BasBQ
Beef en Steak

Lekker maaltje van de Q

 
 

Sabine

Kooltjesharker
Berichten
200
Het is altijd weer even puzzelen maar het plan was rond:
- gegrilde sla romaine met ranchdressing en blauwe kaas
- spiraalaardappels
- Picanha met kruidenolie
- rabarber/aardbeiencrumble

Vandaag de voorbereidingen een keertje niet vastgelegd maar binnen alles gesneden, gemengd en voorbereid.

IMG_6116.jpeg


Als eerste moest de rabarber met suiker en kruiden op de Q, ongeveer op 180 graden en een minuut of 20.
Halverwege konden de aardappels erbij want die moesten het langste garen.

IMG_6117.jpeg


Toen de aardappels al een heel eind waren, konden de picanha steaks ernaast. Deze waren ingesmeerd met een lekkere kruidenolie.
Al snel begon het vet te smelten en kwamen bij het omkeren de vlammen omhoog!
(Wel een leuk plaatje 😉)

IMG_6129.jpeg


Toen de kerntemperatuur op ong 50 graden zat (was wat lastig meten doordat het vlees wat opgestropt zat) het eraf gelegd zodat het kon rusten.
Ondertussen de sla aan twee kanten gegrild.

IMG_6119.jpeg


De bordjes opgemaakt met een aardappel, een half kropje met dressing en wat blauwe kaas kruimels en een wat stukjes Picanha.

IMG_6120.jpeg


Na het eten de crumble gemaakt, over het fruitmengsel van rabarber en aardbeien verdeeld en op 200 graden nog zeker een half uur op de Q.

IMG_6122.jpeg


Crumble met wat lobbig geslagen room 😋
Geslaagd etentje!

Wel wat puntjes vanuit de evaluatie; aardappels moeten iets langer dan het recept aangeeft en Picanha steaks is prima maar moeten wel wat dikker dan hoe ze geleverd worden; dus beter zelf snijden van een hele Picanha.

En dan nu nog ff de Q flink opstoken zodat ie netjes schoonbrand. Is de eerste keer dus ben benieuwd wat het resultaat is… (zit nu op 280 graden)


Recept crumble: https://www.francescakookt.nl/kruidige-crumble-met-rabarber-en-aardbeien/

Recept spiraalaardappels & gegrilde sla:
BBQ tijd, Susan Aretz

Recept Picanha:
We can bbq
 
Laatst bewerkt:
Ik heb hem uiteindelijk niet heter dan 300 graden gekregen…
Voor schoonbranden las ik een temperatuur van 400 graden; iemand een tip hoe ik hem heter krijg? (Ligt dat aan de soort houtskool?)
 
Ik heb hem uiteindelijk niet heter dan 300 graden gekregen…
Voor schoonbranden las ik een temperatuur van 400 graden; iemand een tip hoe ik hem heter krijg? (Ligt dat aan de soort houtskool?)
kijk eens op dit linkje,

je kan daar uitvinke welke je niet wilt zien door erop te klikken


je gerechten zien er overigens weer heerlijk uit 👌
 
Ik heb hem uiteindelijk niet heter dan 300 graden gekregen…
Voor schoonbranden las ik een temperatuur van 400 graden; iemand een tip hoe ik hem heter krijg? (Ligt dat aan de soort houtskool?)
Zo te zien heb je een bastard toch? Die krijg ik ook nooit heter dan 300 graden maar ik vermoed dat er niet veel dat overleefd :p
Ook ziet mijn firebox erna als nieuw uit. Ik vermoed dus dat 300 graden meer dan genoeg is.

Mooi complete maaltijd op de Q! Proefde je in het toetje geen rooksmaak? Dat zou mijn grootste angst zijn....
 
Ziet er heerlijk uit allemaal Sabine😋.
Ik zelf krijg de Bastard wel boven de 300graden . Als ik dat wil (voor pizza) zorg ik er wel voor compleet nieuwe en dikkere stukken kool voor voldoende lucht doorvoer in de kolenmand. De oude verbrande kolen even bewaren in emmer ., En de topcap er af ..
Maar 400graden heb ik ook nooit op gehad.
En zou dat ook niet willen. Geef je de Q wel een hele opdonder.
Met 300 en er net boven word de Q ook wel schoon. En is meer dan genoeg voor pizza.
 
Zo te zien heb je een bastard toch? Die krijg ik ook nooit heter dan 300 graden maar ik vermoed dat er niet veel dat overleefd :p
Ook ziet mijn firebox erna als nieuw uit. Ik vermoed dus dat 300 graden meer dan genoeg is.

Mooi complete maaltijd op de Q! Proefde je in het toetje geen rooksmaak? Dat zou mijn grootste angst zijn....
Ik heb idd een Bastard large. Dan ga ik het nog een keer proberen. Hoe lang hou je hem op 300 graden?

En het toetje: niet overheersend, en een licht bbq smaakje vind ik wel lekker…
 
Ziet er heerlijk uit allemaal Sabine😋.
Ik zelf krijg de Bastard wel boven de 300graden . Als ik dat wil (voor pizza) zorg ik er wel voor compleet nieuwe en dikkere stukken kool voor voldoende lucht doorvoer in de kolenmand. De oude verbrande kolen even bewaren in emmer ., En de topcap er af ..
Maar 400graden heb ik ook nooit op gehad.
En zou dat ook niet willen. Geef je de Q wel een hele opdonder.
Met 300 en er net boven word de Q ook wel schoon. En is meer dan genoeg voor pizza.
Oké thx voor de tips!
 
Ik heb idd een Bastard large. Dan ga ik het nog een keer proberen. Hoe lang hou je hem op 300 graden?

En het toetje: niet overheersend, en een licht bbq smaakje vind ik wel lekker…

Ik laat hem nooit zomaar voor niks schoon branden. Ik maak er dan gewoon gelijk een pizza op. Afgelopen zondag was hij rond 17.30 op 300 graden en ging hij om 18 uur uit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan