BasBQ
Beef en Steak

Pellet BBQ, is dit nog wel BBQ'en?

Pellet BBQ is geen BBQ'en


  • Totaal aantal stemmers
    0
Alhoewel ik zelf geen gebruik maak van ene pelletsmoker, mede omdat ik al drie units heb staan en mijn partner het geen goed idee vindt om een vierde erbij te zetten, is het weldegelijk BBQ-en. Vergelijk het met een Tesla die automatisch rijdt, het blijft auto rijden maar met steeds meer hulpmiddelen.
 
Timbo zei:
Alhoewel ik zelf geen gebruik maak van ene pelletsmoker, mede omdat ik al drie units heb staan en mijn partner het geen goed idee vindt om een pvierde erbij te zetten, is het weldegelijk BBQ-en. Vergelijk het met een Tesla die automatisch rijdt, het blijft auto rijden maar met steeds meer hulpmiddelen.

Ik vind dat je autorijden nou niet echt kunt vergelijken met bbq-en
Hoe ver wil je dan doorgaan met automtiseren, straks komen er voertuigen op de markt waar je op en schermpje je bestemming intoetst en dan brengt het mobiel je terplekke ben je dan ook nog aan het auto rijden?
Je rijdt immers in een auto alleen je stuurt niet zelf meer maar je hulpmiddelen brengen je ter plekke.
Zo zie ik het bbq-en met een pellet smoker ook ongeveer.
Je legt wel het vlees er nog zelf in en ja je moet wel de moeite nemen om
in te voeren wat je er mee wilt maar voor de rest kan de boel gwoon z'n gaan laten gaan de smoker regelt het wel.(als ie het blijft doen tenminste want het schijnt wel eens fout te gaan lees ik)
Ik vind niet dat Jij dan aan het bbq'n bent maar daarover verschillen we dus duidelijk van mening.
 
:-O, nu ja 99% van de NL-er die mikt een zak kolen in een 10,- kostende 1mm ijzer/staalplaat ikea achtig bouwwerk .. zet de tuinbrander erop en wacht totdat het gloeiend heet is en mikt je (voorgegaart)vlees erop totdat het net zwart begint te worden en dan  1L aan "saus" eroverheen  X( Dus de lat bij een pellet ding ligt lager  ?

groen ei of vergelijkbaar ding is dan ook geen BBQ ?  immers het is ook aansteken en weglopen,  teminste met beetje ervaring en die heatprobes .. .is het iets meer werk dan een pellet ding..



Als het aan mij ligt is iemand al weken bezig met "het meesterwerk" wat je geserveerd krijgt en zit er dus meer werk in dan alleen de tijd op de Q .. en de kust van een echte BBQ-er zit hem in elke keer weer een lekkere maaltijd die zonder toegevoegde "winkel-sausjes" te behappen is



ps ik heb een pellet ding .. en wat ik "haat" is dat hij rookt op lage temperatuur .. oftewel geen kolen als brandstof alleen hout pellets..
Achteraf gezien zou ik meer aan een "groen ei" hebben dan aan een pellet ding .. omdat 50% van het gezin liever ongerookt heeft (meer voor de overblijvers :) )



 
Natuurlijk is auto rijden geen bbq-en maar de wijze waarop techniek bepaalde taken gaat over nemen is naar mijn mening wel vergelijkbaar. Voorts gaat inderdaad zoals door vso wordt opgemerkt  er meer werk inzitten in het voorbereidende werk als louter en alleen de tijd welke het stuk vlees of anderszins, doorbrengt op de bbq zelf. Het kruiden, snijden, trimmen, uitzoeken van het vlees, de wijze van bereiding bepalen, het maken van de saus etcetera vergt immers ook veel tijd. Ik ben nu al twee weken aan het zoeken naar een goed recept voor porchetta en de wijze de porchetta het beste bereid kan worden. 
 
Timbo zei:
Natuurlijk is auto rijden geen bbq-en maar de wijze waarop techniek bepaalde taken gaat over nemen is naar mijn mening wel vergelijkbaar. Voorts gaat inderdaad zoals door vso wordt opgemerkt  er meer werk inzitten in het voorbereidende werk als louter en alleen de tijd welke het stuk vlees of anderszins, doorbrengt op de bbq zelf. Het kruiden, snijden, trimmen, uitzoeken van het vlees, de wijze van bereiding bepalen, het maken van de saus etcetera vergt immers ook veel tijd. Ik ben nu al twee weken aan het zoeken naar een goed recept voor porchetta en de wijze de porchetta het beste bereid kan worden.


Geheel en puur uit interesse, het is jouw mening en die respecteer ik. Naar aanleiding van jouw opmerking/mening en ook van je voorganger heb ik de volgende stelling:
Als Pellet BBQ's echt BBQ-en is dan is Elektrisch BBQ-en dat ook.
Beiden zijn namelijk volledig afhankelijk van 220/230 Volt uit het stopcontact, anders doen ze het niet :-? (in de USA 110 Volt)

Ben benieuwd
 
Ewald zei:
Geheel en puur uit interesse, het is jouw mening en die respecteer ik. Naar aanleiding van jouw opmerking/mening en ook van je voorganger heb ik de volgende stelling:
Als Pellet BBQ's echt BBQ-en is dan is Elektrisch BBQ-en dat ook.
Beiden zijn namelijk volledig afhankelijk van 220/230 Volt uit het stopcontact, anders doen ze het niet :-? (in de USA 110 Volt)

Ben benieuwd
Denk dat je  het anders "moet" zien, 

Bij een pellet bbq is de vijzel(auger) ventilator en ontsteking elektronisch aangedreven, hierdoor is de brandstof (pellets) aanvoer geregeld, eveneens de lucht-toevoer en ontsteking is een "plus" in dit geval is de elektronica & elektra alleen nodig voor toevoer van lucht & brandstof. je hebt alleen voor de onsteking veel stroom nodig daarna kan je af met een accu.
Je soort brandstof is wisselbaar + onderheving aan de weersinvloeden/opslag van je brandstof.

Je grilplaat/elektronische bbq "verstoken' direct energie voor de hitte productie  en is super consistent..

Gas zit hier mooi tussen-in omdat je brandstof verstookt via een consistente wijze.

kolen bbq(green eggs) / braai en "goedkope plaatmateriaal" bbq zijn allemaal afhankelijk van de losse brandstoffen kolen/hout ..  en hebben soms net iets meer gemak met toevoegen van elektronica.


Wist je bv dat er "zwaarte kracht gevoede" bbq-'s bestaan?(google: "gravity fed BBQ")  beetje zoals de UUNI (google "UUNI pizza oven")  in feite zijn dit andere "variaties" op een pellet bbq .. hierbij is de elektronica eigenlijk verwijderd en vervangen door zwaartekracht, nadeel is dat als ze aanstaan je ze uit moet laten branden (blussen kan maar risico door rappe temperatuur wisseling dat je dingen beschadigd die liever langzaam af willen koelen)

Kolen vs gas,  gas verbranden is eigenlijk heel "net" proces: bij verbanding onstaat "hitte" en "water", het roet is door onvolledige verbranding (gele vlam)  hierom is een gasfornuis herkenbaar blauw als deze aanstaat. 
Bij productie van "kolen"  onvolledig-verbrand/vergas je een natuur product en laat je koolstof achter kortom je haalt de smaak element weg, in ruil voor reukloze hittebron die zich bewerkt (toevoeging van zetmeel/zand/zaagsel de zogeheten briketten) of onbewerkt (houtskool)  min of meer een "ongecontroleerde"  vuur afgeven.. in ieder geval niet zo constistent als elektronisch/gas zonder interventie.


ik vraag me ook eerder af waarom men nog geen houtskool pellet(s) geproduceert heeft,  X(
 
vso zei:
Ewald zei:
Geheel en puur uit interesse, het is jouw mening en die respecteer ik. Naar aanleiding van jouw opmerking/mening en ook van je voorganger heb ik de volgende stelling:
Als Pellet BBQ's echt BBQ-en is dan is Elektrisch BBQ-en dat ook.
Beiden zijn namelijk volledig afhankelijk van 220/230 Volt uit het stopcontact, anders doen ze het niet :-? (in de USA 110 Volt)

Ben benieuwd
Denk dat je  het anders "moet" zien, 

Bij een pellet bbq is de vijzel(auger) ventilator en ontsteking elektronisch aangedreven, hierdoor is de brandstof (pellets) aanvoer geregeld, eveneens de lucht-toevoer en ontsteking is een "plus" in dit geval is de elektronica & elektra alleen nodig voor toevoer van lucht & brandstof. je hebt alleen voor de onsteking veel stroom nodig daarna kan je af met een accu.
Je soort brandstof is wisselbaar + onderheving aan de weersinvloeden/opslag van je brandstof.

Je grilplaat/elektronische bbq "verstoken' direct energie voor de hitte productie  en is super consistent..

Gas zit hier mooi tussen-in omdat je brandstof verstookt via een consistente wijze.

kolen bbq(green eggs) / braai en "goedkope plaatmateriaal" bbq zijn allemaal afhankelijk van de losse brandstoffen kolen/hout ..  en hebben soms net iets meer gemak met toevoegen van elektronica.


Wist je bv dat er "zwaarte kracht gevoede" bbq-'s bestaan?(google: "gravity fed BBQ")  beetje zoals de UUNI (google "UUNI pizza oven")  in feite zijn dit andere "variaties" op een pellet bbq .. hierbij is de elektronica eigenlijk verwijderd en vervangen door zwaartekracht, nadeel is dat als ze aanstaan je ze uit moet laten branden (blussen kan maar risico door rappe temperatuur wisseling dat je dingen beschadigd die liever langzaam af willen koelen)

Kolen vs gas,  gas verbranden is eigenlijk heel "net" proces: bij verbanding onstaat "hitte" en "water", het roet is door onvolledige verbranding (gele vlam)  hierom is een gasfornuis herkenbaar blauw als deze aanstaat. 
Bij productie van "kolen"  onvolledig-verbrand/vergas je een natuur product en laat je koolstof achter kortom je haalt de smaak element weg, in ruil voor reukloze hittebron die zich bewerkt (toevoeging van zetmeel/zand/zaagsel de zogeheten briketten) of onbewerkt (houtskool)  min of meer een "ongecontroleerde"  vuur afgeven.. in ieder geval niet zo constistent als elektronisch/gas zonder interventie.


ik vraag me ook eerder af waarom men nog geen houtskool pellet(s) geproduceert heeft,  X(


Als we Gravity Vault smokers mee gaan tellen bij de Pellet BBQ's dan verandert mijn hele mening (ik was in de veronderstelling dat we het alleen over de bekende en populaire types hadden met elektrisch aangedreven wormwiel  (Traeger, Yoder, GMG etc.), het gaat mij niet om de brandstof want pellets branden heel schoon en zonder de kans op nare bijsmaakjes. Daarom doen ze het zo goed op BBQ-wedstrijden, als je met je houtskool pech hebt en er zit stinkkool tussen en je let er niet op dan heb je je gerecht verziekt.

Het gaat mij puur om dat ze volledig afhankelijk van 220/230 Volt uit het stopcontact, anders doen ze het niet (of Accu en in de USA 110 Volt)
Je gaat het toch niet menen dat jij Elektrisch ook echte BBQ vindt  :-O

 
Daarbij kun je een gravity fed en vault smoker ook zonder elektronica regelen. Althans in theorie. Bij de Dutch Bros. Smokers zit alleen een aansluiting voor een digiq oid, maar je zou er een schuif of daisywheel op kunnen zetten om zo te temperatuur te regelen.

En een gravity fed zet je uit door alles dicht te zetten. Geen zuurstof, geen vuur.
 
