BasBQ
Beef en Steak

met wat starten jullie de starter

AV

Gemarineerd
Berichten
1.193
las ik ergens hiero dat de starter  starten met spiritus ivm ongelukken zeer afgeraden wordt.
en daarom alleen de aanmaak blokjes aangeraden wordt.

maar ikzelf vind die blokjes behoorlijk hinderlijkt stinken en roken.

ikzelf vul een gourmet  brander met spiritus zet deze op bijzet tafeltje op een 30 bij 30 tegel.
steek vuur dr in en plaats de starter met kolen over de brander.
dit werkt behoorlijk en in no time staan de kolen te gloeien.

ik vindt dit wel een veilige methode.
hebben jullie nog andere ideen??.



 
Peter, wij bij het Genootschap vinden het aansteken van de barbecue met vloeibare brandstoffen gevaarlijk en raden het om die reden af!

Spiritus heeft dan ook nog eens de nare eigenschap dat je het lang blijft ruiken en ook in je eten is terug te proeven.

Er zijn helaas ook blokjes die stinken, zelf gebruik ik de weber blokjes of de blokjes van de Appie met veel plezier.
 
Frits+1, ik gebruik de bruine geperste blokjes van de blokker op dit moment, heb ze ook van C1000 gehad en van Fire-Up (Intratuin) en bonfire (Sligro). Die werken prima, geen nare geurtjes en niet slecht voor het millieu.
Als je van die witte blokjes gebruikt die naar benzine o.i.d. ruiken dan heb je de verkeerde.
 
Ik gebruik altijd bruine geperste blokjes, die bevallen me heel goed. ik ben bezig met mijn eigen merk, dus binnenkort meer nieuws ;) en de looftlighter heb ik sinds kort ook in bezit en dat werkt super! Binnen vijf minuten steek ik vier biggreeneggs aan, met cateren is dat wel lekker, want dan moet t een beetje rapper allemaal :p
 
In de BGE gebruik ik ook weleens mijn gasbrandertje als ik vergeten ben om blokjes te kopen ;) Gaat ook prima :D
 
In amerika gebruiken ze ook vaak gloeispiralen om de q aan te steken, steek je met een lang snoer in het stop contact en na een kleine 20 min zit de fik er in. Ook mooi schoon en geen gedoe met aanmaakblokjes e.d.
Ik heb ze hier in nl nog niet gevonden heeft iemand die hier wel eens gezien?
 
Ik gebruik een Looflighter, geen geklooi meer met starters en aanmaakblokjes. Je hebt alleen wel een stopcontact nodig in de buurt van je Q. Ze zijn onder andere te koop bij onze forum sponsor.






Die grote gasbranders die ze bij BBQ pitmasters gebruiken lijken me ook wel wat. ;)
 
Boel, deze verkochten ze afgelopen zomer bij de Makro in Belgie

bbq%20electrische_aansteker.jpg
 
Ik meen de gloeispiraal ook bij welkoop gezien te hebben...
 
Ok thanks zal eens kijken, die looftlighter is trouwens ook wel een cool ding...
 
Ik gebruik die bruine blokjes van AH, die stinken niet, en aan het eind van het seizoen ( voor de mooi-weer bbqer), koop ik vaak het schap leeg, dus ik heb behoorlijk voorraad....
Zo'n spiraalding heb ik laatst bij Blokker zien liggen, geloof ik. Of Sligro? Daar wil ik vanaf zijn. Maar dan loop je weer te sjouwen met een verlengsnoer.
 
Een nadeel bij die elektrische apparaten is dat je behalve stroom in de buurt moet hebben je ook een een heet ijzer weg moet leggen als je kolen branden.
 
Frits zei:
Een nadeel bij die elektrische apparaten is dat je behalve stroom in de buurt moet hebben je ook een een heet ijzer weg moet leggen als je kolen branden.

Ik heb gewoon een haakje in m'n garage waar ik de looflighter kan ophangen, het is wel een stenen muur, maar zo heel heet wordt de buitenkant nou ook weer niet.
Stopcontact zit naast m'n Q.
 
ik gebruik de bruine blokjes van flamy, 3-4 stuks zijn voldoende om een grote starter te doen ontbranden...
 
Bruine aanmaakblokjes. 3 voor een halve en 4 voor een volle starter. Ik haal ze altijd bij de Welkoop(/Boerenbond).
 
Ik gebruik ook die bruine blokjes maar heeft iemand al eens een verf fohn geprobeerd?
 
riona zei:
Ik gebruik ook die bruine blokjes maar heeft iemand al eens een verf fohn geprobeerd?
Nee ik start ze met die bruine blokjes, wacht ik heel even en dan de elektrische luchtbeddenpomp als ik op wil schieten, let op je blaast wel wat vonken omhoog!!! Maar je starter is zo helemaal wit gloeiend  :p
 
Bruine blokjes van de AH +1
 
Ik zet mijn starter altijd op een goedkoop gasstelletje van de Action, werkt prima hoewel ze er uiteraard niet voor gemaakt zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan