BasBQ
Beef en Steak

Koud gerookte zalm in 3 dagen

 
 
 

p.buijsm

Stoker
Berichten
275
Gisteren gestart met voor mij de eerste keer een zalm koud roken. Zal een verspreid verslag worden over 3 dagen.

Gisteren 1,4Kg Zalm lende gehaald, deze gaat vervolgens 24 uur in de droge pekel met kruiden.

Ingredi?nten:

Zalm
Grof zeezout 2 Kg
Donkere Bastardsuiker 1Kg
Dille
Dragon
Citroentijm
Knoflook (20 tenen)
Mosterdzaad
Peper

meyCJWQ.jpg

Zout en suiker mengen, rest van de kruiden grof hakken en mosterdzaad kneuzen.

ikxwJ3g.jpg

Laag zout/suiker mengsel en de kruiden, knoflook, peper en mosterzaad er doorheen mengen

oJ8rGzE.jpg

zalm erop

rQDaXhS.jpg

afdekken met de rest van de ingredi?nten en 24 uur onafgedekt in de koelkast.

Inmiddels staat de zalm al een uur of 12 erin en gaat vanavond de volgende stap verder.
 
Dus er gaat vannacht gerookt worden?
Heerlijk zeg, ik volg je op de voet!
 
Hi Sander,

Nee er gaat nog niet gerookt worden.
Vanavond na 24 uur in de droge pekel zal eerst de zalm gespoeld worden en dan een uur of 12 drogen in de koelkast.
Vrijdag is de rookdag, uurtje of 12 roken in totaal.

Gr,
Pierre
 
Hmmmmm interessant!
 
Eerst drogen. Dat snap eigenlijk wel. Bij mij wordt dat dan 24 uur drogen want ik wil graag 's nachts gaan roken. Wordt vast heel heerlijk. Ben erg benieuwd hoe jouw kruiderij uitwerkt op het eindproduct.
 
mooi projecten mooie foto's, maar ga hem even voor je verplaatsen naar charcutterie  ;)
 
Beste Pierre, ga je de filets nog verder portioneren voordat je gaat roken? Ik wil dit projectje ook gaan doen maar wil dan uit 1 zalmzijde meerdere porties maken om kado te doen. Wat denk jij, eerst kleinere mootjes, dan pekel en dan roken of portioneren na de pekel zodat het niet te zout wordt?
 
Ik portioneer na het roken en rusten (vacuum). Dan in moten snijden en afzonderlijk vacuum verpakken
 
@sander72, nee ik ga het niet portieren. De buit is zogezegd al verdeeld dus een van de stukken hou ik zelf en zal waarschijnlijk 3 dagen niet halen voordat het weg is, de andere 2 gaan naar de familie. Maar als ik dit niet zou doen dan inderdaad zoals hier al voorgesteld portioneren en dan vacumeren.

Groet,
Pierre
 
hoi Pierre,
Ik zie allemaal prachtige foto's en gerechten voorbij komen, maar volgens mij heb jij je nog niet voor gesteld, zou je dat misschien nog even willen doen?
 
Wat zal jou koelkast al lekker ruiken :)
 
Hallo allemaal,

Even een korte update na 24 uur pekelen.

Alles goed ingedroogd
MQ31BBF.jpg


Wauw.....mooi rood is niet lelijk :)
wqtldFb.jpg


Even afspoelen onder koud water
SiZDkWg.jpg

cyeKpia.jpg


Droogdeppen en weer terug de koelkast in, onafgedekt, om vannacht mooi uit te drogen en morgenochtend gaan we roken.
YU2csEI.jpg


Tot morgen met het vervolg.

Gr,
Pierre
 
Is er bij het koudroken van zalm nog een gewichtsafname die je bij het drogen in de gaten
moet houden? Met andere woorden moet er bijvoorbeeld een gewichtsafname van 33%
plaatsvinden voor het consumeren.
 
Miki zei:
Is er bij het koudroken van zalm nog een gewichtsafname die je bij het drogen in de gaten
moet houden? Met andere woorden moet er bijvoorbeeld een gewichtsafname van 33%
plaatsvinden voor het consumeren.
Volgens vriend Google heeft het pekelen er al voor gezorgd dat het meeste vocht uit de zalm is getrokken. De zalm moet na het pekelen en drogen stevig en wat plakkerig aanvoelen, en zal tijdens het lange koudroken verder drogen en conserveren. Over gewichtsafname wordt niet gesproken, zelf let ik er ook niet op.
Net als bij je home-made bacon zal het droge oppervlak ervoor zorgen dat de rook beter aan je product "plakt"
De zalm is minimaal 2 dagen na het roken op zijn lekkerst....
 
Terug
Bovenaan Onderaan