Ewald zei:
vso zei:
Ewald zei:
Geheel en puur uit interesse, het is jouw mening en die respecteer ik. Naar aanleiding van jouw opmerking/mening en ook van je voorganger heb ik de volgende stelling:
Als Pellet BBQ's echt BBQ-en is dan is Elektrisch BBQ-en dat ook.
Beiden zijn namelijk volledig afhankelijk van 220/230 Volt uit het stopcontact, anders doen ze het niet :-? (in de USA 110 Volt)

Ben benieuwd
Denk dat je  het anders "moet" zien, 

Bij een pellet bbq is de vijzel(auger) ventilator en ontsteking elektronisch aangedreven, hierdoor is de brandstof (pellets) aanvoer geregeld, eveneens de lucht-toevoer en ontsteking is een "plus" in dit geval is de elektronica & elektra alleen nodig voor toevoer van lucht & brandstof. je hebt alleen voor de onsteking veel stroom nodig daarna kan je af met een accu.
Je soort brandstof is wisselbaar + onderheving aan de weersinvloeden/opslag van je brandstof.

Je grilplaat/elektronische bbq "verstoken' direct energie voor de hitte productie  en is super consistent..

Gas zit hier mooi tussen-in omdat je brandstof verstookt via een consistente wijze.

kolen bbq(green eggs) / braai en "goedkope plaatmateriaal" bbq zijn allemaal afhankelijk van de losse brandstoffen kolen/hout ..  en hebben soms net iets meer gemak met toevoegen van elektronica.


Wist je bv dat er "zwaarte kracht gevoede" bbq-'s bestaan?(google: "gravity fed BBQ")  beetje zoals de UUNI (google "UUNI pizza oven")  in feite zijn dit andere "variaties" op een pellet bbq .. hierbij is de elektronica eigenlijk verwijderd en vervangen door zwaartekracht, nadeel is dat als ze aanstaan je ze uit moet laten branden (blussen kan maar risico door rappe temperatuur wisseling dat je dingen beschadigd die liever langzaam af willen koelen)

Kolen vs gas,  gas verbranden is eigenlijk heel "net" proces: bij verbanding onstaat "hitte" en "water", het roet is door onvolledige verbranding (gele vlam)  hierom is een gasfornuis herkenbaar blauw als deze aanstaat. 
Bij productie van "kolen"  onvolledig-verbrand/vergas je een natuur product en laat je koolstof achter kortom je haalt de smaak element weg, in ruil voor reukloze hittebron die zich bewerkt (toevoeging van zetmeel/zand/zaagsel de zogeheten briketten) of onbewerkt (houtskool)  min of meer een "ongecontroleerde"  vuur afgeven.. in ieder geval niet zo constistent als elektronisch/gas zonder interventie.


ik vraag me ook eerder af waarom men nog geen houtskool pellet(s) geproduceert heeft,  X(


Als we Gravity Vault smokers mee gaan tellen bij de Pellet BBQ's dan verandert mijn hele mening (ik was in de veronderstelling dat we het alleen over de bekende en populaire types hadden met elektrisch aangedreven wormwiel  (Traeger, Yoder, GMG etc.), het gaat mij niet om de brandstof want pellets branden heel schoon en zonder de kans op nare bijsmaakjes. Daarom doen ze het zo goed op BBQ-wedstrijden, als je met je houtskool pech hebt en er zit stinkkool tussen en je let er niet op dan heb je je gerecht verziekt.

Het gaat mij puur om dat ze volledig afhankelijk van 220/230 Volt uit het stopcontact, anders doen ze het niet (of Accu en in de USA 110 Volt)
Je gaat het toch niet menen dat jij Elektrisch ook echte BBQ vindt  :-O
hoezo brandstof uit de "vergelijking" halen ?  dat lijkt me wel erg noodzakelijk voor je Q om te werken (naast hitte en zuurstof)  de rest is de "locatie"

ik denk dat je anders appels met peren aan het vergelijken bent als je de gravity fed niet mee zou nemen.

hoe bedoel je elektrisch ?  er zijn diverse "elektrische" componenten .. dus specifiek zijn is handig.
1. ontsteking (via vonk of via "verhitting")
2. verwarming (direct je gerecht verwarmen)
3. ventilatie (zuurstof toe of afvoer regelen)
4. brandstof bijvullen (vijzel draaien)
5. temperatuur uitlezen
6. digitale aansturing (op basis van temperatuur  en of tijd brandstof en/of lucht toevoer besturen)

