessies die b.v. meer dan 8 uur duren. Ondanks de lage rookproductie krijg je door de lange tijd toch nog wel een beetje rook in je product, maar in mijn beleving veel minder dan wanneer je met houtskool/briketten BBQ'ed.
Of misschien toch niet.......? Want wat doet iedereen die met houtskool/briketten BBQ'd? Juist, die gooien er blokjes rookhout bij om de gewenste rooksmaak te krijgen. En laat dat nu ook mogelijk zijn en gebeuren met een pellet BBQ. Wanneer je een diepere rooksmaak wilt hebben, dan gebruik je aanvullend een smoker-tube met de gewenste pellets om de extra rook te genereren, die de verbrandingskamer van de pellet BBQ zelf niet kan geven.

Dus als je het zo ontleed, dan zijn er ook veel overeenkomsten.
Feit is dat pellet BBQ's het ook ontzettend goed doen en blijven doen bij wedstrijden, dus wat er af komt is niet te onderscheiden van wat vanaf andere BBQ's komt.
Kwaliteit van het vlees, de receptuur voor de bereiding en de kunde van de pitmaster c.q. kok zijn de doorslag gevende factoren en het belangrijkst. Het gebruikte type BBQ is dan slechts bijzaak.
 
Mooie duidelijke uitleg, dank je wel ;)
 
Inderdaad een duidelijke objectieve uitleg/mening Danny  :)
 
Zeker mooie uitleg, waarin ook Danny aangeeft het zelf (nog steeds) niet vindt aanvoelen alszijnde 100% bbq-en.

Dichterbij dan dit gaan we niet komen qua antwoord
 
Ik ben het op bijna alle punten met je eens Danny behalve op dit punt:

DanBras zei:
Is het BBQ? Ja! Aangezien ik de regels van KCBS hanteer en deze dit als BBQ accepteren, is het dus BBQ.

Leuk de KCBS, maar natuurlijk maar een druppel in een oceaan van barbecue?rs. Daarbij zou als je volgens die regels leeft pulled pork van procureur geen barbecue zijn.
En vorig jaar probeerden ze gas er ook door te krijgen. Dus sorry als ik die club niet als maatstaf neem :D
 
noskos zei:
Leuk de KCBS, maar natuurlijk maar een druppel in een oceaan van barbecue?rs. Daarbij zou als je volgens die regels leeft pulled pork van procureur geen barbecue zijn.
En vorig jaar probeerden ze gas er ook door te krijgen. Dus sorry als ik die club niet als maatstaf neem :D
Daarom vermeld ik de KCBS er ook specifiek bij. Wie daar verder ook waarde aan hecht, dat moet ieder voor zichzelf uitmaken.
Voor wat betreft wedstrijden zijn ze in ieder geval de grootste, hoewel ik het met je eens ben dat de meeste BBQ'ers zich niet in het wedstrijdcircuit bewegen en KCBS dan relatief een kleine groep is.

En voor KCBS wedstrijden hebben wij ons aan hun regels te houden en volgens de toen en nu geldende regels is een pellet BBQ een BBQ. Dat dit gevoelsmatig bij mij ook schuurt dat geef ik al aan, ondanks dat ik dat ding al bijna 4 jaar heb en het dus nog steeds niet 100% als echt BBQ'en voelt. Let wel, hier bedoel ik het BBQ'en op zich mee, want wat er vanaf komt kan zeker 110% die test doorstaan en doet niet onder voor wat je met 'traditionele' BBQ voor elkaar kan krijgen.

Gas bij wedstrijden gaat mij persoonlijk ook een stap te ver, hoewel heel kort door de bocht dat ook maar een relatief klein stapje is t.o.v. een pellet BBQ. Daarnaast kan ik mij een BBQ Genootschap Meating herinneren, waar er een blinde test is gedaan met een gerechtje wat van een normale WGA en van een gas WGA afkwam. Het verschil kon door de aanwezigen niet geproefd worden. Dus ook hier geldt de aversie meer op zich tegen het BBQ'en op gas zelf, dan tegen wat er vanaf komt.

Een groot meervoudige Amerikaanse KCBS BBQ kampioen heb ik in een persoonlijk gesprek met een aantal BBQ'ers zelfs horen zeggen dat hij alleen heel goed was in KCBS wedstrijden, maar de manier van BBQ'en en de gerechten maar saai vond. Thuis als hij voor gasten moest BBQ'en, dan gooide hij altijd bij voorkeur zijn grote gas-BBQ aan  :D
 
@danny wel mooi verwoord

Tja denk niet dat de anti-pellet mensen overtuigt zijn van kolen vs pellet,  zelfs al zou je op een automagische wijze een kolen transport op een bbq aansluiten (vandaar gravity fed bv)

Maar ja "if your looking you ain't cooking"  lijkt me in deze wel opgaan, deze mensen zijn zo gewend aan heel heet & kort op de Q voedsel  nu ja wat je voedsel noemt is dat
low & slow en dus smakelijker vlees een nieuwe ervaring is voor hun... teminste zo voelt het momenteel aan.

Het ontgaat de meeste dat de tijd nemen voor je bereiding en genieten van het eten .. zo had ik laatst enorm veel moeite gedaan in een proeverij van vlees .. veel mensen hadden zoiets van "hap slik weg" .. o ja dat roken proefde ze wel maar ach genieten van het eten ... hmmmm nee ..
Maar gelukkig waren er ook mensen die het konden waarderen :)

 
Terug
Bovenaan Onderaan