Tja je kan zonder 230 /accu maar erhm .. waarom zou ik dat willen ? ik vind het wel fijn dat brandstof automagisch in een potje dondert elke x seconden.. en de temperatuur redelijk constant blijft met een variatie van + of - 15 graden.. handmatig is dit veel "werk" .. nu ja de groene eitjes is dat ook wel te doen ..

accu zou ik hinderlijk vinden, nee laat maar lekker 230 zijn altijd in de buurt..




 
Ik vind de vraag zelf lastig om te beantwoorden. Voor mijn gevoel is het geen barbecue?n. Ik heb een Traeger Ironwood 885 in de tuin staan en ik heb daar niet ?het barbecuegevoel? bij. Maar dat heb ik bij gas en elektrische barbecues ook niet.

Bij gas en elektrisch is het de brandstof, maar een pellet barbecue werkt op hout, dus dat kan het niet zijn.

Ik heb ook een DigiQ die ik op mijn Weber Summit Charcoal en Bastard gebruik. Die regelt de temperatuur en geeft een alarm wanneer het eten klaar is. Net zoals een pellet barbecue. Daar zit het dus ook niet in.

Blijft het aansteken over. Dat gaat bij een pellet barbecue met een druk op de knop en als ik een looftlighter gebruik is dat ook met een druk op de knop.

Dus eigenlijk is er niet heel veel verschil. Zeker bij low&slow.

Searen is lastiger op een pelletbarbecue, maar met een skillet of grill grates kun je een mooie bruine korst krijgen. In een vault of gravity fed heb je dat probleem ook trouwens.

En toch voelt mijn Traeger als een oven, een houtgestookte convectie oven. Misschien moet ik er nog een tijd mee werken om het als barbecue te zien. Maar voorlopig ?voelt? het niet als barbecue.
 
vso zei:
hoezo brandstof uit de "vergelijking" halen ?  dat lijkt me wel erg noodzakelijk voor je Q om te werken (naast hitte en zuurstof)  de rest is de "locatie"
Dat zeg ik ook helemaal niet, mijn mening over pellet BBQ's heeft niks met de brandstof te maken zeg ik, maar met de werking van die BBQ's (de gravity vault buiten beschouwing gelaten want die doet het zonder elektrische voeding ook, zoals noskos ook al aangaf.

Maar je mening is duidelijk je bent een volledige voorstander, dat is jouw mening, prima :)

 
Ewald zei:
vso zei:
hoezo brandstof uit de "vergelijking" halen ?  dat lijkt me wel erg noodzakelijk voor je Q om te werken (naast hitte en zuurstof)  de rest is de "locatie"
Dat zeg ik ook helemaal niet, mijn mening over pellet BBQ's heeft niks met de brandstof te maken zeg ik, maar met de werking van die BBQ's (de gravity vault buiten beschouwing gelaten want die doet het zonder elektrische voeding ook, zoals noskos ook al aangaf.

Maar je mening is duidelijk je bent een volledige voorstander, dat is jouw mening, prima :)
Nee ik ben geen 100% voorstander,  sterker nog ik heb een slap aftreksel (als je het zo mag noemen) van een goeie pellet smoker .. de tarington house pellet grill (makro huismerk) mist toch net teveel features en wellicht is die van mij nog niet optimaal kwa elektronica waardoor ik nog niet de ervaring heb die ik zou moeten hebben (smoken gaat niet op lage temp)

Maar goed daarvoor is bij ome ali een vervangende controler en onderdelen in bestelling.

ik vind alleen dat je elektrische /gas bbq erbij betrekken niet een eerlijke vergelijking .. ik zou eerder de gravity fed dingen erbij betrekken.. vandaar de verklaring waarom.



Tja mijn enige mening is dat ik het een "jammer" punt vind van pellet dingen is dat je weinig "controle" hebt over de hoeveelheid rook versus "schone hitte"  en de temp bereik .. o tot 450 graden bv ..
De nieuwere modellen hebben "open vuur"  en is dus meer BBQ gevoel ..


als iemand mij een Q aan zou bieden of advies vraagt met een budget van 600 tot 800 euro zou ik een offset/groen ei adviseren omdat je flexibeler bent in je stookgedrag teminste zolang er geen kolen pellets zijn .. Die schone hitte generen (lees rookloos) maar de 100 euro die ik nu aan de pellet smoker heb besteed ach /care
ik vind ze nog niet niet de bedragen waard. maar dat vind ik ook niet van een groen "ei"

 
De discussie lezende komt het voor mij op het volgende neer: een "echte" BBQ heeft in de verbrandingskamer een vaste hoeveelheid brandstof en de temperatuur regel je handmatig middels de lucht toe- en/of afvoer.

Geen "echte" BBQ's vind ik dus:
  • Elektrisch want geen brandstof
  • Kamado of Weber ofzo indien voorzien van controller want geen temperatuurregeling middels handmatige lucht toe- en/of afvoer
  • Gas want geen vaste hoeveelheid brandstof in de verbrandingskamer en geen temperatuurregeling middels handmatige lucht toe- en/of afvoer
  • Pellet zie gas
  • Gravity vault zie gas

Hoe je de BBQ start vind ik niet relevant en ook de soort brandstof boeit me niet, zolang je de temperatuur maar regelt met de lucht en niet met de hoeveelheid aangeboden brandstof.
 
@ Henk

Terug naar het bbq-en in z'n simpelste vorm en dan de lekkerste gerechten op tafel toveren (voorstander van) ;) :)
 
Als ik een digiq aan mijn weber of kamado hang is het nog steeds dezelfde barbecue. Ik stel ook de temperatuur in, alleen doe ik dat op een kastje ipv met een schuifje. Dat is het enige verschil. Het eindproduct is identiek. ;)
 
noskos zei:
En toch voelt mijn Traeger als een oven, een houtgestookte convectie oven. Misschien moet ik er nog een tijd mee werken om het als barbecue te zien. Maar voorlopig ?voelt? het niet als barbecue.

Als ik de schuiven van mijn KJ heb ingesteld en de deflectors liggen er in dan is het toch ook net een convectie oven
 
Ik vind de discussie ook een hele lastige. Of het nu wel of niet ?echt BBQ? is ?

Ik ben het met Dominique eens wat betreft PP maken. Ik schat dat ik voor mijzelf en vrienden bij elkaar al zn 100kg+ PP heb gemaakt. En als ik dat nu weer ga maken is dat nog steeds leuk om te doen. Maar dat kost me wel een volle dag bij de BBQ blijven. Ook al stel ik alles in en heb ik draadloze temp meters. Ik denk dat als ik de centjes extra had kocht ik miss wel een pallet smoker. Precies voor dit doel. Duiven en ganzenborst roken in grote hoeveelheid en op lagere temperatuur (+/-65gr) Of PP maken. Is dan natuurlijk een makkie. En kan je de smoker instellen en verder gaan met dagelijkse dingen. Even een keer inpakken en weer verder met de klusjes. Dus mocht je niet de hele dag tijd hebben, kan je savonds wel een lekkere BBQ maaltijd eten. Ik zou dan wel is waar geen hele dag BBQ beleefd hebben. Maar heb dan wel een lekkere BBQ maaltijd.
Ook moet je de smoker wel leren kennen. Om de hotspots te herkennen enz. Dat is dan wel weer BBQ. Je moet immers wel je spullen kennen en weten te gebruiken. Het is natuurlijk niet domweg je eten er in knikkeren, instellen en vergeten. Het zal in het begin wel een leerproces zijn.
 
noskos zei:
Als ik een digiq aan mijn weber of kamado hang is het nog steeds dezelfde barbecue. Ik stel ook de temperatuur in, alleen doe ik dat op een kastje ipv met een schuifje. Dat is het enige verschil. Het eindproduct is identiek. ;)

Als ik mijn echtgenote achter het stuur van mijn auto zet is het nog steeds dezelfde auto. Ik bepaal ook waar we heen gaan, alleen doe ik dat mondeling ipv met een stuur. Dat is het enige verschil. Het eindproduct is identiek. ;)

Uiteindelijk is het een kwestie van gevoel, definities, grijze gebieden en veel dunnen lijnen. Het simpele feit dat je een bepaald stuk gereedschap gebruikt, wil niet zeggen dat je een bepaalde activiteit uitvoert: ook de definitie van die activiteit is daarbij van belang. En wat is het essenti?le onderscheid tussen die activiteit en andere activiteiten?

Het moeilijkste van het gebruik van mijn BBQ vind ik het gecontroleerd en snel op temperatuur brengen en (in mindere mate) houden. Dat, samen met het gebruik van rook, is voor mij het essenti?le verschil tussen een PP bereiden in een oven en op een BBQ. Maar wellicht is dat een andere activiteit. Net zoals je bij golf ziet dat er aparte wedstrijden zijn in zo ver mogelijk afslaan, je bij autoracen drag races hebt en gewichtheffen de disciplines trekken en stoten heeft.
 
Bram zei:
Ik vind de discussie ook een hele lastige. Of het nu wel of niet ?echt BBQ? is ?

Ik ben het met Dominique eens wat betreft PP maken. Ik schat dat ik voor mijzelf en vrienden bij elkaar al zn 100kg+ PP heb gemaakt. En als ik dat nu weer ga maken is dat nog steeds leuk om te doen. Maar dat kost me wel een volle dag bij de BBQ blijven. Ook al stel ik alles in en heb ik draadloze temp meters. Ik denk dat als ik de centjes extra had kocht ik miss wel een pallet smoker. Precies voor dit doel. Duiven en ganzenborst roken in grote hoeveelheid en op lagere temperatuur (+/-65gr) Of PP maken. Is dan natuurlijk een makkie. En kan je de smoker instellen en verder gaan met dagelijkse dingen. Even een keer inpakken en weer verder met de klusjes. Dus mocht je niet de hele dag tijd hebben, kan je savonds wel een lekkere BBQ maaltijd eten. Ik zou dan wel is waar geen hele dag BBQ beleefd hebben. Maar heb dan wel een lekkere BBQ maaltijd.
Ook moet je de smoker wel leren kennen. Om de hotspots te herkennen enz. Dat is dan wel weer BBQ. Je moet immers wel je spullen kennen en weten te gebruiken. Het is natuurlijk niet domweg je eten er in knikkeren, instellen en vergeten. Het zal in het begin wel een leerproces zijn.


@ Bram.
Als  je gaat BBQ-en  en je zou dat voor het gemak doen denk ik dat ik je groot gelijk moet geven maar voor mij is het nog steeds vooral plezier hebben in waar ik zo'n lange dag mee bezig ben.
Als ik dat niet meer zou hebben na m'n zoveelste P.P. ja dan denk ik dat het ook geen zin meer heeft om buiten dingen te gaan koken, bakken, roken of grillen.
We hebben een prima fornuis/oven in de keuken staat altijd lekker droog en helemaal electr. geregeld. :D !!!
 
Ik denk, weet ik niet zeker, dat je met zuiver elektrisch bbq-en, niet dezelfde smaak aan het vlees kunt krijgen, als bijvoorbeeld bij low en slow. Met een pellet bbq kan het wel. Aldus de brandstof is weldegelijk van belang voor het gevoel, de smaak van het bbq-en. Je hebt dus enerzijds de voorbereiding van het gerecht en dan de wijze van bereiding, maar dan met name de extra smaak welke je kunt toevoegen aan het gerecht. Ik denk dat voor de een de reis er naar toe van belang is, ben ik bezig met het zelf zo goed mogelijk regelen van de temperatuur en is dat mijn gevoel van BBQ. Bij de ander is het einddoel van belang, hoe smaakt het gerecht en dat is de beleving van de bbq. Natuurlijk zijn beide van belang maar bij de een kan de reis zwaarder wegen als het doel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan